Komunikaty PR

Edukacja przyszłości - model trzech języków: polski - angielski - chiński

2021-09-03  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Kowalska
Face it

Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl
Do pobrania docx ( 0.75 MB )

Ponad 1,3 miliarda osób mówi po chińsku, a Chiny stają się potęgą, z którą zagraniczne firmy robią biznes. Dlatego w Polsce coraz więcej osób uczy się języka chińskiego, a placówki edukacyjne już oferują trójjęzyczny model nauczania dzieci - w języku polskim, angielskim i chińskim. Warto postawić na trójjęzyczność, gdyż według badań taki rodzaj edukacji daje dziecku ogromne korzyści, jeśli chodzi o jego rozwój intelektualny, poznawczy i społeczny.

Dziś nauka języków obcych jest ważniejsza niż kiedykolwiek, gdyż wyjazd na studia lub kariera zawodowa za granicą są osiągalne dla przeciętnego człowieka. W jakim wieku najlepiej zacząć uczyć dziecko kilku języków obcych, by nauka była jak najbardziej efektywna? Okazuje się, że w żłobku, a co więcej - w przypadku języka chińskiego - jeszcze zanim dziecko zacznie mówić.

Pierwsze trzy lata życia dziecka to najintensywniejszy okres rozwoju mózgu, języka i mowy. Wyniki Voice of America, organizacji badającej nauczanie języka angielskiego jako drugiego, mówią, że umiejętności komunikacyjne rozwijają się najlepiej w środowisku, który jest bogaty w dźwięki i obrazy, a dzieci słyszą różne języki. Idealne do nauki są języki azjatyckie, w tym chiński, ponieważ uwrażliwiają i eksponują dziecko na zupełnie odmienną paletę dźwięków niż języki europejskie.

- Dzieci w żłobku i przedszkolu najszybciej uczą się poprzez immersję, czyli całkowite zanurzenie w języku. W wielojęzycznym i wielokulturowym otoczeniu maluchy chłoną drugi i trzeci język niejako mimochodem, „całym sobą”, dokładnie tak jak dzieje się to w przypadku języka ojczystego. Dlatego trójjęzyczność, naturalnie rozwijana od żłobka, zapewnia dzieciom znacznie więcej korzyści niż kontakt z wielojęzycznością dopiero na etapie nauki w dwujęzycznej szkole podstawowej. Co więcej, nauka kilku języków obcych jest dla dzieci naturalna. Nie powoduje przemęczenia ani przeładowania materiałem, jak w przypadku dodatkowych zajęć po szkole - mówi Anna Maliszewska, lingwistka, dyrektor międzynarodowej szkoły ITSW w Warszawie.

Warto postawić na trójjęzyczność dziecka

Badania nad związkiem pomiędzy rozwojem językowym, percepcją i kontrolą uwagi wykazały, iż osoby wielojęzyczne posiadają o wiele wyższe umiejętności poznawcze w stosunku do osób jednojęzycznych. Wyniki pokazują także pozytywny wpływ trójjęzyczności na rozwój intelektualny i społeczny – większą otwartość świata, elastyczność myślenia oraz akceptację innych i inności. Oto pięć pozytywów, które daje zanurzenie w wielojęzyczności i wielokulturowości od najmłodszych lat:

  1. Lepszy rozwój lingwistyczny

Styczność z drugim i trzecim językiem we wczesnym dzieciństwie powoduje, że dziecko szybciej i łatwiej nauczy się posługiwać tymi językami, niż gdyby zaczęło uczyć się ich później. Dziecięce mózgi, które intensywnie się rozwijają, płynnie przyswajają języki obce, a do tego dziecko zazwyczaj nie nabywa obcego akcentu. Najłatwiej nauczyć się języka obcego od urodzenia - niemowlęta mają wrodzoną umiejętność powtarzania każdego dźwięku i już nigdy potem nie będzie im tak łatwo osiągnąć biegłej wielojęzyczności. Dlatego też najlepiej, by od urodzenia obcowały z jednym lub dwoma językami obcymi z różnych grup językowych i mogły powtarzać to, co słyszą. Sukces w przypadku języków azjatyckich jest gwarantowany przy metodzie immersji, ale pod warunkiem że dziecko będzie otoczone językiem w bardzo młodym wieku (przed 3-4 rokiem życia). Warunkiem właściwego procesu immersji jest zasada „one person-one language”, czyli jedna osoba mówi do dzieci tylko jednym, swoim ojczystym językiem. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciel był mówcą rodzimym (native speaker) i miał przygotowanie pedagogiczne. Dzieci uczą się języka od tej konkretnej osoby, ale też po to aby w sposób naturalny się z tą osobą komunikować.

