Komunikaty PR

Dyrektorzy IT a, sztuczna inteligencja - dużo obaw, braki w wiedzy i przeszkody

2024-10-17  |  11:53
Biuro prasowe

Aż 84% dyrektorów IT wierzy, że sztuczna inteligencja (AI) będzie równie znacząca dla ich firm, jak niegdyś internet. Mimo to jedynie 11% z nich przyznaje, że w pełni wdrożyło tę technologię, głównie z powodu wyzwań technicznych i organizacyjnych, takich jak bezpieczeństwo i obecna infrastruktura danych – wynika z badania firmy Salesforce, w którym wzięło udział 150 CIO w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 1 000 pracowników, w tym z Polski. Raport dostarcza przegląd stanu wdrożeń AI w przedsiębiorstwach oraz przeszkód, jakie muszą pokonać firmy, aby przyspieszyć wdrażanie agentów AI.

Najważniejsze wnioski obejmują:

  • CIO odczuwają presję bycia ekspertami w dziedzinie AI. Aż 61% dyrektorów IT uważa, że oczekuje się od nich większej wiedzy na temat AI, niż faktycznie posiadają, a ich głównym źródłem informacji są inni CIO z innych firm.
  • AI to przełomowa technologia, ale dyrektorzy IT podchodzą do niej ostrożnie. Choć 84% z nich uważa AI za równie znaczącą, jak internet, aż 67% podchodzi do jej wdrażania z większą ostrożnością niż do innych technologii.
  • Priorytetem dla IT są dane, a nie AI. CIO przeznaczają średnio 20% swoich budżetów na infrastrukturę danych, podczas gdy tylko 5% na AI. Największe obawy dotyczą zagrożeń związanych z bezpieczeństwem lub prywatnością oraz braku zaufanych danych.
  • Partnerzy biznesowi muszą zweryfikować swoje oczekiwania dotyczące AI. 66% CIO wierzy, że zrealizują zwrot z inwestycji (ROI) w AI, ale 68% uważa, że interesariusze biznesowi mają nierealistyczne oczekiwania co do terminu uzyskania tych korzyści.
  • Dyrektorzy IT widzą rozbieżności między działami w kwestii AI. Choć takie działy, jak obsługa klienta, są uważane za mające największy potencjał w wykorzystaniu AI, są one postrzegane jako najmniej przygotowane do wdrożenia tej technologii.

„Generatywna sztuczna inteligencja to jedna z najbardziej transformacyjnych technologii tego stulecia” – powiedział Juan Perez, CIO w Salesforce. „To badanie daje wgląd w fundamenty, które CIO w różnych branżach i lokalizacjach przygotowują, by wprowadzić naprawdę przełomową AI” – dodaje ekspert.

Wdrożenie AI opóźnia się w stosunku do oczekiwań interesariuszy, wprowadzając tym samym niemałe ryzyko

Wykorzystanie sztucznej inteligencji gwałtownie rośnie w miejscach pracy, ponieważ interesariusze biznesowi dostrzegają szanse na zwiększenie efektywności. Aż 77% CIO twierdzi, że mają dobre lub doskonałe wsparcie zarządu w kwestii wartości AI. Jednak dyrektorzy IT obawiają się presji ze strony partnerów biznesowych – 68% z nich uważa, że istnieją nierealistyczne oczekiwania dotyczące szybkiego zwrotu z inwestycji (ROI) związanego z wdrożeniem AI.

Duże grupy liderów biznesowych z obszarów sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz e-commerce deklarują, że znają możliwości AI i korzystają z niej w codziennej pracy. Istnieją jednak dowody na to, że wiele z tych wdrożeń odbywa się bez zgody CIO, co wprowadza znaczące ryzyko związane z bezpieczeństwem, gdy pracownicy przesyłają wrażliwe dane za pomocą niezabezpieczonych dużych modeli językowych (LLM).

Z drugiej strony, tylko 11% CIO — posiadających większą wiedzę techniczną i szerszy ogląd organizacji — twierdzi, że w pełni wdrożyło AI, co stanowi o 18 do 38 punktów procentowych mniej, niż ich odpowiednicy w innych działach biznesowych.

