WSiP SA wspiera uchodźców z Ukrainy w procesie aklimatyzacji w Polsce

WSiP S.A.
al. Jerozolimskie 96
00-807 Warszawa
adrian_hinc|wsip.com.pl| |adrian_hinc|wsip.com.pl
668030401
www.wsip.pl
Wojna spowodowała, że już przeszło 1,5 miliona osób musiało opuścić Ukrainę i szukać schronienia w sąsiednich krajach. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne aktywnie wspierają uchodźców uruchamiając szereg inicjatyw, które stanowią realną pomoc dla najbardziej potrzebujących. Wśród nich znajdują się m.in.:
- wsparcie dla ukraińskich sierot
- stworzenie miejsc nauki i zabawy w szkołach językowych ProfiLingua
- nauka języka polskiego dla uchodźców w szkołach językowych ProfiLingua
- webinary dla nauczycieli
- cykl artykułów stanowiących merytoryczne wsparcie dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i dyrektorów szkół
WSiP monitoruje rozwój sytuacji w Ukrainie, tak aby podejmować najbardziej efektywne metody wsparcia dla docierających do Polski uchodźców.
Wsparcie dla ukraińskich sierot
Wśród uchodźców istotną grupę stanowią matki z dziećmi, ale rosyjska agresja w równym stopniu wpłynęła także na życie sierot z domów dziecka. Dlatego WSiP wspiera Uzdrowisko Ustroń – miejsce, gdzie schronienie znalazła przeszło setka dzieci i ich opiekunów z sierocińców działających wcześniej w okolicy Kijowa.
Tworzenie bezpiecznej przystani w Ustroniu, także dla dzieci z niepełnosprawnościami, to projekt realizowany we współpracy Omenaa Foundation, WSiP, ProfiLingua oraz American Heart of Poland i firmy InPost. Zakwaterowane w Ustroniu ukraińskie dzieci (w wieku 3-6 lat) otrzymają od WSiP materiały edukacyjne, zaś wolontariusze – przewodniki metodyczne, które stanowią zbiór zabaw, gier i pomysłów na ciekawe zajęcia edukacyjne. Wszelkie formy aktywności mają stanowić wsparcie dzieci w procesie aklimatyzacji w nowym miejscu, ale są także próbą uwolnienia ich od tego, co przeżywały w ostatnich dniach. Materiały edukacyjne WSiP są już gotowe do przekazania do Ustronia.
Stworzenie miejsc nauki i zabawy w szkołach językowych ProfiLingua
W związku z inicjatywą stworzenia miejsc nauki i zabawy w szkołach językowych, materiały edukacyjne zostaną dostarczone także do placówek ProfiLingua. Projekt stworzenia świetlic dla ukraińskich dzieci jest obecnie realizowany przez dyrektorów regionalnych i dyrektorów szkół ProfiLingua, w miarę zapotrzebowania w danym mieście. Celem tej inicjatywy jest umożliwienie dzieciom spokojnej zabawy z rówieśnikami lub z rodzicami, w przyjaznym miejscu i z wykorzystaniem profesjonalnych materiałów edukacyjnych. Szczegóły będą komunikowane w mediach społecznościowych.
Nauka języka polskiego dla uchodźców w szkołach językowych ProfiLingua
W związku z zaistniałą w Ukrainie sytuacją chcemy wesprzeć wszystkich obywateli tego kraju, którzy znaleźli bezpieczne schronienie w Polsce i zadbać o to, by rozwijali swoje umiejętności komunikowania się w języku polskim w codziennych sytuacjach. W tym celu w wybranych placówkach ProfiLingua, rozpoczynamy stacjonarne kursy języka polskiego.
Kurs będzie obejmował 30 godzin intensywnej nauki, podczas których nauczymy, jak radzić sobie językowo w różnych codziennych sytuacjach podczas pierwszych dni w Polsce, na przykład: jak podawać dane osobowe, kupować bilety na różne środki transportu, pytać o drogę lub zamówić taksówkę, wymienić pieniądze i zrobić podstawowe zakupy czy porozumieć się z lekarzem i kupić lekarstwa w aptece.
Zajęcia będą prowadzić nasi lektorzy, ale dodatkowo poszukujemy wolontariuszy: lektorów nauczających języka polskiego jako obcego oraz lektorów języków obcych, którzy takie zajęcia chcieliby poprowadzić. Zgłoszenia będą przekazywane do konkretnych placówek ProfiLingua, w których odbywać się będą kursy. Wszystkim chętnym lektorom-wolontariuszom zaoferujemy wsparcie metodyczne obejmujące webinar wprowadzający w program przygotowanego kursu języka polskiego.
Webinary dla nauczycieli
Grupa dzieci, która już napłynęła do Polski z terenów ogarniętej wojną Ukrainy, jest bardzo duża. Wiele dzieci zostało ulokowanych w polskich placówkach szkolnych, co oznacza, że nauczyciele zostali postawieni przed nowymi wyzwaniami. Dlatego Zespół ORKE zorganizował dla nauczycieli oraz dyrektorów bezpłatne webinary dotyczące pracy z uczniami w tej trudnej rzeczywistości.
Podczas webinarów skoncentrujemy się na dwóch głównych tematach:
- Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o zagrożeniu wojennym?
- Jak pracować w klasie/ grupie wielokulturowej, by skutecznie wspierać w rozwoju?
Webinary cieszą się ogromną popularnością – w sumie otrzymaliśmy ponad 700 zapisów. Premiera webinarów odbyła się 9 marca.
Cykl artykułów stanowiących merytoryczne wsparcie dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i dyrektorów szkół
Na blogu WSiP zarówno nauczyciele, rodzice, jak i opiekunowie, mogą zapoznać się z artykułami, które podnoszą tematykę trudnych rozmów z dziećmi o zagrożeniu wojennym. Piszemy także o tym, jak ułatwić asymilację przyjezdnych w polskiej szkole czy przedszkolu.
Działania dodatkowe
W naszym warszawskim lokalu mieszkalnym zamieszkają potrzebujący uchodźcy z Ukrainy. Pomożemy również w znalezieniu schronienia, wyżywienia i transportu do miejsca zakwaterowania. Nieustannie pracujemy nad kolejnymi działaniami pomocowymi. Będziemy o nich informować na bieżąco.

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.