Czy rozwój ma płeć? Sposoby uczenia się pracowników a różnice międzypłciowe

Grow
ul. Senatorska 2
00-075 Warszawa
paulina.piotrowska|agencjagrow.pl| |paulina.piotrowska|agencjagrow.pl
+ 48 790 526 226
https://agencjagrow.pl/
Nigdy w historii nie mieliśmy do dyspozycji tylu form edukacji oraz tak łatwego i stosunkowo taniego dostępu do wiedzy jak dziś. Ma to bezpośredni wpływ na biznes - według danych PARP już 80% pracodawców w Polsce inwestuje w szkolenia i procesy learning & development dla swoich zespołów.
Jak dopasować rozwiązania L&D do indywidualnych potrzeb mężczyzn, kobiet lub osób niebinarnych? O tych ostatnich pisaliśmy już tutaj - dziś przeanalizujemy te dwie pierwsze grupy. Poznaj kluczowe wnioski z ostatniego raportu Nowych Motywacji i Mobile Institute pt. “Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?”.
Motywatory - co motywuje do rozwoju kobiety, a co mężczyzn?
Większość ankietowanych kobiet i mężczyzn rozumie, że w dzisiejszej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, regularne szkolenia i nieustanny rozwój to ich obowiązek. 59% mężczyzn i 45% kobiet już to wie i dba o to, aby poszerzać swoje horyzonty. Co dodatkowo może motywować pracowników do zaangażowania w edukację w firmie?
W przypadku kobiet pomóc może dedykowana sala na szkolenia w siedzibie firmy (25%), szeroki wybór szkoleń i możliwość ich indywidualnego wyboru (21%) oraz urlop szkoleniowy, który można wykorzystać na zdobywanie nowej wiedzy (18%).
Mężczyźni oczekują od pracodawcy indywidualnych ścieżek rozwoju (23%) i szkoleń wewnętrznych (22%), które sami mogą wybrać (17%).
Powyższe dane pokazują, że kluczem do sukcesu w L&D dla obu płci będzie indywidualne dopasowanie merytoryki do potrzeb i zainteresowań konkretnych pracowników. To trudne i ambitne, jednak możliwe do zrealizowania zadanie dla działów HR i education, choćby za sprawą wewnętrznych marketplace’ów ze szkoleniami otwartymi dla wszystkich członków zespołu i odpowiedniej, elastycznej konstrukcji ścieżek rozwoju kariery w organizacji.
Przeszkody i bariery w edukacji pracowniczek i pracowników
Co staje na przeszkodzie w rozwoju kompetencji miękkich pracowników? Tutaj już różnice są znacznie większe. Kobiety przejęte są firmową “bieżączką” i natłokiem codziennych zadań (24-27%), których nie zrealizują na czas przez poświęcenie całego dnia na edukację (23%) np. na pełnowymiarowe szkolenie stacjonarne. Tego ostatniego problemu nie mają mężczyźni (tylko 7% z nich nie chce poświęcać pełnego dnia roboczego na szkolenie). W ich przypadku większym problemem jest brak motywacji (20%) i nieodpowiednie godziny szkoleń (18%). Te wyniki przekładają się także na długość wdrażanych form rozwojowych w firmach - do tego wrócimy niebawem.
Kilka słów o priorytetach, czyli kluczowe kompetencje miękkie według kobiet i mężczyzn
Ogromne znaczenie dla obu płci ma to, czego się uczymy. Jednak i w tym przypadku mężczyźni i kobiety mają różne preferencje. Panie chcą szkolić się w przywództwie (63%), zarządzaniu stresem (54%), zarządzaniu projektami (52%) i efektywnej sprzedaży (50%). Panowie szukają nowej wiedzy w zakresie współpracy w zespole (56%), zarządzania czasem (52%), a także obsługi klienta i komunikacji interpersonalnej (po 50%).
Czy długość form rozwojowych ma znaczenie z perspektywy płci?
Jak długo chcemy się uczyć jako pracownicy? Kobiety najchętniej biorą udział w szkoleniach, które trwają maksymalnie 1-2 godziny (38% badanych). Mężczyźni lepiej oceniają dłuższe warsztaty, najlepiej powyżej 3 godzin (40% badanych). Widać więc, że warto różnicować długość szkoleń z perspektywy płci.
Co ciekawe, zdecydowana mniejszość, zarówno kobiet (10%), jak i mężczyzn (15%), preferuje krótkie formy nauki - do 30 minut. Wynik jest dość zaskakujący w kontekście rosnącej mody na pigułki wiedzy (ang. knowledge pills), materiały video np. w postaci edukacyjnych filmów, a nawet podcasty, trwające zwykle 15-45 minut). Ich wartość podkreślają również eksperci ds. e-learningu - regularny microlearning jest o 17% bardziej efektywny i o 80% skuteczniej utrzymuje uwagę słuchaczy.
Jak uczyć? Najbardziej efektywne formy rozwojowe według płci
A to właśnie podcasty są dla 53% ankietowanych kobiet najlepszym źródłem wiedzy. Dużą popularnością cieszą się wśród nich także aplikacje rozwojowe (31%), które zdecydowanie wykorzystują metody microlearningowe. Wciąż ważne dla kobiet są także szkolenia stacjonarne (28%). Wszelkie formy video m.in. webinary czy filmy edukacyjne zajęły w tym rankingu ostatnie miejsca.
U mężczyzn dla odmiany wciąż króluje offline. 39% pracowników wskazuje warsztaty stacjonarne jako najbardziej efektywną formę nauki. Kolejne miejsca na podium zajęły podcasty (34%) i apki mobilne (31%). Panowie niechętnie korzystają z mentoringu czy coachingu, a nawet tak popularnych dziś webinarów, na które decyduje się tylko 4% badanych.
Czy rozwój ma płeć? Podsumowanie
Wszystkie powyższe dane z raportu NoweMotywacje.pl i Mobile Institute pokazują, że zdecydowanie tak! Zarówno forma, długość, motywacja, jak i merytoryka szkoleń dla pracowników powinna być dostosowana do dominującej płci w zespole bądź też dobrana indywidualnie, aby maksymalnie wykorzystać zainwestowany czas i budżet rozwojowy. Przy rozwiązaniach indywidualnych warto to wziąć pod uwagę. Przy projektowaniu grupowych programów rozwojowych konieczne jest, aby tworzyć mix form i budować program angażujący dla wszystkich.
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów i danych, pobierz bezpłatnie raport “Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?” już teraz i z nową wiedzą zaprojektuj ścieżki edukacyjne w odświeżonej formule w Twojej firmie.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.