Do 16.05 Fundacja Orange czeka na zgłoszenia szkół do MegaMisji i #SuperKoderów
Adrianna Dekielińska
IdPR Sp. z o.o.
ul. Słowackiego 57
60-521 Poznań
adrianna.dekielinska|idpr.pl| |adrianna.dekielinska|idpr.pl
516033900
idpr.pl
Pandemia czy dezinformacja w kontekście wojny w Ukrainie pokazują – jak ważne jest, żeby dzieci rozumiały cyfrowy świat, były w nim bezpieczne i umiały kreatywnie korzystać z technologii. Dobrym miejscem do zdobycia tych umiejętności może być szkoła. Nauczycieli w tym zadaniu wspiera Fundacja Orange. Do 16 maja szkoły z całej Polski mogą się zgłaszać do bezpłatnych programów MegaMisja dla klas 1-3 i #SuperKoderzy dla klas 4-8.
Czy wszystko w internecie jest prawdą? Jak rozróżnić informacje prawdziwe od fałszu? To ważne pytania, szczególnie przy skali dezinformacji, która nasiliła się w związku z inwazją na Ukrainę. Nie tylko dorośli są narażeni na fake newsy, działalność trolli internetowych, deepfake czy manipulację. Aby uchronić przed tym dzieci i młodzież, warto uczyć ich zasad panujących w wirtualnym świecie i rozwijać u nich umiejętności krytycznego myślenia. Jak robić to skutecznie w szkole? Chociażby podczas MegaMisji dla klas 1 – 3, która uczy dzieci zdrowych nawyków cyfrowych. Program zajęć ułożony jest tak, by trudne tematy tłumaczyć poprzez zabawę i aktywności, dzięki którym dzieci same wyciągają wnioski. Co ważne, choć tematyka związana jest z cyfrowym światem, uczniowie zdobywają nowe umiejętności w dużej mierze bez użycia technologii pod czujnym okiem nauczycieli. Nauczyciele, nie muszą posiadać specjalnych kompetencji, ponieważ Fundacja zapewnia im kompleksowe wsparcie.
-MegaMisja powoli staje się lekcją, bez której tydzień w szkole nie istnieje Dużym atutem tych zajęć jest to, że dzieciaki nawiązują relacje, współpracują, dyskutują, wymieniają swoje myśli – mówi Joanna, nauczycielka ze szkoły w Olsztynie. – Polecam wszystkim nauczycielom taki sposób edukacji najmłodszych. Mam pewność, że moi uczniowie bezpieczniej wejdą do cyfrowego świata. – dodaje.
Z kolei w programie #SuperKoderzy uczniowie składają roboty, tworzą stacje pogodowe, grają na owocach, kodują - a przy tym rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Nauczyciel ma do wyboru 14 ścieżek tematycznych i zajęcia może prowadzić nie tylko na lekcjach informatyki (ale też m.in. muzyki, matematyki, czy na języku angielskim). Co ważne, nie musi być specjalistą od nowinek technologicznych. Wsparcia nauczycielom w przygotowaniu zajęć udziela Fundacja Orange.
-Jestem już trzecią edycję w programie #SuperKoderzy i ciągle się uczę, rozwijam, poznaję kolejne roboty. Dokształcam się i czuję ogromną satysfakcję, że moi uczniowie kreatywnie rozwijają swoje umiejętności – mówi Anna, nauczycielka z Górzna.
Hasłem przewodnim tegorocznego naboru jest „Razem w cyfrowym świecie”. To właśnie ta bliskość i dobre relacje na linii nauczyciel - uczeń często pojawiają się w kontekście obu programów.
-Nauczyciel, prowadząc angażujące lekcje, zyskuje w oczach ucznia. Zaczyna mówić jego językiem, lepiej rozumiejąc jak dziecko porusza się w cyfrowym świecie. Dzięki temu jest blisko i może otoczyć je opieką. Pandemia czy wojna w Ukrainie pokazują – jak ważne jest, żeby dzieci i młodzież rozumiały cyfrowy świat, były w nim bezpieczne i umiały kreatywnie korzystać z technologii - mówi Krzysztof Kosiński, koordynator programu MegaMisja.
Aby zacząć od września przygodę z MegaMisją lub z #SuperKoderami, nauczyciel lub dyrektor do 16 maja powinien wypełnić formularz online i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami. Szczegóły oraz formularze znajdują się na: www.fundacja.orange.pl/nabor-szkol, tutaj też można znaleźć tutoriale pomocne przy tworzeniu wniosku. W razie dodatkowych pytań, informacji udziela również dedykowana infolinia: +48 502 091 955.
---
Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Od 2005 roku dba o rozwój dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Z Fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki i druku 3d. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja: Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Jej inicjatywy oparte są na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami. Więcej na fundacja.orange.pl
Czy nauka języka angielskiego może być prosta i przyjemna?
MBA – nie dla akademickości, tak dla biznesowego doświadczenia
Lęk i smutek - jak pomóc dziecku osiągnąć spokój?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.