Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych w ramach kampanii „Nasz Klimat”
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiety edukacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych. Materiały pozwolą na wsparcie nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych realizowanych na podstawie scenariuszy pt. „Przyjaciele klimatu”. Scenariusze lekcji wraz z materiałami dydaktycznymi są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Każda ze szkół otrzyma bezpośrednią informację za pomocą wiadomości e-mail nt. propozycji ich wykorzystania w ramach zajęć lekcyjnych wraz z podziałem materiałów ze względu na etap nauczania.
Zachodzące zmiany klimatu nie pozostają bez wpływu na życie każdego z nas. Coraz częściej zmagamy się z ich negatywnymi konsekwencjami. Warto jednak podkreślić, że za taki stan rzeczy nie odpowiadają wyłącznie intensywny rozwój przemysłu i zbyt duża emisja do atmosfery gazów cieplarnianych. Na klimat wpływają również nasze codzienne nawyki, związane m.in. podejściem do segregowania odpadów, nieracjonalnym korzystaniem z zasobów wody czy nadmierną konsumpcją. Dlatego konieczne są działania służące budowaniu świadomości i wiedzy nt. działań proekologicznych, które będą skierowane do różnych grup wiekowych. Jednym z nich są inicjatywy dla uczniów
i nauczycieli szkół podstawowych, którzy w ramach kampanii „Nasz Klimat” będą mogli skorzystać
z atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, wspierających i uatrakcyjniających zajęcia lekcyjne. To bowiem od postawy i wiedzy młodego pokolenia nt. zmian klimatu będzie uzależnione powodzenie dalszych działań związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych
Materiały edukacyjne powstały w ścisłej współpracy z ekspertami z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania dzieci i młodzieży na poziomie szkoły podstawowej. Autorzy uwzględnili w nich konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony klimatu i wyjaśnili potrzebę ich realizacji. Dzięki temu uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość poznania w atrakcyjnej formie zagadnień związanych z edukacją ekologiczną, zdobywając wiedzę nt.: zmian klimatu, neutralności klimatycznej, odnawialnych źródeł energii, idei zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonego stylu życia. Pakiety edukacyjne pozwolą też na zobrazowanie uczniom: negatywnych konsekwencji wynikających
z zachodzących zmian klimatu oraz pozytywnego wpływu działań na rzecz adaptacji do zachodzących zmian klimatu. Dostarczą również wiedzy nt. indywidualnych działań jakie można podejmować dla ochrony środowiska i klimatu.
Pakiety, które są uzupełnieniem scenariuszy lekcyjnych pt. „Przyjaciele klimatu” zostały podzielone na cztery grupy wiekowe, aby precyzyjnie dopasować ich treść do potrzeb, rozwoju, zdolności poznawczych i aktualnej wiedzy uczniów. Nauczyciele mogą wykorzystać je w różnej formie: drukując i rozdając uczniom, wyświetlając na tablicy interaktywnej lub rzutniku, a także wypełniając na komputerze. Do dyspozycji nauczycieli zostały przygotowane:
- Pakiet dla edukacji wczesnoszkolnej (klasa I-III szkoły podstawowej), w którego skład wchodzą:
- Zespołowa gra planszowa;
- Zagadki dla uczniów związane z ochroną klimatu wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Quiz klimatyczny „prawda-fałsz” wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Infografika przybliżająca zasady indywidualnych działań w domu na rzecz ochrony klimatu;
- Rymowanka do uzupełnienia przez uczniów;
- Kolorowanka związana z odnawialnymi źródłami energii.
- Pakiet dla klasy IV szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą, w którego skład wchodzą:
- Dzienniczek dobrych praktyk;
- Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Rebus;
- Krzyżówka wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Łamigłówka do połączenia związana z odnawialnymi źródłami energii wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Animacja o dobrych praktykach wraz z rymowanką.
- Pakiet dla klasy V-VI szkoły podstawowe, w którego skład wchodzą:
- Projekt: Dom z klimatem do pracy w parach;
- Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Animacja klimatyczna;
- Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
- Grafonotatki przeznaczone do zeszytu;
- Infografika o roli drzew;
- Pakiet dla klasy VII-VIII szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą:
- Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
- Karta pracy pt. “Wspieramy ochronę klimatu w szkole”;
- EKOkalendarz;
- Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Infografika o nowych etykietach efektywności energetycznej.
Poprzez kampanię „Nasz klimat” chcemy budować wiedzę klimatyczną również wśród najmłodszych, aby w przyszłości stali się obywatelami świadomie podejmującymi decyzje konsumenckie oraz inicjatorami i realizatorami wielu działań proekologicznych. Znamy potrzeby uczniów na poszczególnych etapach edukacji, dlatego rozszerzyliśmy zakres pakietów edukacyjnych, dodając także materiały interaktywne, dzięki którym zajęcia lekcyjne będą dla uczniów jeszcze bardziej atrakcyjne – komentuje minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Wszystkie powyższe materiały zostały opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu
i Środowiska: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/przyjaciele-klimatu.
Kampania „Nasz Klimat” – pozostałe działania edukacyjne
Materiały edukacyjne dla szkół nie wyczerpują jednak zakresu aktywności w ramach kampanii „Nasz Klimat”. Została ona podzielona na cztery etapy, w ramach których realizowane będą poszczególne cele i elementy komunikacyjne. Działania edukacyjne zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem wielu kanałów – m.in. Internetu i mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter, podcasty, serwisy VOD i YouTube). Dzięki temu nauczyciele, poza przekazaniem wiedzy uczniom podczas zajęć, mogą również zaproponować swoim podopiecznym zapoznanie się z rzetelnymi materiałami umieszczonymi m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Ważnym punktem działań będzie podjęcie współpracy z blogerami i influencerami, którzy w codziennej działalności w Internecie podejmują zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska. Internetowi twórcy ze względu na swoją rozpoznawalność stanowią dla wielu młodych osób źródło sprawdzonych informacji, a ich działalność pozwala ukazać, dlaczego każdego dnia warto podejmować proekologiczne postawy. Jednym z elementów kampanii będzie również VideoOlimpiada klimatyczna – konkurs skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem konkursu będzie przygotowanie edukacyjnego materiału filmowego, w którym pojawi się odpowiedź przynajmniej na jedno z dwóch pytań: „W jaki sposób na co dzień możemy dbać o klimat?” lub „W jaki sposób edukować najbliższych o konieczności dbania o klimat?”. Jego głównym celem będzie zwrócenie uwagi uczniów na kwestie środowiskowe oraz zwiększenie wiedzy i świadomości ekologicznej nt. indywidualnych działań na rzecz klimatu.
Kampania potrwa do października 2022 r.
Zapraszamy do regularnego śledzenia poszczególnych etapów kampanii „Nasz Klimat” na stronie internetowej: www.naszklimat.gov.pl oraz do aktywnego włączenia się w poszczególne działania.

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.