Dzieci przejmują kontrolę nad platformą Earth Speakr
Platforma Earth Speakr to nowe interaktywne dzieło sztuki artysty Olafura Eliassona, które nagłaśnia poglądy dzieci na przyszłość naszej planety. Dzieło zachęca dorosłych oraz dzisiejszych decydentów, innowatorów i polityków, żeby posłuchali, co młodzi mają do powiedzenia. EarthSpeakr wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną i obejmuje bezpłatną aplikację oraz interaktywną stronę internetową (www.earthspeakr.art) dostępną w 24 oficjalnych językach Unii Europejskiej. Eliasson stworzył projekt z okazji niemieckiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2020 r.
Zadebiutował debiutuje projekt Earth Speakr, zapraszający dzieci z całego kontynentu do wspólnego stworzenia dzieła sztuki przemawiającego na rzecz przyszłości naszej planety.
Earth Speakr to inicjatywa islandzko-duńskiego artysty Olafura Eliassona złożona z aplikacji, witryny internetowej, fizycznych wystaw i nie tylko. Stanowi centralny element programu kulturalnego z okazji niemieckiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2020 r. Dzieło jest finansowane przez federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych i realizowane we współpracy z Instytutem Goethego. Earth Speakr to bezpłatny projekt, który promuje współpracę między Europejczykami w każdym wieku oraz skłania do refleksji nad zmianami klimatu i przyszłością naszej planety.
Dzieci przemawiają w obronie planety
W ciągu następnych sześciu miesięcy każdy będzie mógł pobrać aplikację Earth Speakr i stworzyć animację swojego otoczenia z wykorzystaniem zachęcającej do zabawy interaktywnej technologii. Dzieci i młodzież, które z racji wieku nie mogą jeszcze uczestniczyć w wyborach, mogą zabrać głos użyczając go dowolnemu przedmiotowi – drzewu, skórce od banana, niebu lub ulicy – aby przemówić w imieniu swojego lokalnego środowiska i całej planety. Ich kreatywny przekaz udostępniany na stronie www.earthspeakr.art będzie można obejrzeć w aplikacji z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality, AR).
„Earth Speakr to wspólne dzieło sztuki, które zachęca dzieci, aby zostały artystami. Ostateczny kształt projektu Earth Speakr będzie zależał od Mówców na rzecz Ziemi – Earth Speakrs - ich kreatywności i wyobraźni. Dzieło składa się z ich myśli i wizji, obaw i nadziei. Ich twórczość może mieć charakter żartobliwy i kapryśny, poważny albo poetycki. Żaden pomysł nie jest dobry ani zły, a każdy może łatwo wziąć udział w projekcie. Platforma Earth Speakr zachęca dzieci, aby powiedziały, co im leży na sercu, i przyłączyły się do kształtowania naszego świata oraz planety, dziś i w przyszłości”, powiedział Olafur Eliasson.
„Od dzieci zwykle oczekuje się, żeby uważały w szkole i przestrzegały reguł. Ale teraz nadeszła nasza kolej, jako dorosłych, żeby posłuchać, co młodzi ludzie mają do powiedzenia. W ramach projektu Earth Speakr Olafur Eliasson daje dzieciom wyjątkową okazję do twórczego i przemyślanego podzielenia się pomysłami, które mogą pozytywnie wpłynąć na przyszłość wszystkich Europejczyków. Ich nagrania będą odtworzane w decyzyjnym sercu Europy, więc platforma Earth Speakr daje młodym ludziom głos, a dla dobra naszej wspólnej przyszłości powinniśmy wysłuchać ich uważnie”, powiedział Heiko Maas, Minister Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec.
Aby zaangażować w projekt jak najwięcej osób, Eliasson i pracownicy jego studia stworzyli cyfrowe dzieło sztuki we współpracy z szerokim zespołem obejmującym dzieci, badaczy i innych specjalistów. Strona internetowa Earth Speakr jest dostępna w 24 oficjalnych językach Unii Europejskiej i można uzyskać do niej dostęp z całego świata. Ponadto do grona partnerów projektu dołącza coraz więcej muzeów, bibliotek i instytucji edukacyjnych, takich jak Instytut Goethego, aby udostępniać dzieło w sieci, a także fizycznie tam, gdzie to możliwe w czasach utrzymywania dystansu społecznego.
Dorośli słuchają głosu przyszłości
Earth Speakr wzmacnia przekaz dzieci i zachęca dorosłych oraz współczesnych decydentów, innowatorów i globalnych liderów, żeby ich wysłuchali. Pod adresem www.earthspeakr.art dorośli mogą pokazać, że słuchają dzieci, tworząc tak zwane „Loud Speakrs”, czyli kolekcje wiadomości AR. Kolekcje Loud Speakrs można umieścić w dowolnym punkcie na wirtualnej mapie – na publicznych skwerach, w parkach, ponad budynkami politycznymi – aby skłonić innych do słuchania. Wiadomości Earth Speakr są też nadawane w budynkach Justus Lipsius i Europa w Brukseli, w Parlamencie Europejskim w Brukseli i Strasburgu oraz w Berlinie na dziedzińcu „Lichthof” Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
„Życie na Ziemi to koegzystencja ludzi, zwierząt, roślin i ekosystemów. Musimy uświadomić sobie znaczenie tej koegzystencji, a następnie podjąć odpowiednie działania, żeby ją pielęgnować. W dzisiejszych debatach nad polityką klimatyczną głos następnego pokolenia musi być głośny i wyraźny, bo to ono będzie żyło w przyszłości, którą dziś kształtujemy.
Moje dzieło sztuki Earth Speakr zaprasza dzieci do mówienia o klimacie, czy to z obawą, czy z nadzieją. Dzięki aplikacji Earth Speakr mogą wyrazić swoje opinie za pośrednictwem dowolnej rzeczy w swoim lokalnym środowisku. Dzieło sztuki gromadzi ich głosy i wzmacnia to, co mają do powiedzenia. My – dorośli, decydenci, politycy – musimy wysłuchać twórczego dziecięcego przekazu i potraktować go poważnie”, powiedział Olafur Eliasson.
Od 1 lipca 2020 r. wiadomości dzieci będą pojawiać się na wirtualnej mapie Earth Speakr, a kolekcje Loud Speakrs będzie można oglądać w AR w ważnych miejscach Unii Europejskiej. Aby dowiedzieć się więcej i przyłączyć do tworzenia dzieła, można pobrać aplikację Earth Speakr z Google Play lub App Store, odwiedzić witrynę www.earthspeakr.art i dołączyć do dyskusji @earthspeakr w mediach społecznościowych.
Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
Burger King wchodzi do Zgorzelca
Pudliszki wspierają Szlachetną Paczkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.