Nowa era w edukacji – biblioteka modeli 3D w Twojej szkole
Bardziej aktywny udział w procesie edukacyjnym, kształtowanie kompetencji technicznych czy zdobywanie doświadczenia w pracy z różnorodnymi narzędziami – to tylko niektóre z niewątpliwych zalet druku 3D. Szansą na regularne wykorzystywanie tego rozwiązania w placówkach jest otwarcie bibliotek modeli 3D. Jak to zrobić?
Wydruki z drukarek 3D pomagają zwizualizować zagadnienia omawiane na lekcjach, a przy tym aktywizują zmysł dotyku i procesy poznawcze uczniów. Samo posiadanie w placówce takiego sprzętu to jednak, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, dopiero początek przygody z technologią. Milowym krokiem ku nowoczesnej i efektywnej edukacji może okazać się stworzenie przestrzeni poświęconej wydrukom 3D, tj. biblioteki modeli 3D.
Czym jest biblioteka wydruków 3D?
To wyodrębniona w szkole strefa, w której znajdzie się – dostępny do wypożyczenia – zbiór przydatnych podczas lekcji wydruków 3D. To jednak nie tylko fizyczne miejsce, lecz cała idea popularyzacji wykorzystania nowych technologii w edukacji.
- Niektóre z teorii i koncepcji, jakie uczniowie poznają na lekcjach, są wyjątkowo trudne do zrozumienia przy ograniczonych możliwościach zobrazowania poszczególnych zjawisk czy zagadnień. Odpowiedzią na ten problem może być druk 3D, bo właśnie on ożywia to, co dotychczas dla uczniów było jedynie wykresem lub grafiką w podręczniku – podkreśla Karol Górnowicz, CEO firmy Skriware, która dostarczyła drukarki 3D już do ponad 2 tys. polskich szkół. – Idąc krok dalej, szkoły mogą stworzyć miejsca, które będą „agregowały” wydruki 3D, czyli biblioteki modeli 3D. Ich zadaniem jest umożliwienie wypożyczenia konkretnego wydruku, który zostanie wykorzystany podczas zajęć. Ogromnym plusem będzie, gdy przestrzeń ta zachęci uczniów do dodatkowej aktywności - np. pozalekcyjnych spotkań w ramach grup zainteresowań – dodaje Karol Górnowicz.
- Dostęp do takich technologii jak druk 3D otwiera zupełnie nowe możliwości w edukacji. Jeśli posiadamy w szkole sprzęt to warto zadbać o to, aby był on dostępny dla jak największej liczby osób, a wykonywane z jego pomocą wydruki służyły wszystkim uczniom i nauczycielom. Dzięki stworzeniu przestrzeni Biblioteki wydruków 3D w szkole, zwiększamy szanse na jak najczęstsze wykorzystanie sprzętu i modeli 3D – uzupełnia Agnieszka Halicka, Nauczyciel w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie.
Od planu do realizacji – to proste!
Jak zorganizować takie miejsce w placówce? Na początek należy pomyśleć o kilku kluczowych kwestiach, tj. opiekunie-mentorze biblioteki, wyznaczeniu miejsca w szkole i sposobie organizacji takiej przestrzeni oraz modelach, które mają się tam znaleźć.
Opiekun-mentor to osoba, która będzie nie tylko sprawować nadzór nad biblioteką, ale również aktywnie uczestniczyć w procesie jej powstawania. Do jej zadań może należeć m.in. aranżacja przestrzeni, wybór pierwszych modeli 3D, wydrukowanie lub zlecenie wydruku modeli, bieżące wypożyczanie modeli i czuwanie nad porządkiem organizacyjnym czy też zbieranie potrzeb w zakresie kolejnych modeli. Rolą opiekuna-mentora może być też edukowanie w zakresie technologii druku 3D, jej wykorzystania w edukacji oraz samego procesu drukowania.
- Taka biblioteka to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku potrzeby przygotowania się uczniów do lekcji, tj. przyjrzeniu się modelom oraz eksperymentom. Stworzenie takiego miejsca może być również doskonałą okazją do organizacji szkolnych i międzyszkolnych konkursów projektowania modeli 3D, kół zainteresowań skupiającego się na tematyce druku 3D czy warsztatów z modelowania 3D oraz obsługi drukarki 3D – mówi Karol Górnowicz.
Wiele przykładowych ćwiczeń, gotowych scenariuszy lekcji i pomysłów na ciekawe aktywności
z wykorzystaniem modeli 3D, można znaleźć na Skriware Academy, czyli platformie online wspomagającej nauczycieli w codziennym korzystaniu z laboratoriów edukacyjnych SkriLab,
w zakładce „Ćwiczenia”. To nowy format adresowany zarówno do nauczycieli stawiających pierwsze kroki w świecie nowych technologii, jak i tych, którzy – ze względu na ograniczony czas – potrzebują dla swoich uczniów aktywności krótszych niż standardowe lekcje.
Więcej informacji o tym, jak szkoły mogą zmaksymalizować wykorzystanie drukarek 3D i jak założyć bibliotekę modeli 3D, można znaleźć w darmowym e-booku stworzonym przez Skriware we współpracy z Agnieszką Halicką, do pobrania tutaj:
https://landings.skriware.com/pl/bibliotekawydrukow3d
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.