Popraw swój świat z OZE. Finał konkursu FAPA
*
*
* *
mzoltowska|art-media.com.pl| |mzoltowska|art-media.com.pl
22 522 20 44
www.art-media.com.pl/
Fundacja FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej rozstrzygnęła konkurs „Popraw swój świat z OZE”. Przedmiotem konkursu, który był skierowany do uczniów szkół średnich, było przedstawienie własnego pomysłu w zakresie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Ekonomiczne, prawne i społeczne uwarunkowania produkcji i korzystania z odnawialnych źródeł energii.”
W konkursie wzięli udział uczniowie ze szkół w województwie mazowieckim i lubelskim; z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Marii Dąbrowskiej w Międzyrzecu Podlaskim, Zespołu Szkół nr 3 z Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Łosicach, oraz z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Parczewie.
Celem konkursu zorganizowanego przez Fundację było zwrócenie uwagi młodych ludzi na korzyści związane z wykorzystywaniem odnawialnych źródeł energii. Głównymi założeniami konkursu była promocja i upowszechnianie wiedzy z zakresu OZE i ochrony środowiska, a także umożliwienie młodzieży zaprezentowanie swoich pomysłów na rozwój i zastosowanie OZE w swoim najbliższym otoczeniu. Zadaniem uczestników był przedstawienie pomysłu, np. produktu lub usługi, w zakresie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Pomysł, który należało opisać, miał dotyczyć najbliższego otoczenia uczestnika; jego rodziny, przyjaciół, szkoły lub miejscowości.
Komisja konkursowa składała się z przedstawicieli Fundacji FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej, którzy oceniali prace uczniów oddzielnie dla każdej ze szkół.
– Na konkurs wpłynęło wiele prac, dlatego wybór nie był prosty – mówi przedstawiciel Zarządu FAPA - przewodniczący komisji konkursowej. – Najważniejsze jest jednak to, że młodzi ludzie nie tylko zastanawiają się nad tym, jak wykorzystać odnawialne źródła energii, ale przede wszystkim myślą o ich rozwoju.
Wśród prac licealistów w Międzyrzecu Podlaskim dominowały tematy związane ze zdrowym trybem życia i wykorzystaniem aktywności sportowej dla rozwoju OZE. Przykładem jest praca Radosława Semeniuka pt.: „Siłownia sportowo – prądotwórcza. Rozwój modelu zdrowego trybu życia i integracji mieszkańców gmin”, który zajął pierwsze miejsce w szkole, oraz praca Stanisława Wójcika pt.: „Rowery do produkcji prądu – wykorzystanie energii ludzkiej do zasilania urządzeń mobilnych”, który zajął trzecie miejsce. Ciekawym pomysłem podzielił się też Jakub Wójcik, który zaproponował wykorzystanie spadków dachów w celu zwiększenia naporu powietrza dla turbin wiatrowych. Jego praca pt.: „Pionowe turbiny wiatrowe w indywidualnych gospodarstwach rolnych” zajęła drugie miejsce.
W Łosicach uczniowie skupili się na instalacjach fotowoltaicznych i panelach solarnych. Pierwsze miejsce zajął Mateusz Rodak, który przygotował pracę pt.: „Budowa oraz działanie paneli solarnych – zastosowanie paneli solarnych jako alternatywy dla instalacji fotowoltaicznych”. Drugie miejsce zajęła praca Tobiasza Pawłowskiego pt.: „Działanie paneli solarnych oraz ich budowa – obniżenie kosztów ogrzewania wody w budynkach gospodarczych oraz mieszkalnych”, zaś trzecie miejsce przypadło Maciejowi Trochimiukowi za pracę pt.: „Instalacja fotowoltaiczna – wykorzystanie powierzchni dachów kurników jako miejsca do instalacji paneli fotowoltaicznych”.
Uczniowie z Parczewa, podobnie jak ich rówieśnicy z Międzyrzeca Podlaskiego postawili na wspieranie aktywnego tryb życia. Wiktor Gołacki przygotował pracę z myślą o wycieczkowiczach i biwakowiczach, w której przedstawił pomysł wykorzystania urządzeń satelitarnych umieszczonych na orbicie około ziemskiej w celu zasilania w energię trudno dostępnych miejsc bez dostępnej infrastruktury energetycznej. Jego praca zajęła pierwsze miejsce. Z kolei Adrian Potaś (drugie miejsce) zaproponował połączenie dwóch źródeł energii: słońca i wiatru, w jednorodną instalację w przestrzeni miejskiej jako niezależne źródło zasilania samochodów, urządzeń mobilnych oraz oświetlenia miejskiego. Praca, która zajęła trzecie miejsce jest autorstwa Jakuba Skowronka, jej tytuł to: „Nowoczesne centrum sportu i rekreacji dla lokalnej społeczności oświetlane za pomocą paneli fotowoltaicznych – obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury miejskiej przeznaczonej dla rozwoju społeczności lokalnej”.
Autorzy najciekawszych prac otrzymali nagrody, które stanowiły rzeczy codziennego użytku zasilane energią słoneczną: plecaki solarne, smartwatche oraz power banki z panelami słonecznymi.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.