„Przyjęcie narzędzi generatywnej AI przez pracowników wprowadza nową erę tzw. „shadow AI”, co podkreśla pilność wdrożenia zaufanych narzędzi” – powiedział Perez.

CIO stawiają na dane i bezpieczeństwo przed AI

Wolne tempo wdrażania szeroko zakrojonych strategii AI w przedsiębiorstwach można przypisać konieczności wykonania prac przygotowawczych, z którymi dyrektorzy IT muszą się zmierzyć w pierwszej kolejności. Ze względu na transformacyjny charakter AI, 67% CIO twierdzi, że podchodzą do jej wdrożenia bardziej ostrożnie w porównaniu z innymi technologiami. Napotykają oni na wiele wyzwań związanych z implementacją AI, ale te dotyczące bezpieczeństwa i danych są zdecydowanie najczęstsze.

Chociaż kwestie bezpieczeństwa można rozwiązać, wybierając dostawców z solidną infrastrukturą zabezpieczeń i systemami zapewniającymi etykę i wiarygodność. Dane, które są podstawą AI, powinny być aktualne, wysokiej jakości, co może być szczególnie trudnym wyzwaniem – ten wątek został podkreślony przez wielu ankietowanych z różnych branż. Zrozumienie, że przed pełnym wdrożeniem AI muszą uporządkować swoje dane, sprawia, że CIO obecnie przeznaczają średnio czterokrotnie większy budżet na inicjatywy związane z przetwarzaniem, magazynowaniem oraz zarządzaniem informacjami.

„Inicjatywy związane z danymi nie są niczym nowym, ale teraz osiągnęły bezprecedensowy poziom pilności i priorytetów” – powiedział Perez. „Prawie każda firma, z którą rozmawiam, przekierowuje swoje zasoby, aby zapewnić integrację, dostępność i relewantność danych”.

Mimo to CIO odczuwają niepewność co do tego, ile środków powinno być przeznaczonych na AI na wczesnym etapie rozwoju tej technologii. Tylko 47% dyrektorów IT ma pewność, że przydzieliło odpowiednią ilość budżetu na inicjatywy związane z AI.

Jednak CIO nadal mają wątpliwości, ile środków przeznaczyć na sztuczną inteligencję (AI) na wczesnych etapach rozwoju tej technologii. Tylko 47% CIO jest przekonanych, że przydzielili odpowiednią ilość budżetu na inicjatywy związane z AI.

CIO mają trudności z ustaleniem priorytetów dla AI

Poza wyzwaniami związanymi z budowaniem fundamentów danych, wielu CIO zmaga się z trudnością określenia, gdzie i jak AI powinna być wdrażana w organizacji. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę nowość technologii AI oraz brak zrozumienia, a nawet obawy wobec niej w różnych działach.

Chociaż przypadki użycia AI mogą być bardziej oczywiste w niektórych obszarach biznesu, te działy mogą nie być najbardziej otwarte lub zdolne do wykorzystania tej technologii. Na przykład, CIO postrzegają dział obsługi klienta jako ten, który ma najwięcej przypadków użycia AI, ale jednocześnie jest on najmniej entuzjastyczny. Z kolei marketing jest uznawany za najbardziej chętny do wykorzystania AI, ale najmniej przygotowany pod kątem umiejętności.

Niektórzy CIO odkrywają, że ta rozbieżność między wartością biznesową AI, entuzjazmem a gotowością wymaga bardziej precyzyjnego podejścia do wdrażania tej technologii w całym przedsiębiorstwie.

W rezultacie niektórzy dyrektorzy IT uważają, że bardziej skuteczne jest uruchamianie projektów pilotażowych, które pokazują moc AI, aby przedstawić argumenty za jej szerszym wdrożeniem. W rzeczywistości 75% respondentów opisuje swoje organizacje jako będące w fazie eksperymentalnej wdrażania AI.

