Komunikaty PR

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

2025-06-12  |  03:00
Biuro prasowe

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym zakresie. Aż 11 tysięcy z nich przejdzie bezpłatne szkolenia w ramach projektu Lekcja:AI. Prowadzi go Fundacja Orange wraz z partnerami, w ramach dofinansowania ze środków unijnych.  Zapisy ruszą w sierpniu.

Uczniowie i uczennice na całym świecie wykorzystują możliwości sztucznej inteligencji do szukania informacji, nauki i rozwiązywania zadań szkolnych. Choć otwiera nowe możliwości, AI to też wyzwania dla edukacji. Jednym z nich jest rozwój kompetencji nauczycielek i nauczycieli. Często sami przyznają, że nie nadążają za cyfrowymi nowinkami, a chcą lepiej znać zastosowania, szanse i ryzyka związane z AI oraz być wsparciem dla młodzieży w świecie technologii.

Lekcja:AI

Już w sierpniu ruszą zapisy na bezpłatne szkolenia o sztucznej inteligencji dla kadry pedagogicznej szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Łącznie do września 2027 roku w projekcie Lekcja:AI weźmie udział minimum 11 tysięcy osób.

- „AI rzutuje na to, w jaki sposób młodzi ludzie uczą się i zdobywają informacje. Potrzebują dorosłych, którzy mają odpowiednią wiedzę, aby ich wspierać w doświadczeniach z narzędziami tego typu. Dlatego gorąco zachęcam nauczycielki i nauczycieli, aby wpisali projekt „Lekcja:AI” w swoje plany rozwoju na najbliższy czas.” - mówi Anna Kowalik-Mizgalska, Prezeska Fundacji Orange. Fundacja prowadzi tę inicjatywę przy wsparciu środków unijnych, razem z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i No Input Signal sp. z o.o.

orange_02

Teoria, praktyka i…etyka

Uczestnicy i uczestniczki poznają mechanizmy i zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym. Zdobędą umiejętności praktyczne wykorzystania narzędzi AI do pracy w szkole, ale też do używania ich w kontekście osobistym. Program szkoleń zwiera informacje o społecznych i etycznych wyzwaniach wokół zjawiska. Zespół trenerski pokaże, jak rozpoznawać zagrożenia i zachować odpowiedzialne i krytyczne podejście do technologii oraz uczulać na te aspekty  młodzież. Nauczyciele(lki) podzieleni będą na 3 grupy zaawansowania, a jednym z zadań na wyższych poziomach będzie opracowanie przy wsparciu trenerów(ek) scenariuszy lekcji i opisów projektów edukacyjnych z wykorzystaniem AI. Spotkania odbywać się będą głównie online.  

Wkrótce zapisy na szkolenia

Aktualnie trwa przygotowanie zespołu trenerskiego, platformy internetowej i materiałów na szkolenia. W drugiej połowie sierpnia ruszą zapisy do projektu przez stronę https://lekcjaai.pl/. Warto śledzić kanały informacyjne organizatorów po szczegóły.

orange_03

#FunduszeUE

Lekcja:AI zdobyła dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FERS. Budżet projektu to 11 040 819,90 zł. Grant przyznano w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Fundacja Orange ma już doświadczenie w realizacji inicjatyw tego typu - w projekcie „Lekcja:Enter” z FRSI i Instytutem Spraw Publicznych przeszkolonych zostało ponad 82 tys. osób z kompetencji cyfrowych. Sukcesem zakończyły się dwa projekty w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zapewniające szkolenia ponad 6700 nauczycielom z kompetencji i higieny cyfrowej. Fundacja prowadziła też kurs online #BurzaMózgów o sztucznej inteligencji dla osób pracujących z młodzieżą. Od niemal 20 lat działa w obszarze edukacji i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku cyfrowym.

Źródło: Fundacja Orange

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.