Czy inflacja zajrzy również do tornistrów naszych dzieci?
*Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll
Choć jesteśmy dopiero na półmetku wakacji, wielu konsumentów czuje już na plecach oddech nadchodzącego roku szkolnego, a to oznacza konieczność skompletowania wyprawek dla swoich pociech. Jak w tym roku będzie wyglądał szkolny budżet? Gdzie zrobimy konieczne zakupy? I w końcu – jak na zawartość tornistrów naszych dzieci wpłyną rosnące ceny? Te i inne kwestie analizuje najnowszy PAYBACK Opinion Poll.
Szkolne zakupy – czas start
Zdaniem większości ankietowanych badania PAYBACK Opinion Poll sierpień jest najlepszym momentem na zrobienie zakupów do szkoły – wtedy wyprawkę kompletuje aż 71% respondentów. Z kolei 13% odkłada ten moment na wrzesień, a co dziesiąty badany niezbędne zakupy robi już w lipcu.
A gdzie najchętniej udajemy się na zakupy? Tutaj odpowiedzi różnią się w zależności od kategorii artykułów, jak chcemy kupić. I tak, jeśli chodzi o szkolne przybory, zdecydowana większość, bo 63% ankietowanych, wybiera super- i hipermarkety lub dyskonty. W dedykowanych sklepach z artykułami szkolnymi i biurowymi zakupy robi około 19% z nas, a 15% – w sklepach online. Ponad połowa badanych skłania się ku zrównoważonym zakupom, decydując się tylko na niezbędne nowe rzeczy, wykorzystując jak najwięcej artykułów z poprzedniego roku lub po starszym rodzeństwie.
Kanał online jest natomiast zdecydowanym zwycięzcą w przypadku zakupów podręczników do szkół ponadpodstawowych – przez internet kupuje je 46% rodziców. Co czwarty ankietowany odkupuje je z kolei z tzw. drugiej ręki, a 16% wybiera księgarnie stacjonarne.
Najwygodniejsze wydają się zakupy podręczników do szkół podstawowych. W tym przypadku 51% ankietowanych zadeklarowało, że potrzebne książki zapewnia placówka edukacyjna, do jakiej chodzi dziecko. Z kolei co czwarty respondent podręczniki nabywa przez internet, 12% – z drugiej ręki, a 11% w księgarni stacjonarnej.
Szkolny koszyk w cieniu inflacji
A jak wygląda nasz szkolny budżet? Jak wynika z badania PAYBACK, najwięcej, bo 37% badanych wyda na wyprawkę szkolną od 301 do 500 PLN, a niewiele mniej – 31% przeznaczy na ten cel pomiędzy 101 a 300 PLN.
Zakupy artykułów szkolnych sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów i oszczędności lub ze środków z programu „Dobry Start” 300+, na co wskazało odpowiednio 42% i 33% respondentów. Z kolei 18% ankietowanych wykorzysta w tym celu środki z programu 500+.
– Niestety, w tym roku plany zakupowe wielu rodziców może pokrzyżować inflacja. Aż 92% respondentów naszego badania przyznało, że odczuwa rosnące ceny artykułów szkolnych. Z tego powodu 43% ankietowanych spodziewa się, że wyda na szkolne zakupy więcej, a 38% badanych prawdopodobnie ograniczy plany zakupowe i przeznaczy na ten cel mniej ze względu na inne wydatki w domowym budżecie – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
Nadchodzący rok szkolny to jednak nie tylko konieczność kupienia książek, nowego piórnika, plecaka czy zeszytów. Zdecydowana większość badanych (82%) planuje uzupełnienie garderoby swoich pociech o nowe ubrania. Z kolei co czwarty respondent zamierza kupić sprzęt elektroniczny. Wśród tej grupy najwięcej, bo 30% ankietowanych, zakupi nowy laptop, 26% – smartfon, a 19% badanych – tablet. Warto również podkreślić, że 41% ankietowanych już teraz planuje inwestycję w korepetycje swoich dzieci.
Czy zdalne nauczanie powróci?
Rosnące ceny to nie jedyna, tegoroczna bolączka rodziców. Aż 71% osób, które wzięły udział w badaniu PAYBACK, obawia się powrotu zdalnego nauczania. Wśród tej grupy 34% ankietowanych niepokoi się o ewentualne wyniki w nauce swojego dziecka, 23% – o rozwój kompetencji społecznych, a 18% – o obniżenie kondycji psychicznej swoich dzieci.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 25-26 lipca 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1003 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.