Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym zakresie. Aż 11 tysięcy z nich przejdzie bezpłatne szkolenia w ramach projektu Lekcja:AI. Prowadzi go Fundacja Orange wraz z partnerami, w ramach dofinansowania ze środków unijnych. Zapisy ruszą w sierpniu.
Uczniowie i uczennice na całym świecie wykorzystują możliwości sztucznej inteligencji do szukania informacji, nauki i rozwiązywania zadań szkolnych. Choć otwiera nowe możliwości, AI to też wyzwania dla edukacji. Jednym z nich jest rozwój kompetencji nauczycielek i nauczycieli. Często sami przyznają, że nie nadążają za cyfrowymi nowinkami, a chcą lepiej znać zastosowania, szanse i ryzyka związane z AI oraz być wsparciem dla młodzieży w świecie technologii.
Lekcja:AI
Już w sierpniu ruszą zapisy na bezpłatne szkolenia o sztucznej inteligencji dla kadry pedagogicznej szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Łącznie do września 2027 roku w projekcie Lekcja:AI weźmie udział minimum 11 tysięcy osób.
- „AI rzutuje na to, w jaki sposób młodzi ludzie uczą się i zdobywają informacje. Potrzebują dorosłych, którzy mają odpowiednią wiedzę, aby ich wspierać w doświadczeniach z narzędziami tego typu. Dlatego gorąco zachęcam nauczycielki i nauczycieli, aby wpisali projekt „Lekcja:AI” w swoje plany rozwoju na najbliższy czas.” - mówi Anna Kowalik-Mizgalska, Prezeska Fundacji Orange. Fundacja prowadzi tę inicjatywę przy wsparciu środków unijnych, razem z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i No Input Signal sp. z o.o.
Teoria, praktyka i…etyka
Uczestnicy i uczestniczki poznają mechanizmy i zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym. Zdobędą umiejętności praktyczne wykorzystania narzędzi AI do pracy w szkole, ale też do używania ich w kontekście osobistym. Program szkoleń zwiera informacje o społecznych i etycznych wyzwaniach wokół zjawiska. Zespół trenerski pokaże, jak rozpoznawać zagrożenia i zachować odpowiedzialne i krytyczne podejście do technologii oraz uczulać na te aspekty młodzież. Nauczyciele(lki) podzieleni będą na 3 grupy zaawansowania, a jednym z zadań na wyższych poziomach będzie opracowanie przy wsparciu trenerów(ek) scenariuszy lekcji i opisów projektów edukacyjnych z wykorzystaniem AI. Spotkania odbywać się będą głównie online.
Wkrótce zapisy na szkolenia
Aktualnie trwa przygotowanie zespołu trenerskiego, platformy internetowej i materiałów na szkolenia. W drugiej połowie sierpnia ruszą zapisy do projektu przez stronę https://lekcjaai.pl/. Warto śledzić kanały informacyjne organizatorów po szczegóły.
#FunduszeUE
Lekcja:AI zdobyła dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FERS. Budżet projektu to 11 040 819,90 zł. Grant przyznano w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Fundacja Orange ma już doświadczenie w realizacji inicjatyw tego typu - w projekcie „Lekcja:Enter” z FRSI i Instytutem Spraw Publicznych przeszkolonych zostało ponad 82 tys. osób z kompetencji cyfrowych. Sukcesem zakończyły się dwa projekty w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zapewniające szkolenia ponad 6700 nauczycielom z kompetencji i higieny cyfrowej. Fundacja prowadziła też kurs online #BurzaMózgów o sztucznej inteligencji dla osób pracujących z młodzieżą. Od niemal 20 lat działa w obszarze edukacji i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku cyfrowym.
Źródło: Fundacja Orange

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.