CIO zwracają się do siebie o edukację w zakresie sztucznej inteligencji

Podczas gdy ich szefowie koncentrują się na implikacjach biznesowych AI, CIO znajdują się pod prawdopodobnie największą presją w swojej karierze, aby pomóc w definiowaniu i wdrażaniu strategii. Sztuczna inteligencja jest nie tylko nieznaną technologią, ale także taką, która ewoluuje w niezwykłym tempie. W rezultacie dyrektorzy IT muszą być na bieżąco i to szybko.

Wiedzą oni jednak, że nie są sami, jeśli chodzi o deficyt wiedzy na temat sztucznej inteligencji. Podczas gdy ponad trzech na pięciu CIO uważa, że oczekiwania interesariuszy dotyczące ich wiedzy specjalistycznej w zakresie sztucznej inteligencji są nierealistyczne, tylko 9% uważa, że ich koledzy mają większą wiedzę.

Starając się rozwijać wiedzę specjalistyczną w zakresie szybko rozwijającej się technologii, CIO zwracają się do znanych źródeł informacji, takich jak firmy analityczne, dostawcy technologii i media technologiczne. Jednak dyrektorzy IT są najbardziej skłonni zaufać swoim kolegom z innych firm w tej sprawie.

 

Metodologia

Salesforce zlecił NewtonX przeprowadzenie podwójnie anonimowej ankiety wśród 150 zweryfikowanych CIO przedsiębiorstw na całym świecie. Ankieta została przeprowadzona między 23 a 30 lipca 2024 r. i przyniosła odpowiedzi z 18 krajów i 17 branż, w tym z Polski. Przedsiębiorstwo definiuje się w badaniu jako firmę zatrudniającą co najmniej 1000 pracowników.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Sukces firmy tkwi w nowoczesnym sprzęcie IT Biuro prasowe
2024-10-17 | 01:00

Sukces firmy tkwi w nowoczesnym sprzęcie IT

Według 73% respondentów sprzęt IT dobrej jakości ma wpływ na wydajność i efektywność w pracy. Tak wynika z najnowszego badania Wykorzystanie sprzętu IT w pracy biurowej
IT i technologie Tytan Steel – nowa lampa przemysłowa od Lena Lighting
2024-10-16 | 01:00

Tytan Steel – nowa lampa przemysłowa od Lena Lighting

Do obszernego portfolio Lena Lighting dołączyła nowa lampa przemysłowa. Tytan Steel o znakomitych parametrach świetlnych oraz wysokiej trwałości, to odpowiedź na rosnące
IT i technologie Prawa ręka pracownika, czyli jak AI wspiera codzienne zadania
2024-10-15 | 16:00

Prawa ręka pracownika, czyli jak AI wspiera codzienne zadania

Sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem nowoczesnych firm, pomagając osiągać lepsze wyniki w kluczowych obszarach działalności. Według badań Personnel Service tylko 13%

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym

Polska jest najbardziej zaawansowana spośród państw członkowskich w pracach nad stworzeniem Społecznego Planu Klimatycznego, który ma zostać przedstawiony w ciągu kilku tygodni. W ramach planu 50 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego trafi na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce, z czego jedna trzecia – na inwestycje w obszarze budownictwa. Z założenia środki te mają uchronić najbiedniejszych przed ubóstwem energetycznym w czasie przejściowym transformacji energetycznej.

IT i technologie

Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji

Rozwój nowoczesnych technologii, w tym zwłaszcza uczenia maszynowego czy generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększa możliwości statystyków. Mogą oni korzystać z nowych źródeł danych i poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji. Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych zmienia się też sposób, w jaki odbiorcy poszukują danych statystycznych. Opracowania przygotowywane przez jednostki takie jak Główny Urząd Statystyczny czy Eurostat będą musiały konkurować z tymi, które przygotowują podmioty niewyspecjalizowane lub nawet modele językowe, bazujące często na niepewnych źródłach.

DlaWas.info

Infrastruktura

Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku

Branżę energetyczną w całej Europie, także w Polsce, czeka szeroko zakrojona zielona transformacja. Tymczasem w ciągu ostatnich 30 lat dokonywano bardzo mało inwestycji w tym sektorze, a wykonawcy zajmujący się budową infrastruktury borykają się z niedostatkiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Przyciąganie pracowników i szkolenie ich jest utrudnione przez niepewność zamówień w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.