Komunikaty PR

Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych w ramach kampanii „Nasz Klimat”

2022-03-17  |  12:00
Biuro prasowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiety edukacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych. Materiały pozwolą na wsparcie nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych realizowanych na podstawie scenariuszy pt. „Przyjaciele klimatu”. Scenariusze lekcji wraz z materiałami dydaktycznymi są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Każda ze szkół otrzyma bezpośrednią informację za pomocą wiadomości e-mail nt. propozycji ich wykorzystania w ramach zajęć lekcyjnych wraz z podziałem materiałów ze względu na etap nauczania.

Zachodzące zmiany klimatu nie pozostają bez wpływu na życie każdego z nas. Coraz częściej zmagamy się z ich negatywnymi konsekwencjami. Warto jednak podkreślić, że za taki stan rzeczy nie odpowiadają wyłącznie intensywny rozwój przemysłu i zbyt duża emisja do atmosfery gazów cieplarnianych. Na klimat wpływają również nasze codzienne nawyki, związane m.in. podejściem do segregowania odpadów, nieracjonalnym korzystaniem z zasobów wody czy nadmierną konsumpcją. Dlatego konieczne są działania służące budowaniu świadomości i wiedzy nt. działań proekologicznych, które będą skierowane do różnych grup wiekowych. Jednym z nich są inicjatywy dla uczniów
i nauczycieli szkół podstawowych, którzy w ramach kampanii „Nasz Klimat” będą mogli skorzystać
z atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, wspierających i uatrakcyjniających zajęcia lekcyjne. To bowiem od postawy i wiedzy młodego pokolenia nt. zmian klimatu będzie uzależnione powodzenie dalszych działań związanych z ochroną środowiska naturalnego.

Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych

Materiały edukacyjne powstały w ścisłej współpracy z ekspertami z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania dzieci i młodzieży na poziomie szkoły podstawowej. Autorzy uwzględnili w nich konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony klimatu i wyjaśnili potrzebę ich realizacji. Dzięki temu uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość poznania w atrakcyjnej formie zagadnień związanych z edukacją ekologiczną, zdobywając wiedzę nt.: zmian klimatu, neutralności klimatycznej, odnawialnych źródeł energii, idei zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonego stylu życia. Pakiety edukacyjne pozwolą też na zobrazowanie uczniom: negatywnych konsekwencji wynikających
z zachodzących zmian klimatu oraz pozytywnego wpływu działań na rzecz adaptacji do zachodzących zmian klimatu. Dostarczą również wiedzy nt. indywidualnych działań jakie można podejmować dla ochrony środowiska i klimatu.

Pakiety, które są uzupełnieniem scenariuszy lekcyjnych pt. „Przyjaciele klimatu” zostały podzielone na cztery grupy wiekowe, aby precyzyjnie dopasować ich treść do potrzeb, rozwoju, zdolności poznawczych i aktualnej wiedzy uczniów. Nauczyciele mogą wykorzystać je w różnej formie: drukując i rozdając uczniom, wyświetlając na tablicy interaktywnej lub rzutniku, a także wypełniając na komputerze. Do dyspozycji nauczycieli zostały przygotowane:

  1. Pakiet dla edukacji wczesnoszkolnej (klasa I-III szkoły podstawowej), w którego skład wchodzą:
  1. Zespołowa gra planszowa;
  2. Zagadki dla uczniów związane z ochroną klimatu wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  3. Quiz klimatyczny „prawda-fałsz” wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  4. Infografika przybliżająca zasady indywidualnych działań w domu na rzecz ochrony klimatu;
  5. Rymowanka do uzupełnienia przez uczniów;
  6. Kolorowanka związana z odnawialnymi źródłami energii.

 

  1. Pakiet dla klasy IV szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą, w którego skład wchodzą:
  1. Dzienniczek dobrych praktyk;
  2. Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  3. Rebus;
  4. Krzyżówka wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  5. Łamigłówka do połączenia związana z odnawialnymi źródłami energii wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  6. Animacja o dobrych praktykach wraz z rymowanką.

