Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych w ramach kampanii „Nasz Klimat”
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiety edukacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych. Materiały pozwolą na wsparcie nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych realizowanych na podstawie scenariuszy pt. „Przyjaciele klimatu”. Scenariusze lekcji wraz z materiałami dydaktycznymi są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Każda ze szkół otrzyma bezpośrednią informację za pomocą wiadomości e-mail nt. propozycji ich wykorzystania w ramach zajęć lekcyjnych wraz z podziałem materiałów ze względu na etap nauczania.
Zachodzące zmiany klimatu nie pozostają bez wpływu na życie każdego z nas. Coraz częściej zmagamy się z ich negatywnymi konsekwencjami. Warto jednak podkreślić, że za taki stan rzeczy nie odpowiadają wyłącznie intensywny rozwój przemysłu i zbyt duża emisja do atmosfery gazów cieplarnianych. Na klimat wpływają również nasze codzienne nawyki, związane m.in. podejściem do segregowania odpadów, nieracjonalnym korzystaniem z zasobów wody czy nadmierną konsumpcją. Dlatego konieczne są działania służące budowaniu świadomości i wiedzy nt. działań proekologicznych, które będą skierowane do różnych grup wiekowych. Jednym z nich są inicjatywy dla uczniów
i nauczycieli szkół podstawowych, którzy w ramach kampanii „Nasz Klimat” będą mogli skorzystać
z atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, wspierających i uatrakcyjniających zajęcia lekcyjne. To bowiem od postawy i wiedzy młodego pokolenia nt. zmian klimatu będzie uzależnione powodzenie dalszych działań związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych
Materiały edukacyjne powstały w ścisłej współpracy z ekspertami z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania dzieci i młodzieży na poziomie szkoły podstawowej. Autorzy uwzględnili w nich konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony klimatu i wyjaśnili potrzebę ich realizacji. Dzięki temu uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość poznania w atrakcyjnej formie zagadnień związanych z edukacją ekologiczną, zdobywając wiedzę nt.: zmian klimatu, neutralności klimatycznej, odnawialnych źródeł energii, idei zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonego stylu życia. Pakiety edukacyjne pozwolą też na zobrazowanie uczniom: negatywnych konsekwencji wynikających
z zachodzących zmian klimatu oraz pozytywnego wpływu działań na rzecz adaptacji do zachodzących zmian klimatu. Dostarczą również wiedzy nt. indywidualnych działań jakie można podejmować dla ochrony środowiska i klimatu.
Pakiety, które są uzupełnieniem scenariuszy lekcyjnych pt. „Przyjaciele klimatu” zostały podzielone na cztery grupy wiekowe, aby precyzyjnie dopasować ich treść do potrzeb, rozwoju, zdolności poznawczych i aktualnej wiedzy uczniów. Nauczyciele mogą wykorzystać je w różnej formie: drukując i rozdając uczniom, wyświetlając na tablicy interaktywnej lub rzutniku, a także wypełniając na komputerze. Do dyspozycji nauczycieli zostały przygotowane:
- Pakiet dla edukacji wczesnoszkolnej (klasa I-III szkoły podstawowej), w którego skład wchodzą:
- Zespołowa gra planszowa;
- Zagadki dla uczniów związane z ochroną klimatu wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Quiz klimatyczny „prawda-fałsz” wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Infografika przybliżająca zasady indywidualnych działań w domu na rzecz ochrony klimatu;
- Rymowanka do uzupełnienia przez uczniów;
- Kolorowanka związana z odnawialnymi źródłami energii.
- Pakiet dla klasy IV szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą, w którego skład wchodzą:
- Dzienniczek dobrych praktyk;
- Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Rebus;
- Krzyżówka wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Łamigłówka do połączenia związana z odnawialnymi źródłami energii wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Animacja o dobrych praktykach wraz z rymowanką.
- Pakiet dla klasy V-VI szkoły podstawowe, w którego skład wchodzą:
- Projekt: Dom z klimatem do pracy w parach;
- Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Animacja klimatyczna;
- Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
- Grafonotatki przeznaczone do zeszytu;
- Infografika o roli drzew;
- Pakiet dla klasy VII-VIII szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą:
- Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
- Karta pracy pt. “Wspieramy ochronę klimatu w szkole”;
- EKOkalendarz;
- Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Infografika o nowych etykietach efektywności energetycznej.
Poprzez kampanię „Nasz klimat” chcemy budować wiedzę klimatyczną również wśród najmłodszych, aby w przyszłości stali się obywatelami świadomie podejmującymi decyzje konsumenckie oraz inicjatorami i realizatorami wielu działań proekologicznych. Znamy potrzeby uczniów na poszczególnych etapach edukacji, dlatego rozszerzyliśmy zakres pakietów edukacyjnych, dodając także materiały interaktywne, dzięki którym zajęcia lekcyjne będą dla uczniów jeszcze bardziej atrakcyjne – komentuje minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Wszystkie powyższe materiały zostały opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu
i Środowiska: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/przyjaciele-klimatu.
Kampania „Nasz Klimat” – pozostałe działania edukacyjne
Materiały edukacyjne dla szkół nie wyczerpują jednak zakresu aktywności w ramach kampanii „Nasz Klimat”. Została ona podzielona na cztery etapy, w ramach których realizowane będą poszczególne cele i elementy komunikacyjne. Działania edukacyjne zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem wielu kanałów – m.in. Internetu i mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter, podcasty, serwisy VOD i YouTube). Dzięki temu nauczyciele, poza przekazaniem wiedzy uczniom podczas zajęć, mogą również zaproponować swoim podopiecznym zapoznanie się z rzetelnymi materiałami umieszczonymi m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Ważnym punktem działań będzie podjęcie współpracy z blogerami i influencerami, którzy w codziennej działalności w Internecie podejmują zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska. Internetowi twórcy ze względu na swoją rozpoznawalność stanowią dla wielu młodych osób źródło sprawdzonych informacji, a ich działalność pozwala ukazać, dlaczego każdego dnia warto podejmować proekologiczne postawy. Jednym z elementów kampanii będzie również VideoOlimpiada klimatyczna – konkurs skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem konkursu będzie przygotowanie edukacyjnego materiału filmowego, w którym pojawi się odpowiedź przynajmniej na jedno z dwóch pytań: „W jaki sposób na co dzień możemy dbać o klimat?” lub „W jaki sposób edukować najbliższych o konieczności dbania o klimat?”. Jego głównym celem będzie zwrócenie uwagi uczniów na kwestie środowiskowe oraz zwiększenie wiedzy i świadomości ekologicznej nt. indywidualnych działań na rzecz klimatu.
Kampania potrwa do października 2022 r.
Zapraszamy do regularnego śledzenia poszczególnych etapów kampanii „Nasz Klimat” na stronie internetowej: www.naszklimat.gov.pl oraz do aktywnego włączenia się w poszczególne działania.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.