Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych w ramach kampanii „Nasz Klimat”
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiety edukacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych. Materiały pozwolą na wsparcie nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych realizowanych na podstawie scenariuszy pt. „Przyjaciele klimatu”. Scenariusze lekcji wraz z materiałami dydaktycznymi są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Każda ze szkół otrzyma bezpośrednią informację za pomocą wiadomości e-mail nt. propozycji ich wykorzystania w ramach zajęć lekcyjnych wraz z podziałem materiałów ze względu na etap nauczania.
Zachodzące zmiany klimatu nie pozostają bez wpływu na życie każdego z nas. Coraz częściej zmagamy się z ich negatywnymi konsekwencjami. Warto jednak podkreślić, że za taki stan rzeczy nie odpowiadają wyłącznie intensywny rozwój przemysłu i zbyt duża emisja do atmosfery gazów cieplarnianych. Na klimat wpływają również nasze codzienne nawyki, związane m.in. podejściem do segregowania odpadów, nieracjonalnym korzystaniem z zasobów wody czy nadmierną konsumpcją. Dlatego konieczne są działania służące budowaniu świadomości i wiedzy nt. działań proekologicznych, które będą skierowane do różnych grup wiekowych. Jednym z nich są inicjatywy dla uczniów
i nauczycieli szkół podstawowych, którzy w ramach kampanii „Nasz Klimat” będą mogli skorzystać
z atrakcyjnych materiałów dydaktycznych, wspierających i uatrakcyjniających zajęcia lekcyjne. To bowiem od postawy i wiedzy młodego pokolenia nt. zmian klimatu będzie uzależnione powodzenie dalszych działań związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Pakiety edukacyjne dla szkół podstawowych
Materiały edukacyjne powstały w ścisłej współpracy z ekspertami z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania dzieci i młodzieży na poziomie szkoły podstawowej. Autorzy uwzględnili w nich konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony klimatu i wyjaśnili potrzebę ich realizacji. Dzięki temu uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość poznania w atrakcyjnej formie zagadnień związanych z edukacją ekologiczną, zdobywając wiedzę nt.: zmian klimatu, neutralności klimatycznej, odnawialnych źródeł energii, idei zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonego stylu życia. Pakiety edukacyjne pozwolą też na zobrazowanie uczniom: negatywnych konsekwencji wynikających
z zachodzących zmian klimatu oraz pozytywnego wpływu działań na rzecz adaptacji do zachodzących zmian klimatu. Dostarczą również wiedzy nt. indywidualnych działań jakie można podejmować dla ochrony środowiska i klimatu.
Pakiety, które są uzupełnieniem scenariuszy lekcyjnych pt. „Przyjaciele klimatu” zostały podzielone na cztery grupy wiekowe, aby precyzyjnie dopasować ich treść do potrzeb, rozwoju, zdolności poznawczych i aktualnej wiedzy uczniów. Nauczyciele mogą wykorzystać je w różnej formie: drukując i rozdając uczniom, wyświetlając na tablicy interaktywnej lub rzutniku, a także wypełniając na komputerze. Do dyspozycji nauczycieli zostały przygotowane:
- Pakiet dla edukacji wczesnoszkolnej (klasa I-III szkoły podstawowej), w którego skład wchodzą:
- Zespołowa gra planszowa;
- Zagadki dla uczniów związane z ochroną klimatu wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Quiz klimatyczny „prawda-fałsz” wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Infografika przybliżająca zasady indywidualnych działań w domu na rzecz ochrony klimatu;
- Rymowanka do uzupełnienia przez uczniów;
- Kolorowanka związana z odnawialnymi źródłami energii.
- Pakiet dla klasy IV szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą, w którego skład wchodzą:
- Dzienniczek dobrych praktyk;
- Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Rebus;
- Krzyżówka wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Łamigłówka do połączenia związana z odnawialnymi źródłami energii wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Animacja o dobrych praktykach wraz z rymowanką.
- Pakiet dla klasy V-VI szkoły podstawowe, w którego skład wchodzą:
- Projekt: Dom z klimatem do pracy w parach;
- Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Animacja klimatyczna;
- Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
- Grafonotatki przeznaczone do zeszytu;
- Infografika o roli drzew;
- Pakiet dla klasy VII-VIII szkoły podstawowej, w którego skład wchodzą:
- Quiz klimatyczny wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Diagram związany z zagadnieniami ochrony klimatu;
- Karta pracy pt. “Wspieramy ochronę klimatu w szkole”;
- EKOkalendarz;
- Zespołowa gra edukacyjna wraz z kartą odpowiedzi dla nauczyciela;
- Infografika o nowych etykietach efektywności energetycznej.
Poprzez kampanię „Nasz klimat” chcemy budować wiedzę klimatyczną również wśród najmłodszych, aby w przyszłości stali się obywatelami świadomie podejmującymi decyzje konsumenckie oraz inicjatorami i realizatorami wielu działań proekologicznych. Znamy potrzeby uczniów na poszczególnych etapach edukacji, dlatego rozszerzyliśmy zakres pakietów edukacyjnych, dodając także materiały interaktywne, dzięki którym zajęcia lekcyjne będą dla uczniów jeszcze bardziej atrakcyjne – komentuje minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Wszystkie powyższe materiały zostały opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu
i Środowiska: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/przyjaciele-klimatu.
Kampania „Nasz Klimat” – pozostałe działania edukacyjne
Materiały edukacyjne dla szkół nie wyczerpują jednak zakresu aktywności w ramach kampanii „Nasz Klimat”. Została ona podzielona na cztery etapy, w ramach których realizowane będą poszczególne cele i elementy komunikacyjne. Działania edukacyjne zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem wielu kanałów – m.in. Internetu i mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter, podcasty, serwisy VOD i YouTube). Dzięki temu nauczyciele, poza przekazaniem wiedzy uczniom podczas zajęć, mogą również zaproponować swoim podopiecznym zapoznanie się z rzetelnymi materiałami umieszczonymi m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Ważnym punktem działań będzie podjęcie współpracy z blogerami i influencerami, którzy w codziennej działalności w Internecie podejmują zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska. Internetowi twórcy ze względu na swoją rozpoznawalność stanowią dla wielu młodych osób źródło sprawdzonych informacji, a ich działalność pozwala ukazać, dlaczego każdego dnia warto podejmować proekologiczne postawy. Jednym z elementów kampanii będzie również VideoOlimpiada klimatyczna – konkurs skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem konkursu będzie przygotowanie edukacyjnego materiału filmowego, w którym pojawi się odpowiedź przynajmniej na jedno z dwóch pytań: „W jaki sposób na co dzień możemy dbać o klimat?” lub „W jaki sposób edukować najbliższych o konieczności dbania o klimat?”. Jego głównym celem będzie zwrócenie uwagi uczniów na kwestie środowiskowe oraz zwiększenie wiedzy i świadomości ekologicznej nt. indywidualnych działań na rzecz klimatu.
Kampania potrwa do października 2022 r.
Zapraszamy do regularnego śledzenia poszczególnych etapów kampanii „Nasz Klimat” na stronie internetowej: www.naszklimat.gov.pl oraz do aktywnego włączenia się w poszczególne działania.
Znamy wyniki 2. edycji Universiady – zwycięzcami młodzi naukowcy z Oławy
Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”
Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.