Strefy wspólne nowym magnesem przyciągającym studentów
ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/c1442017b0f6e1960217373f2262c5cd20221024104841/329ba2c7641b2080babcc1a73eab15b920221024104859/6dc425
Od kilku lat Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym kierunkiem dla studentów z całego świata. Powodów jest wiele – wysoki poziom naukowy kadry akademickiej, względnie niskie koszty utrzymania oraz czesnego sprawiają, że na polskich uczelniach pojawia się coraz więcej obcokrajowców, co w naturalny sposób przekłada się na zwiększenie popytu na wysokiej jakości bazę noclegową.
Miasta myślą długofalowo
Jak powszechnie wiadomo, najważniejsze ośrodki akademickie są zlokalizowane w największych polskich miastach. Nic więc dziwnego, że ich władzom zależy na zwiększeniu swojej atrakcyjności, co w dłuższej perspektywie może poskutkować pojawieniem się na rynku pracy większej ilości wykwalifikowanych specjalistów z najróżniejszych branż. Obecny trend zabudowywania działek, na których dopuszczone jest zamieszkanie zbiorowe, poprzez budowę prywatnych akademików, staje się więc coraz bardziej popularny. Warto zauważyć, że również władze gmin coraz częściej interesują się stwarzaniem nowoczesnej bazy noclegowej dla studentów, gdyż polepsza to komfort życia w uniwersyteckich miastach i przyciąga młodych ludzi.
Dobrze zaprojektowany akademik, to taki, w którym żyje się komfortowo każdemu studentowi, taki który odpowiada na różnorodne, bieżące i zmieniające się zapotrzebowania mieszkańców – mówi Karol Wojtas, członek zarządu Silver Rock – spółki, która przygotowała Akademik Collegia w Gdańsku. Odczytywane z rynku sygnały wskazują na potrzebę zapewnienia młodym ludziom prywatnej przestrzeni mieszkalnej w komfortowo wyposażonych pokojach oraz stworzenia wspólnych przestrzeni, służących do integracji podczas spędzania wolnego czasu, w czasie wspólnej nauki czy podczas rozwijania pasji. W przygotowanym przez nas budynku oferujemy salę do fitnessu wyposażoną w profesjonalny sprzęt sportowy, salę muzyczną wyposażoną w instrumenty oraz foodcourt, w którym oprócz funkcji podstawowej, planuje się organizować różnorodne eventy celem urozmaicenia czasu wolnego – dodaje.
Założenia projektowe
W przypadku obiektów, w których dopuszczone jest zamieszkanie zbiorowe, największą trudnością jest zwykle określenie założeń projektowych. Najprostszym rozwiązaniem byłoby oczywiście wzorowanie się na projektach prywatnych akademików z rynków zagranicznych, jednak praktyka wykazała, że nie najlepiej sprawdziłyby się w przypadku polskiego rynku. Każdy młody człowiek, wchodzący w fazę wczesnej dorosłości, ma bowiem naturalną potrzebę usamodzielnienia się, a w naszej kulturze jest to zwyczajowo dość szybkie, stąd też potrzeba znalezienia atrakcyjnego, dobrze wyposażonego i estetycznie wykończonego lokum „na start”.
Prywatne akademiki z założenia są przeznaczone dla innego segmentu studenckiego rynku niż państwowe – mówi Barbara Reiter, architektka IARP, właścicielka pracowni Design Atelier. Na pewno jest to najemca o szerokich potrzebach, niemieszczących się w standardowym sektorze. Materiały powinny być dobrej jakości, aby mogły wytrzymać próbę czasu. Muszą być łatwo zmywalne i odporne na intensywne tarcie. W praktyce w działającym obiekcie ciężko o remonty więc raz przemyślany kompleksowo standard będzie procentował na lata. Pamiętać należy, że odbiorcą jest klient indywidualny. Wystrój i funkcjonalność może przeważyć w wyborze takiego lokum.
Strefy wspólne – jak to się robi?
Profesjonalne strefy fitness, foodcourty, wyciszone pomieszczenia do nauki, miejsca postojowe dla samochodów i rowerów, dobrze wyposażona pralnia, playroomy czy nawet wytłumiona salka muzyczna z instrumentami – to tylko niektóre z funkcji dodatkowych, które na rynku prywatnych akademików pomału stają się absolutnym standardem. Wspólne przestrzenie służą nie tylko spędzaniu wolnego czasu bez konieczności opuszczania obiektu, ale stanowią też istotny czynnik integrujący studencką społeczność. Ich przemyślany projekt i wykończenie mogą już niebawem być kluczowym czynnikiem, który będzie miał finalny wpływ na komercyjny sukces danego obiektu.
Przemyślane i dobrze zaprojektowane strefy wspólne w prywatnych akademikach są bezpośrednim nawiązaniem do rynku hotelarskiego – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, spółki działającej na rynku mebli kontraktowych. Model biznesowy nowoczesnych hoteli i resortów już od dawna oparty jest bowiem o filozofię zapewniania gościom możliwie jak największej liczby atrakcji i sposobów spędzania wolnego czasu bez konieczności opuszczania terenu obiektu. Strefy wspólne muszą więc być przede wszystkim zoptymalizowane pod kątem metrażu i wyposażenia pod specyficzne potrzeby danej grupy docelowej. Jeżeli mówimy o rynku studenckim - w strefach wspólnych dominuje różnorodna kolorystyka zapewniająca świeżość i lekkość, przez co po prostu chce się w nich regularnie przebywać. W zakresie doboru materiałów powinno się natomiast stawiać na podwyższoną wytrzymałość i nowoczesny design – dodaje.
Perspektywy
Rozwijając bazę prywatnych akademików o wysokim standardzie, polskie miasta wkraczają na konkurencyjny rynek rywalizacji o studentów zagranicznych. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że poszczególne metropolie przyciągają studentów z wybranych obszarów globu. Wysoki poziom nauczania w połączeniu z rozbudowującą się bazą wysokiej jakości miejsc mieszkalnych, daje szansę na promocję Polski jako ważnego ośrodka akademickiego również w innych częściach świata. Współpraca między ośrodkami akademickimi a prywatnymi inwestorami może więc stanowić doskonały impuls do podnoszenia atrakcyjności danego miasta i przyciągania kolejnych grup studentów.

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.