 

  1. Pakiet dla klasy V-VI szkoły podstawowe, w którego skład wchodzą:
  1. Projekt: Dom z klimatem do pracy w parach;
  2. Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  3. Animacja klimatyczna;
  4. Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
  5. Grafonotatki przeznaczone do zeszytu;
  6. Infografika o roli drzew;

 

  1. Pakiet dla klasy VII-VIII szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą:
  1. Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  2. Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
  3. Karta pracy pt. “Wspieramy ochronę klimatu w szkole”;
  4. EKOkalendarz;
  5. Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
  6. Infografika o nowych etykietach efektywności energetycznej.

Poprzez kampanię „Nasz klimat” chcemy budować wiedzę klimatyczną również wśród najmłodszych, aby w przyszłości stali się obywatelami świadomie podejmującymi decyzje konsumenckie oraz inicjatorami i realizatorami wielu działań proekologicznych. Znamy potrzeby uczniów na poszczególnych etapach edukacji, dlatego rozszerzyliśmy zakres pakietów edukacyjnych, dodając także materiały interaktywne, dzięki którym zajęcia lekcyjne będą dla uczniów jeszcze bardziej atrakcyjne – komentuje minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Wszystkie powyższe materiały zostały opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu
i Środowiska: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/przyjaciele-klimatu.

Kampania „Nasz Klimat” – pozostałe działania edukacyjne

Materiały edukacyjne dla szkół nie wyczerpują jednak zakresu aktywności w ramach kampanii „Nasz Klimat”. Została ona podzielona na cztery etapy, w ramach których realizowane będą poszczególne cele i elementy komunikacyjne. Działania edukacyjne zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem wielu kanałów – m.in. Internetu i mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter, podcasty, serwisy VOD i YouTube). Dzięki temu nauczyciele, poza przekazaniem wiedzy uczniom podczas zajęć, mogą również zaproponować swoim podopiecznym zapoznanie się z rzetelnymi materiałami umieszczonymi m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Ważnym punktem działań będzie podjęcie współpracy z blogerami i influencerami, którzy w codziennej działalności w Internecie podejmują zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska. Internetowi twórcy ze względu na swoją rozpoznawalność stanowią dla wielu młodych osób źródło sprawdzonych informacji, a ich działalność pozwala ukazać, dlaczego każdego dnia warto podejmować proekologiczne postawy. Jednym z elementów kampanii będzie również VideoOlimpiada klimatyczna – konkurs skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem konkursu będzie przygotowanie edukacyjnego materiału filmowego, w którym pojawi się odpowiedź przynajmniej na jedno z dwóch pytań: „W jaki sposób na co dzień możemy dbać o klimat?” lub „W jaki sposób edukować najbliższych o konieczności dbania o klimat?”. Jego głównym celem będzie zwrócenie uwagi uczniów na kwestie środowiskowe oraz zwiększenie wiedzy i świadomości ekologicznej nt. indywidualnych działań na rzecz klimatu.

 Kampania potrwa do października 2022 r.

Zapraszamy do regularnego śledzenia poszczególnych etapów kampanii „Nasz Klimat” na stronie internetowej: www.naszklimat.gov.pl oraz do aktywnego włączenia się w poszczególne działania.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać! Biuro prasowe
2025-01-03 | 08:00

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Dawid Uczy to platforma nauczyciela biologii i chemii, który postanowił poszerzyć ofertę świadczonych usług. Od teraz pomaga także w przygotowaniu odwołania od
Edukacja Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
2024-12-31 | 15:30

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białymstoku jest placówką z tradycjami. Istnieje od ponad 100 lat i dba o to, żeby narzędzia i środki dydaktyczne, które
Edukacja UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
2024-12-28 | 01:00

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0

Po maszynie parowej, elektryczności i komputerach - rozwój biotechnologii, nanotechnologii i sztucznej inteligencji ma być punktem zwrotnym w historii ludzkości. Zmiany gospodarcze

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.