  1. Korzyści poznawcze

Badania wykazują, że nauka języków jest czynnością bardziej poznawczą, niż lingwistyczną. Dzieci dwu- i trójjęzyczne mają lepsze umiejętności rozwiązywania zadań i problemów, lepsze zdolności krytycznego myślenia, są bardziej kreatywne, mają większą elastyczność umysłową, lepszą pamięć i umiejętności w obszarze działania wielozadaniowego. Jest udowodnione, że wielojęzyczność pomaga dzieciom lepiej rozwijać umiejętności czytania i pisania oraz myślenia abstrakcyjnego, gdyż nauka nowego języka wymaga korzystania z tych samych połączeń w mózgu, co nauka matematyki i muzyki, czyli sprzyja rozwojowi tych połączeń.

  1. Lepsze wyniki w nauce

Dzieci trójjęzyczne mają lepiej rozwinięte myślenie abstrakcyjne, którego też używamy w nauce matematyki i muzyki. Dzięki temu osiągają lepsze wyniki w szkole. Uczniom, którzy będą chcieli w przyszłości uczyć się kolejnych języków, będzie znacznie łatwiej. Różnice w dźwiękach, akcencie, kolejności wyrazów, fleksji, intonacji i strukturach gramatycznych będą dla nich łatwiejsze do opanowania. W przypadku języków podobnych etymologicznie, jak hiszpański i francuski, podobne słownictwo jeszcze bardziej ułatwi szybkie opanowanie języka - pod warunkiem jednak, że kontakt z językiem nastąpi we wczesnym dzieciństwie, a nie dopiero w dwujęzycznej szkole podstawowej.

  1. Wzbogacenie kulturowe

Nauka drugiego i trzeciego języka otwiera drzwi do różnorodnych kultur. Dwu- i trójjęzyczne osoby mają dostęp do wiedzy, zwyczajów, ludzi, miejsc i rzeczy, które dla innych pozostają niedostępne. Wielojęzyczność wyróżnia kandydatów na rynku pracy, pogłębia rozumienie innych kultur i pozwala je docenić, a te wszystkie czynniki wzbogacają życie młodego człowieka i dostarczają mu nowych doświadczeń. Placówka trójjęzyczna umożliwia dziecku naukę oraz przebywanie w otoczeniu zbliżonym do tego, które miałoby w trzech placówkach obcojęzycznych w tym samym czasie. Każdy język to inny sposób widzenia świata i inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość. 

  1. Udział w rozwoju społeczeństwa

Wszyscy rodzice mają nadzieje i wspaniałe marzenia dotyczące przyszłości swych dzieci - nie tylko po to, by mieć powód do dumy, ale też po to, by ulepszyć świat i społeczeństwo, w którym żyjemy. Wielojęzyczne dzieci często mają lepsze zdolności analityczne, społeczne i naukowe, niż ich jednojęzyczni koledzy. Dodatkowo znajomość języków obcych pozwala dzieciom czuć się swobodnie w obcym otoczeniu, sprzyja naturalnej elastyczności i łatwemu przystosowywaniu się do otoczenia, poprawia samoocenę i poczucie własnej wartości.

Nauka języków obcych jest ważna dla przyszłości dzieci i ma wiele zalet. Nauczyciele i rodzice wiedzą, że znajomość więcej niż jednego języka jest potrzebna, by zapewnić im przyszły dobrobyt gospodarczy i pozycję społeczną. W Stanach Zjednoczonych są 125 szkoły oferujące lekcje języka chińskiego dla dzieci, w Polsce jedna – International Trilingual School of Warsaw w Warszawie. To międzynarodowa placówka, w skład której wchodzi żłobek, przedszkole i szkoła podstawowa. ITSW kieruje się zasadą CLIL (Content Language Integrated Learning – zintegrowanego kształcenia językowo-przedmiotowego), w myśl której trzy języki nauczania są instrumentem mającym nauczyć płynności językowej, umiejętności szkolnych i nabywania wiedzy.

