Na jakie kompetencje postawić w 2022 roku?
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_1164828174,w_170,h_95,wo_170,ho_95,_small.jpg)
Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
Choć większość postanowień na nowy rok dotyczy życia prywatnego, to coraz częściej słyszy się także o planowaniu rozwoju swojej kariery. Tym bardziej, że jak wskazuje raport Kompetencje przyszłości opracowany przez DELab UW, jedynie 26% respondentów uważa, że same studia wystarczą, by dobrze przygotować się do zawodu. Dlaczego coraz więcej osób traktuje rozwój zawodowy jako istotny cel w życiu?
Edukacja i praca musi ulec redefinicji
Rynek pracy przechodzi dziś swoistą rewolucję. Żyjemy jak nigdy wcześniej – jesteśmy zdrowsi, coraz lepiej wykształceni, a doświadczenia pracy zdalnej pokazały, że odległość również nie jest problemem. Co ważniejsze – rośnie średnia długość życia, a wraz z nią wydłuża się okres wieku produkcyjnego. To zmiana, która wymusza niejako redefinicję pracy i edukacji. Częściej jesteśmy otwarci na zmianę branży i poszukiwanie nowych możliwości zawodowych.
Stałe podnoszenie kompetencji to także odpowiedź na automatyzację i zagrożenie wyginięciem pewnych zawodów. Elastycznym i dobrze wykształconym będzie łatwiej przystosować się do nowych wymagań czy szybciej zareagować na zbliżającą się transformację. Wielu traktuje kształcenie jako inwestycję w siebie, co w dzisiejszym trendzie selfcare jest wyjątkowo cenne. To wysiłek, który ma skutkować lepszymi zarobkami i poprawą jakości życia.
Na jakie kompetencje postawić?
Jak wskazuje wspomniane badanie Kompetencje przyszłości, większość studentów źle ocenia to, jak studia przygotowują do pracy zawodowej: aż 76% z nich uważa, że nie uczą przywództwa w zespole, 71% – planowania i realizowania działań, a 69% – budowania zespołów i zarządzania kryzysowego. Studenci, którzy chcą zdobywać umiejętności praktyczne, zazwyczaj nabywają je dopiero w pracy.
– Szacuje się dziś, że kompetencje, których jeszcze długo nie będzie mógł zastąpić żaden algorytm, to te miękkie, związane z empatią czy komunikacją. Doskonale sprawdzają się w zawodach związanych z HR, marketingiem, PR czy zarządzaniem. Równie ważne będą w nadchodzących latach umiejętności związane z analityką i prezentowaniem danych – komentuje Anna Piskorz, Country Manager międzynarodowej szkoły biznesu Laba. Jak dodaje: – Bardzo cenione są także kompetencje praktyczne, których nie zdobędziemy na studiach. Warto uczyć się od ludzi, którzy od lat pracują w danej branży, bo tylko oni są w stanie podzielić się z nami rozmaitymi technikami i trikami, które sprawdzą się w pracy na co dzień. To właśnie dlatego kursy, które organizujemy, prowadzą zawsze praktycy. Takich umiejętności nie uczy żaden podręcznik.
Większość ludzi popełnia ten błąd w postanowieniach noworocznych
Największym problemem przy stawianiu sobie postanowień jest niekonsekwencja w ich realizacji. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, jak wiele zależy od sposobu sformułowania celu. I – rzecz jasna – konkretnego planu na jego realizację.
– Cel powinien być konkretny, realny, osiągalny i określony w czasie. Zamiast mówić sobie „będę lepszym project managerem”, powiedzmy sobie: w dwa miesiące nauczę się planowania prac, sposobów na wizualizację postępów i ewaluacji. Nie poprzestawajmy jednak na samym określeniu zagadnień, tylko określmy, w jaki sposób to osiągniemy. Rozpiszmy cel na poszczególne składowe, sprawdźmy, czego potrzebujemy i krok po kroku go realizujmy. Postawmy na umiejętności praktyczne, aby zdobywać wiedzę od osób, które znają ten zawód od kuchni – tłumaczy Anna Piskorz.
Dobrym rozwiązaniem jest również wyznaczenie sobie choćby symbolicznej nagrody za osiągnięcie konkretnych pułapów – to motywuje do dalszych działań.
– Warto też łączyć różnorodne techniki zdobywania wiedzy. Niech będą to książki, artykuły, grupy dyskusyjne i warsztaty. Widzimy, że uczestnicy kursów, które organizujemy, najlepiej uczą się przez praktyczne zdobywanie umiejętności i otrzymywanie feedbacku od prowadzących. Wiemy też, jak ważny w edukacji jest networking, dlatego tworzymy dla uczestników zamknięte grupy, w których mogą wymieniać się doświadczeniami i dyskutować o swojej branży, wspólnie rozwiązując różnorodne problemy. Każdy ma własny styl uczenia się, ale to właśnie połączenie różnych metod daje najlepsze rezultaty – podsumowuje Piskorz.
![Druga edycja eduSensus Education Awards 2024 Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_112082682,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Druga edycja eduSensus Education Awards 2024
![„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1865090627,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM
![Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1288383649,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.