Komunikaty PR

Tak z dziećmi nie pracował nikt. Pierwsze freinetowskie przedszkole w Łódzkiem

2022-08-23  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty

ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl

Tak z dziećmi nie pracował jeszcze nikt. Mieszane grupy wiekowe, żeby młodsi rozwijali się szybciej, a starsi uczyli się opiekuńczości i akceptacji. Autorski program nauki przez rozbudzanie wyobraźni, poczucia odpowiedzialności i świadomość konsekwencji. Już od września w Pabianicach będzie działać pierwsze w całym województwie łódzkim przedszkole freinetowskie. Na czym polega i co daje taki sposób pracy z dzieckiem?

Celestyn Freinet był wybitnym, francuskim pedagogiem, który twierdził, że dla dzieci poznawanie świata przez własne doświadczenia jest znacznie skuteczniejszą formą nauki, niż najlepszy podręcznik. W połowie ubiegłego stulecia opracował pionierskie metody i techniki pedagogiczne, polegające na wspieraniu samorozwoju dziecka. Metody, które dają niesamowite efekty edukacyjne. W Pabianicach już od września działać będzie pierwsze i jedyne w całym województwie łódzkim przedszkole freinetowskie Kameleon. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty otworzy je przy ul. Pułaskiego 26.

- Oczywiście, realizujemy podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedszkoli, zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji. Jednak program wychowawczo dydaktyczny jest autorski - tłumaczy Ewa Morzyszek-Banaszczyk, dyrektor przedszkola Kameleon. - U nas to nauczyciel podąża za dzieckiem. Wspiera, inspiruje i podpowiada, ale to dziecko ostatecznie wybiera i decyduje.

Czym w praktyce różni się nauka w przedszkolu freinetowskim od tej tradycyjnej? Różnice są spore. Program „Przedszkolaki z Celestynką odkrywają świat i siebie w działaniu”, opracowany przez Marzenę Kędrę i Ewę Morzyszek-Banaszczyk zakłada na przykład:

  • brak oceniania, wspieranie rozwoju w naturalnym dla dziecka tempie, docenianie przede wszystkim włożonego wysiłku i zaangażowania;
  • rozbudzanie wyobraźni i twórczego myślenia przez możliwość praktycznego rozwijana zainteresowań, aktywny kontakt ze sztuką, kulturą, książką i filmem;
  • dużą przestrzeń do samodzielności i głosu w swoich sprawach, dziecko ma prawo wybrać: co, z kim, kiedy i jak robi;
  • prawo do popełniania błędów, ale i ponoszenia konsekwencji wyborów i działań.

Czy ta metoda jest skuteczna? Efekty freinetowskiego podejścia są widoczne nie tylko w przedszkolu, ale na wszystkich kolejnych etapach rozwoju.

- Dzieci, które kończą przedszkole freintetowskie są bardziej samodzielne, rozumieją zasady działania otaczającego je świata, potrafią budować relacje z innymi, są świadome swoich mocnych stron i potrafią je wykorzystać – wylicza Ewa Morzyszek-Banaszczyk. - Wiedzą też i rozumieją, że każda podjęta decyzja niesie za sobą konsekwencje w życiu. Potrafią je przewidzieć, zrozumieć i zaplanować.

Publiczne, więc bezpłatne. Za to nowe i nowatorskie

Nauka dla dzieci w pabianickim Kameleonie będzie bezpłatna. Choć prowadzi je fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty, jest to przedszkole publiczne. To znaczy, że dla rodzica koszty są identyczne, jak w placówce gminnej.  Za to może on liczyć na nowoczesne wyposażenie, nowatorskie podejście i ciekawą, rozbudowaną ofertę zajęć dodatkowych.

Przedszkolaki będą miały możliwość nauki języka angielskiego, zajęć teatralnych, muzycznych, ruchowych, plastycznych i tematycznych. Nowatorskie będzie podejście do nauki czytania, prowadzonej metodami indywidualności. Dla każdego dziecka dobierana jest metoda najbardziej dla dziecka przyjazna i efektywna. Ciekawostką jest też fakt, że w Kameleonie grupy nie będą tworzone na podstawie wieku.

- Po pierwsze, nie chcemy rozdzielać rodzeństw w różnym wieku, po drugie, takie zróżnicowanie świetnie wpływa na rozwój dzieci – podkreśla Ewa Morzyszek-Banaszczyk. - Nie żyjemy przecież na bezludnej wyspie. W przedszkolu też nie będziemy takiej tworzyć. Dzięki temu młodsze dzieci szybciej zdobywają doświadczenia, starsze z kolei uczą się empatii, opiekuńczości i akceptacji.

W przedszkolu każde dziecko będzie mogło na miejscu korzystać opieki pedagoga, psychologa i logopedy. Specjaliści będą udzielać porad również rodzicom.

- Decyzja o zapisaniu mojej córki do tego przedszkola to była najlepsza decyzja. Z racji, że dobro mojego dziecka jest najważniejsze, to tym bardziej czułam się zaopiekowana, jak tylko dowiedziałam się o freinetowskim przedszkolu - mówi Monika Pronin, mama pięcioletniej Nadii, która od września będzie chodzić do Kameleona. - Dla nas ogromne znaczenie miała nauka języka angielskiego, ale również wartości przedszkola: godność, zdrowie, szacunek, bezpieczeństwo, wolność, prawda i rozwój. Również zajęcia dodatkowe. Nadia jest bardzo ciekawa świata.

Wszystkich przedszkolaków w Kameleonie będzie 125. Tyle miejsc jest dostępnych w pierwszym, inauguracyjnym roku roku szkolnym. Zajęcia prowadzone będą w pięciu nowocześnie wyposażonych salach. Rodzice będą mogli z kolei korzystać z wygodnego, przestronnego parkingu.

Więcej informacji na temat przedszkola Kameleon i jego niecodziennego, freinetowskiego podejścia do wychowania i nauki znaleźć można na:

  • stronie internetowej: https://kameleon-pabianice.operator.edu.pl
  • Facebooku: https://www.facebook.com/przedszkolekameleon

Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od ponad 20 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 6000 dzieci.

---

Na zdjęciu: Ewa Morzyszek-Banaszczyk z przedszkolakami z Kameleona: Dorotką i Hanią oraz lalką Celestynką
Fot. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Ogólnopolski Operator Oświaty
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Druga edycja eduSensus Education Awards 2024 Biuro prasowe
2024-07-10 | 09:40

Druga edycja eduSensus Education Awards 2024

Od 9 maja można nadsyłać zgłoszenia, doceniając najbardziej kreatywnych i innowacyjnych nauczycieli, dyrektorów, pedagogów oraz szkoły, które w wyjątkowy
Edukacja „W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM
2024-07-08 | 14:00

„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM

Warszawa, 8 lipca 2024 r.: Wystartował edukacyjny projekt realizowany przez New Age Media dla marki Motorola w kinach sieci Cinema City. W ramach projektu, na 377 ekranach w 41 obiektach kinowych
Edukacja Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
2024-07-05 | 08:37

Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt

Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Transformacji Cyfrowej w Ukrainie ogłosiły projekt odbudowy ukraińskich szkół na nieokupowanych terenach kraju. Specjalnie powołany w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.