Na jakie kompetencje postawić w 2022 roku?

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
Choć większość postanowień na nowy rok dotyczy życia prywatnego, to coraz częściej słyszy się także o planowaniu rozwoju swojej kariery. Tym bardziej, że jak wskazuje raport Kompetencje przyszłości opracowany przez DELab UW, jedynie 26% respondentów uważa, że same studia wystarczą, by dobrze przygotować się do zawodu. Dlaczego coraz więcej osób traktuje rozwój zawodowy jako istotny cel w życiu?
Edukacja i praca musi ulec redefinicji
Rynek pracy przechodzi dziś swoistą rewolucję. Żyjemy jak nigdy wcześniej – jesteśmy zdrowsi, coraz lepiej wykształceni, a doświadczenia pracy zdalnej pokazały, że odległość również nie jest problemem. Co ważniejsze – rośnie średnia długość życia, a wraz z nią wydłuża się okres wieku produkcyjnego. To zmiana, która wymusza niejako redefinicję pracy i edukacji. Częściej jesteśmy otwarci na zmianę branży i poszukiwanie nowych możliwości zawodowych.
Stałe podnoszenie kompetencji to także odpowiedź na automatyzację i zagrożenie wyginięciem pewnych zawodów. Elastycznym i dobrze wykształconym będzie łatwiej przystosować się do nowych wymagań czy szybciej zareagować na zbliżającą się transformację. Wielu traktuje kształcenie jako inwestycję w siebie, co w dzisiejszym trendzie selfcare jest wyjątkowo cenne. To wysiłek, który ma skutkować lepszymi zarobkami i poprawą jakości życia.
Na jakie kompetencje postawić?
Jak wskazuje wspomniane badanie Kompetencje przyszłości, większość studentów źle ocenia to, jak studia przygotowują do pracy zawodowej: aż 76% z nich uważa, że nie uczą przywództwa w zespole, 71% – planowania i realizowania działań, a 69% – budowania zespołów i zarządzania kryzysowego. Studenci, którzy chcą zdobywać umiejętności praktyczne, zazwyczaj nabywają je dopiero w pracy.
– Szacuje się dziś, że kompetencje, których jeszcze długo nie będzie mógł zastąpić żaden algorytm, to te miękkie, związane z empatią czy komunikacją. Doskonale sprawdzają się w zawodach związanych z HR, marketingiem, PR czy zarządzaniem. Równie ważne będą w nadchodzących latach umiejętności związane z analityką i prezentowaniem danych – komentuje Anna Piskorz, Country Manager międzynarodowej szkoły biznesu Laba. Jak dodaje: – Bardzo cenione są także kompetencje praktyczne, których nie zdobędziemy na studiach. Warto uczyć się od ludzi, którzy od lat pracują w danej branży, bo tylko oni są w stanie podzielić się z nami rozmaitymi technikami i trikami, które sprawdzą się w pracy na co dzień. To właśnie dlatego kursy, które organizujemy, prowadzą zawsze praktycy. Takich umiejętności nie uczy żaden podręcznik.
Większość ludzi popełnia ten błąd w postanowieniach noworocznych
Największym problemem przy stawianiu sobie postanowień jest niekonsekwencja w ich realizacji. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, jak wiele zależy od sposobu sformułowania celu. I – rzecz jasna – konkretnego planu na jego realizację.
– Cel powinien być konkretny, realny, osiągalny i określony w czasie. Zamiast mówić sobie „będę lepszym project managerem”, powiedzmy sobie: w dwa miesiące nauczę się planowania prac, sposobów na wizualizację postępów i ewaluacji. Nie poprzestawajmy jednak na samym określeniu zagadnień, tylko określmy, w jaki sposób to osiągniemy. Rozpiszmy cel na poszczególne składowe, sprawdźmy, czego potrzebujemy i krok po kroku go realizujmy. Postawmy na umiejętności praktyczne, aby zdobywać wiedzę od osób, które znają ten zawód od kuchni – tłumaczy Anna Piskorz.
Dobrym rozwiązaniem jest również wyznaczenie sobie choćby symbolicznej nagrody za osiągnięcie konkretnych pułapów – to motywuje do dalszych działań.
– Warto też łączyć różnorodne techniki zdobywania wiedzy. Niech będą to książki, artykuły, grupy dyskusyjne i warsztaty. Widzimy, że uczestnicy kursów, które organizujemy, najlepiej uczą się przez praktyczne zdobywanie umiejętności i otrzymywanie feedbacku od prowadzących. Wiemy też, jak ważny w edukacji jest networking, dlatego tworzymy dla uczestników zamknięte grupy, w których mogą wymieniać się doświadczeniami i dyskutować o swojej branży, wspólnie rozwiązując różnorodne problemy. Każdy ma własny styl uczenia się, ale to właśnie połączenie różnych metod daje najlepsze rezultaty – podsumowuje Piskorz.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.