Komunikaty PR

Comfort food - jedzenie pełne smaku i dobrych emocji

2022-11-18  |  15:30
Biuro prasowe
Kontakt
Sylwia Makowska
Orchidea Creative Group

ul. Ruska 51B
50-079 Wrocław
s.makowska|grupaorchidea.pl| |s.makowska|grupaorchidea.pl
517 412 466
https://grupaorchidea.pl/

Choć tak naprawdę comfort food dla każdego oznacza trochę co innego, można wskazać cechy wspólne takiego jedzenia. Są to dania, które nie tylko nam smakują, ale też sprawiają, że czujemy się wyjątkowo dobrze, poprawiają nastrój i wywołują przyjemne skojarzenia. Co zrobić, aby posiłki przygotowywane w tym duchu odnosiły pożądany skutek?     

 

Pojęcie comfort food nie jest terminem nowym, pojawiało się już bowiem w II połowie XX w. W ostatnich latach jednak idea ta bardzo zyskała na popularności. Na czym dokładnie polega? Zakłada, że są potrawy, które nie tylko zaspokajają nasz głód, ale też niosą ze sobą znacznie więcej benefitów. Jak sama nazwa wskazuje, sprawiają, że czujemy się komfortowo – a więc przyjemnie, bezpiecznie, po prostu dobrze. Smaki te są niczym ciepły koc, którym możemy się otulić i ukoić skołatane nerwy.

Urok dawnych smaków

Choć nazwa comfort food brzmi obco i niektórym może wydawać się, że to kolejny modny trend związany z nowoczesną, niestandardową kuchnią, tak naprawdę jest całkowicie odwrotnie. Tego typu jedzenie bazuje na mechanizmach psychologicznych, które wiążą określony smak i aromat z pozytywnymi emocjami i wspomnieniami. Najczęściej są to więc tradycyjne dania, często kojarzące się nam z dzieciństwem, a więc czasem, gdy czuliśmy się beztroscy i zaopiekowani.

Nie ma jednego zamkniętego katalogu potraw, które możemy określić mianem comfort food. Dla każdego z nas może to być coś zupełnie innego. Najczęściej są to dość proste dania, łatwe w przygotowaniu, ale aromatyczne i sycące. Wszystko jednak zależy od naszego pochodzenia, środowiska, w którym dorastaliśmy czy indywidualnych upodobań. Dla jednych będzie to słodka szarlotka przygotowywana przez babcię czy pierogi z jagodami zbieranymi na wakacjach, dla innych przyrządzany na świąteczne biesiady bigos albo soczysty kotlet schabowy. Ważne są nie tylko walory smakowe poszczególnych dań, ale też osoby, które je dla nas przygotowywały lub okoliczności, w których je spożywaliśmy. Smak i zapach jedzenia ma tak silny wpływ na nasze zmysły, że może sprawić, że przeniesiemy się mentalnie w zupełnie inny czas i miejsce.

Magia smaku, magia aromatu

Zarówno nasze codzienne doświadczenia, jak i badania naukowe potwierdzają, że smak i zapach mogą mieć silny wpływ na naszą psychikę. Naukowcy wykazali, że jedzenie może stymulować układ limbiczny, w którym zlokalizowany jest tzw. układ nagrody związany z  wydzielany dopaminy. Nic więc dziwnego, że odpowiednio dobrane potrawy dają nam uczucie przyjemności i satysfakcji. Comfort food w sposób szczególny korzysta z niezwykłych właściwości smaków i aromatów. Wystarczy pomyśleć, jak silne odczucia może w nas wywołać zapach świeżo upieczonego chleba, rozpływające się na podniebieniu świeże masło i pieszcząca kubki smakowe, przyrządzana w tradycyjny sposób szynka lub kiełbasa.

- Nawet zwykła kanapka może stanowić comfort food pod warunkiem, że zrobimy ją z  produktów o wyrazistym smaku i zapachu, które zapewnią nam doznania, jakie pamiętamy z dzieciństwa – mówi Anna Burak, manager ds. produktów z firmy Dobrowolscy. – Wędliny marki Dobrowolscy z linii Tradycyjnie wędzone przygotowywane są w wędzarniach opalanych drewnem olchowo-bukowym i wędzone nad „żywym” ogniem. Tak samo, jak robili to nasi dziadkowie. Dzięki temu bigos z dodatkiem Kiełbasy wiejskiej z Wadowic i Boczku stryja od Dobrowolskich zabierze nas w prawdziwie sentymentalną podróż.       

Jedzenie na poprawę nastroju – czy musi być niezdrowe?

Jedną z częściej wymienianych zalet jedzenia typu comfort food jest to, że może ono pomóc w sytuacjach stresowych. Czasami wystarczy kilka kęsów naszej ulubionej potrawy, by poczuć się lepiej. Spożywanie niektórych pokarmów wywołuje w nas uczucie błogości, uspokaja i pomaga się zrelaksować. W idei comfort food nie chodzi jednak o to, aby „zajadać stres” pustymi kaloriami lub nadmiernie się objadać. Zamiast więc opychać się chipsami i colą, możemy przygotować pełnowartościowy, domowy posiłek, który dzięki pozytywnym skojarzeniom da nam równie przyjemne odczucia.

- Wybierając produkty, z których przygotowujemy comfort food starajmy się sięgać po takie, które są produkowane z wysokiej jakości surowców i mają dobry skład – radzi Anna Burak. -  Wówczas będziemy mieli pewność, że zaspokoją one nie tylko nasz głód, ale też będą zdrowe i dostarczą cennych składników odżywczych. Jeśli po męczącym dniu w pracy chcemy przygotować sobie sycącą zapiekankę z makaronem i szynką, dodajmy do niej np. Tradycyjnie wędzoną szynkę bez konserwantów od Dobrowolskich i makaron pełnoziarnisty. Do porannego tosta włóżmy natomiast plasterek pozbawionej fosforanów Szynki z Wadowic od Dobrowolskich, ser mozzarella i oczywiście sporą porcję warzyw.


Dobrowolscy to rodzinny zakład mięsny założony w 1990 roku przez Stanisława Dobrowolskiego i jego syna Adama, zlokalizowany w Wadowicach Górnych. Specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości wędlin i dań gotowych zgodnie z mottem „Łączymy smakiem pokolenia”. Do produkcji wykorzystuje mięso pozyskiwane z tradycyjnego chowu. Od początku współpracuje z lokalnymi hodowcami, co łączy z dbałością o środowisko naturalne. Jest firmą ze 100% polskim kapitałem, która uzyskała liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. Podkarpacką Nagrodę Gospodarczą i certyfikaty „Przedsiębiorstwo Fair Play” oraz „Solidna Firma”. www.dobrowolscy.pl

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Orchidea Creative Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.