Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Emitel S.A. wzmacnia swoją pozycję na tworzącym się w Polsce rynku projektowania i budowy infrastruktury sieciowej dla bezzałogowych statków powietrznych. Na podstawie przetargu ogłoszonego w 2024 roku, spółka zbudowała sieć pozwalającą na monitorowanie lotów dronów BVLOS (poza zasięg wzroku pilota). Realizacja tego projektu, to kolejny krok w drodze do popularyzacji sektora biznesowego usług dronowych w Polsce.
Emitel uważa, że w niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami i będą wykorzystywane do realizacji różnorodnych komercyjnych zadań. Dlatego od blisko roku spółka włącza się w prace nad przygotowaniem ogólnopolskiej infrastruktury sieciowej pozwalającej na bezpieczne i zgodne z europejskimi regulacjami integrowanie lotów „bezzałogowców” (dronów) z innymi statkami powietrznymi (np. samolotami).
Prowadzony przez Emitel projekt Drone Labs koncentruje się na sprawdzaniu różnych scenariuszy w zakresie komercyjnego wykorzystania dronów (np. do transportu ładunków w branży kurierskiej). Firma nie zamyka się także na współpracę z partnerami; podmiotami prywatnymi (np. start-upami technologicznymi) i publicznymi (jak izby i agencje lotnicze), czego przykładem jest najnowsza realizacja spółki.
Inżynierowie Emitel zaprojektowali i zbudowali sieć złożoną z dwóch elementów sprzętowych: transponderów montowanych bezpośrednio do dronów, wysyłających w trakcie lotu sygnał bezprzewodowy oraz naziemnych odbiorników antenowych (tzw. trackerów), które odbierają i przetwarzają sygnał nadawany przez transpondery. Dodatkowo w sieci działa specjalne oprogramowanie, synchronizujące pracę nadajników i odbiorników. Tak skonstruowana sieć pozwala na monitorowanie położenia dronów znajdujących się w powietrzu w czasie rzeczywistym, a także zbieranie i późniejsze analizowanie danych technicznych z lotu. Projekt objął aż 8 lokalizacji (sieci) w całej Polsce.
- „Drony mają ogromny potencjał komercyjny w takich sektorach jak logistyka, rolnictwo, bezpieczeństwo czy ochrona zdrowia. Aby go wykorzystać, niezbędne jest stworzenie oraz integracja odpowiedniej infrastruktury. Po ponad roku prac nad projektem Emitel Drone Labs – dzięki przeprowadzonym testom i współpracy z wieloma partnerami – wypracowaliśmy jasną wizję rozwiązań zapewniających skuteczne i bezpieczne wykonywanie misji dronowych. Cieszymy się, że mogliśmy wykorzystać tę wiedzę we współpracy z krajowymi portami lotniczymi i dziękujemy za zaufanie. Sektor technologii dronowych w Polsce intensywnie się rozwija, dlatego kluczowe jest współdziałanie biznesu, który napędza wzrost branży, oraz instytucji publicznych, kształtujących jej regulacyjne fundamenty.” – powiedział Jarosław Niechcielski, Dyrektor Biura Regulacji i Rozwoju Relacji Zewnętrznych nadzorującego projekt Emitel Drone Labs.
Emitel stale pracuje nad rozwojem linii biznesowej skupionej na infrastrukturze sieciowej dla dronów. We wrześniu 2024 roku zakończył realizację pierwszych dwóch etapów testów misji dronowych (lotów z założonym konkretnym celem, np. transportu ładunków między dwoma lokalizacjami) poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS). Loty odbywały się w specjalnej sieci zbudowanej przez specjalistów Emitel. W trakcie części lotów dron z obciążeniem blisko 30 kilogramów w zaledwie 5 minut pokonywał trasę, którą tradycyjny transport naziemny (np. pojazd terenowy) pokonywałby przy dobrych warunkach pogodowych w ponad godzinę. Przykład ten pokazuje, że drony znajdą szerokie zastosowanie nie tylko w biznesie, ale również np. w medycynie i ratownictwie – gdyby bowiem na jego pokładzie znajdował się defibrylator AED lub zastrzyk z insuliną, ratująca życie pomoc dotarłaby do poszkodowanego aż 12 razy szybciej, niż klasyczny ambulans.
W 2025 roku spółka skupi się na organizacji testowych, w pełni autonomicznych przelotów, w których dron realizuje misję po zadanej wcześniej trasie bez czynnego udziału pilota – to właśnie loty w tym modelu są uważane za przyszłość np. branży transportowej – ich wprowadzenie pozwoli bowiem na optymalizację kosztów firm kurierskich i redukcję emisji CO2 do atmosfery.
--------------------
Kontakt:
Agnieszka Sobucka
Rzecznik Prasowy
press|emitel.pl| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|press|emitel.pl
ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
Źródło: Emitel

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Edukacja
Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie

Wraz z dynamicznymi zmianami zachodzącymi na rynku pracy dla pracowników istotna jest stabilność zatrudnienia. Widać to także wśród pokolenia Z, wchodzącego na rynek pracy, dla którego była to jedna z trzech najważniejszych kwestii przy wyborze pracodawcy. Jak wyjaśniają eksperci Konfederacji Lewiatan, nie chodzi już jednak o formę czy długość zatrudnienia, ale o samopoczucie pracownika.
Polityka
Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki podczas ostatniej debaty w TVP wykonał nietypowy gest, wsuwając do ust saszetkę, co wywołało dyskusję na temat alternatywnych produktów nikotynowych. Były wiceminister zdrowia przypomina, że stosowanie takich woreczków to jedna z metod walki z uzależnieniem od palenia tytoniu, wpisująca się w strategię redukcji szkód, a przykład osoby publicznej może podnieść świadomość społeczną na ten temat. Jednocześnie lekarz zwraca uwagę, że tego typu produkty przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych. Reguluje to przyjęta w maju nowelizacja ustawy tytoniowej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.