Komunikaty PR

Elektromobilność. Jak zorganizować punkt ładowania, od czego zacząć?

2020-07-27  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Krzysztof Wysocki
Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o.

Ludwikowo 1
85-502 Bydgoszcz
k.wysocki|kzl.com.pl| |k.wysocki|kzl.com.pl
667672081
www.kzl.pl
Do pobrania jpg ( 0.04 MB )

Od ponad dwóch lat obowiązuje w Polsce Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której spora część nakłada obowiązki względem instytucji i samorządów,
a także określa kierunki rozwoju elektromobilności w Polsce.

Wciąż jednak infrastruktura ładowania i dostępność aut elektrycznych pozostawia dużo do życzenia. W pierwszej kolejności pojawiają się bariery proceduralne i czasowe, które mogą zniechęcić do dalszego działania. Nic bardziej mylnego! Instalacja stacji ładowania niewiele różni się od procedur związanych z wydaniem warunków przyłączenia np. domu. Jeszcze prościej jest gdy stację ładowania instalujemy na własne potrzeby np. w garażu. Od czego zatem zacząć?

Na początku najczęściej zadajemy sobie pytanie ile to kosztuje i jak sfinansować inwestycję. Samochody elektryczne i stacje ładowania nie są tanimi rzeczami, dlatego warto się wokoło rozejrzeć i poszukać środków pomocowych na zakupy związane z rozwojem elektromobilności. Programy takie mogą posiadać Regionalne Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska, Regionalne Programy Operacyjne, a nade wszystko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oferujący konkretne dofinansowania na zakup środków transportu i stacji ładowania. Również niektóre banki posiadają specjalną ofertę kredytową na rozwój elektromobilności. Ponadto cały czas pojawiają się nowe źródła wsparcia finansowego czy to w programach miejskich czy też funduszach prywatnych i państwowych. Warto śledzić również informacje pojawiające się na stronach Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które skupia całą branżę elektromobilną w Polsce i cyklicznie publikuje wiadomości związane z rozwojem rynku.

Wracając jednak do sedna sprawy. Gdy już mamy środki lub zagwarantowane finansowanie, możemy rozpocząć dalsze działania. Zakup auta elektrycznego jest dosyć prosty, niemal wszyscy najwięksi producenci samochodów mają w swojej ofercie pojazdy z napędem elektrycznym. Wybór jest więc szeroki, ale warto uzbroić się w cierpliwość, bowiem popyt jest tak duży, że producenci nie nadążają z produkcją. Można również spróbować znaleźć samochód na rynku wtórnym, tu również dostępne są całkiem ciekawe auta elektryczne chociaż często z pierwszych generacji, a więc o mniejszej pojemności baterii i mniejszych przetwornicach.

Kolejnym krokiem, a może nawet pierwszym jest zapewnienie sobie punktu ładowania. Na szczęście możemy ładować ze zwykłego gniazdka (ale trwa to nawet kilkanaście godzin), korzystać ze stacji ogólnodostępnych w mieście i na trasie – są jeszcze punkty gdzie ładowanie jest bezpłatne np. przy głównych dworcach PKP, ale na dłuższą metę najkorzystniej będzie zaopatrzyć się we własną stację ładowania. Jeżeli zamierzamy ładować auto prywatnie, to wystarczy zainstalować przydomową stację na prąd przemienny o mocy do 22 kW. Stacja taka zapewni nam naładowanie przeciętnego auta w około dwie, trzy godziny. Auto można ładować nawet w nocy, nawet goście, którzy odwiedzą nas elektrykiem będą mogli skorzystać z ładowarki w trakcie spotkania.

Inaczej ma się sprawa w przypadku ogólnodostępnych stacji ładowania. Jeżeli planujemy wyposażyć np. parking przed firmą w stację ładowania dla pracowników i klientów lub osób postronnych, powinniśmy wziąć pod uwagę również stacje szybkiego ładowania, która umożliwi ładowanie auta lub doładowania w niespełna godzinę.

Z zasady, instalacja stacji ładowania nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Tego typu infrastruktura może być realizowana w oparciu o zgłoszenie. Niemniej jednak nasze plany musimy uzgodnić z zakładem energetycznym nas obsługującym, który wyda nam warunki przyłączenia.

Zarówno w przypadku stacji ogólnodostępnych jak i przydomowych, lokalny dostawca energii elektrycznej musi określić możliwość przyłączenia i udostępnienia zamawianej mocy. Po otrzymaniu warunków przyłączeniowych możemy przystąpić do kolejnego kroku tj. podpisania umowy z operatorem systemu dystrybucji i realizacji samej inwestycji. Rozpoczęcie inwestycji oczywiście musi być uprzedzone zgłoszeniem budowy stacji ładowania do organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Po wybudowaniu stacji ładowania, operator przyłączy stację ładowania do sieci dystrybucji energii elektrycznej, ale jeśli to będzie stacja ogólnodostępna, są wymagane kolejne kroki formalne.

Jeśli nasza stacja ma być ogólnodostępna, albo chociażby może z niej korzystać osoba
z zewnątrz, np. goście firmy, to wówczas wymagany jest odbiór stacji przez Urząd Dozoru Technicznego, który sprawdzi zgodność urządzenia z podstawowymi normami oraz jego bezpieczeństwo.

Dodatkowym obowiązkiem właściciela lub operatora stacji ładowania ogólnodostępnej jest przekazanie informacji do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych https://eipa.udt.gov.pl .W ewidencji zawarte są dane o lokalizacji stacji, operatorze, dostępności i parametrach urządzenia. Umiejscowienie ładowarek można przeglądać na udostępnionej mapie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-05-22 | 18:09

GoldenPeaks Capital i Reckitt podpisały 10-letnią umowę dostawy energii w Polsce

GoldenPeaks Capital i Reckitt podpisały 10-letnią umowę dostawy energii w Polsce, promując dalszą dekarbonizację krajowej sieci energetycznej i pomagając Reckitt w osiąganiu jej zielonych celów.   GoldenPeaks Capital,
Energetyka Sukces Columbus Elite w programie Czyste Powietrze
2024-05-22 | 11:00

Sukces Columbus Elite w programie Czyste Powietrze

Spółka Columbus Elite, największa organizacja sprzedażowa OZE w Polsce, zakontraktowała imponującą ilość zleceń w ramach programu “Czyste Powietrze”. Tylko w kwietniu
Energetyka Selena ESG zmienia się w Selena Energy
2024-05-21 | 10:00

Selena ESG zmienia się w Selena Energy

Selena ESG, należąca do Grupy Selena, czyli globalnego holdingu spółek zajmujących się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej, zmienia nazwę na Selena Energy. Przedmiotem

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

Bankowość

Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

– Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

Transport

CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.