- Czerpiemy z najlepszych wzorców systemów nauczania: brytyjskiego, francuskiego, amerykańskiego, fińskiego, polskiego, międzynarodowego IB (International Baccalaureate) oraz singapurskiego, a nasz program nauczania przygotowuje uczniów do płynnego przejścia do nauki w innych szkołach (również międzynarodowych), uczących według dowolnego systemu - polskiego czy zagranicznego. W świecie, w którym zanikają granice krajów, narodowości i środowisk pochodzenia, oferujemy naszym uczniom szeroką gamę doświadczeń kulturowych w ramach społeczności międzynarodowej szkoły ITSW. Pragniemy, by stali się entuzjastycznymi, otwartymi na naukę obywatelami świata - dodaje Anna Maliszewska.

Więcej informacji na stronie https://itsw.edu.pl/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Face it
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Blisko 1/4 Polaków uczy się… dla siebie! Nowe podejście do nauki online Biuro prasowe
2024-06-13 | 14:30

Blisko 1/4 Polaków uczy się… dla siebie! Nowe podejście do nauki online

Polacy lubią się uczyć  Co o e-learningu mówią liczby? Lubimy się uczyć! Jak wynika z badania* przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i
Edukacja Nowy kierunek Prawo w IT na Uczelni Łazarskiego
2024-05-28 | 10:30

Nowy kierunek Prawo w IT na Uczelni Łazarskiego

W dobie coraz większej konkurencji na rynku usług prawniczych, zarówno prawnicy po studiach, jak i adwokaci i radcowie prawni świeżo po aplikacjach i zdanych egzaminach zawodowych
Edukacja 3. Piknik Nauki Fahrenheita. W planie rekordowa liczba atrakcji!
2024-05-21 | 14:00

3. Piknik Nauki Fahrenheita. W planie rekordowa liczba atrakcji!

Warsztaty, zabawy, konkursy, spektakularne pokazy naukowe, a nawet testy i badania profilaktyczne – 26 maja 2024 roku na Górze Gradowej w Gdańsku odbędzie się 3. Piknik Nauki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Finanse

Polska w światowej czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji dla centrów usług wspólnych oraz ośrodków BPO. Generują one 4,5 proc. polskiego PKB

Sektor usług biznesowych jest jedną z wizytówek polskiej gospodarki i wciąż pozostaje bardzo konkurencyjny w globalnej skali – w Polsce działa już ponad 1,8 tys. centrów usług BPO, SSC/GBS, IT i R&D, a prognozowane zatrudnienie w sektorze w tym roku ma sięgnąć 465 tys. osób. Za ponad 80 proc. tych miejsc pracy odpowiadają inwestorzy zagraniczni, ale po usługi centrów usług biznesowych coraz chętniej sięgają również polskie firmy, które szukają oszczędności w dobie wysokich kosztów. Outsourcing procesów biznesowych pozwala im się skupić na strategicznych procesach i wyzwaniach, a przy tym zmniejszyć koszty nawet o ponad 20 proc.

Handel

Coraz więcej światowych zasobów ryb jest przełowionych. Nadmierne połowy dotyczą już blisko 38 proc. stad ryb na świecie

Według najnowszych danych ONZ FAO nadmierne połowy dotyczą 37,7 proc. wszystkich stad ryb i ten odsetek stale rośnie. W niektórych akwenach, takich jak Morze Śródziemne i Czarne, ponad 60 proc. stad jest przełowionych. Może to prowadzić nie tylko do degradacji ekosystemów morskich, ale także mieć poważne konsekwencje dla milionów ludzi na świecie. – Gdyby wszystkie stada na świecie były poławiane w  zrównoważony sposób, pozwoliłoby to wygenerować o 16 mln t więcej ryb i owoców morza rocznie, co z kolei przełożyłoby się na możliwość wyżywienia dodatkowych 72 mln ludzi – wskazuje Joanna Ornoch z organizacji pozarządowej MSC (Marine Stewardship Council).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.