Jak się pracuje w tabloidzie, a jak trafić do Tworek… jako psychiatra?
Jak wygląda praca w tabloidzie? – Chodzi o to, żeby o skomplikowanych sprawach pisać w taki sposób, żeby wszyscy zrozumieli. I to jest trudniejsze – mówi Jan Bolanowski, redaktor prowadzący „Fakt Biznes”, w jednym z najnowszych filmów opublikowanych na platformie edukacyjnej azir.edu.pl. Czym różni się psychiatra od psychologa i jak długo musi się uczyć, żeby móc skutecznie leczyć pacjentów, opowiada zaś Konrad Jurczakowski, lekarz rezydent w szpitalu psychiatrycznym w Tworkach.
Na platformie edukacyjnej azir.edu.pl regularnie zamieszczane są nowe filmy z wypowiedziami ludzi sukcesu: znanych menedżerów, przedstawicieli nauki, kultury i sztuki. Opowiadają oni o swoich studiach, radzą, jaki kierunek wybrać i jak rozpocząć biznes, a także dzielą się refleksjami dotyczącymi swojej kariery. Kilkuminutowe filmy, nagrane specjalnie dla AZiR, można oglądać bezpłatnie. Partnerem strategicznym AZiR jest Żabka Polska.
– Nie jest trudno pisać o finansach dla gazety specjalistycznej, znacznie trudniej jest napisać tak, żeby zrozumiała „ciocia na imieninach” czy czytelnik „Faktu”. I to jest naprawdę fajne wyzwanie. Ogranicza nas też forma, bo te teksty są krótsze, więc trzeba być bardziej konkretnym, jeśli chodzi o język – tłumaczy Jan Bolanowski, absolwent Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak dobierane są tematy w „Fakcie”? Przede wszystkim pod kątem tego, co jest ważne dla czytelników. Pomaga w tym doświadczenie, ale też badania i burze mózgów na kolegiach redakcyjnych. – Staramy się trzymać zawsze rękę na pulsie. Zarówno gazeta codzienna, jak i portal, to wydawnictwa newsowe – podkreśla Bolanowski. I chociaż samych newsów jest sporo, są też tzw. evergreeny, czyli kwestie ciągle aktualne, o których można pisać zawsze, jak np. zmiany w podatkach. Jak wyglądała zawodowa droga redaktora prowadzącego „Fakt Biznes”? Jak rozpocząć staż w redakcji „Faktu”? Tego również można dowiedzieć się z wypowiedzi Jana Bolanowskiego dla AZiR: https://azir.edu.pl/wyklad/jak-wyglada-praca-w-tabloidzie/
Czym się różni psychiatra od psychologa? – Psychiatra jest lekarzem. Ukończył 6-letnie studia na uniwersytecie medycznym, roczny staż oraz specjalizację, która trwa w przypadku psychiatrii 5 lat. Natomiast psycholog to magister, który ukończył 5-letnie studia i od początku zajmował się poznawaniem mechanizmów ludzkiej psychiki, zachowania, myślenia – mówi Konrad Jurczakowski, absolwent II Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, lekarz rezydent w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie, znanym jako szpital psychiatryczny w Tworkach. Jak dodaje, psychiatra może wystawić receptę, zwolnienie czy skierowanie do szpitala. Psycholog nie ma takich uprawnień.
Jaki powinien być przyszły psychiatra? – Powinien na pewno być cierpliwy, miły, kulturalny. Psychiatra nie jest od osądzania – gdy przychodzi do niego pacjent, lekarz musi zachować neutralność, nie może przenosić swoich emocji na pacjenta. W psychiatrii relacja pacjent – lekarz jest bardzo ważna – podkreśla Jurczakowski. Jak długo psychiatra musi się uczyć, żeby móc skutecznie leczyć pacjentów? Więcej na ten temat w wypowiedzi Konrada Jurczakowskiego dla AZiR: https://azir.edu.pl/wyklad/psychiatra-nie-moze-przenosic-emocji-na-pacjentow/
Cyfrowa forma Akademii gwarantuje możliwość korzystania z jej zasobów wszystkim osobom z dostępem do Internetu, niezależnie od miejsca zamieszkania czy szkoły, do której uczęszczają. Patronat medialny nad platformą objęły: dziennik Polska The Times, Agencja Informacyjna oraz portale: NaszeMiasto.pl, NaszaHistoria.pl, RaportCSR.pl, podlasie24.pl.
Więcej informacji na azir.edu.pl oraz na Facebooku https://www.facebook.com/AZiR.edu/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.