Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024
Najnowszy raport AirHelp, największej na świecie organizacji zajmującej się prawami pasażerów lotniczych, ujawnia znaczny wzrost opóźnień lotów w Polsce podczas lata 2024 roku. Ponad 34% pasażerów podróżujących przez polskie lotniska w okresie od czerwca do sierpnia doświadczyło opóźnień lub odwołań lotów, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do lat poprzednich.
Kluczowe dane z raportu:
- 2,4 miliona polskich pasażerów zostało dotkniętych opóźnieniami lub odwołaniami lotów spośród 7 milionów podróżnych w sezonie letnim. Dla zobrazowania skali – 2,4 miliona pasażerów to tyle, ile mogłoby zapełnić około 30,000 autobusów miejskich. Gdyby ustawić te autobusy jeden za drugim, utworzyłyby one sznur długości 360 kilometrów, co odpowiada odległości z Warszawy do Krakowa.
- Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało największą liczbę pasażerów (2,6 miliona), z czego 35% napotkało na zakłócenia.
- Inne duże lotniska, jak Katowice (38% zakłóceń) i Poznań (36%) również zmagały się z istotnymi wyzwaniami operacyjnymi.
Rosnący trend zakłóceń:
Opóźnienia lotów, zwłaszcza te trwające dłużej niż trzy godziny lub nagłe odwołania, stają się coraz częstszym problemem w Europie i Ameryce Północnej. Raport AirHelp pokazuje, że pomimo wzrostu liczby lotów, wzrasta także liczba zakłóconych podróży. W Polsce ten trend odzwierciedla globalne wyzwania, które pogłębiają trudne warunki pogodowe, awarie systemów i strajki w Europie.
„Dane z tego lata wyraźnie pokazują, że opóźnienia lotów stają się coraz bardziej powszechnym problemem dla podróżnych w Polsce. Widać wyraźne przeciążenie lotnisk i linii lotniczych, a pasażerowie muszą być świadomi swoich praw w takich sytuacjach" – powiedział Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.
Najbardziej zakłócone trasy i punktualność:
- Antalya (Turcja) i Palma de Mallorca (Hiszpania) były jednymi z najbardziej zakłóconych destynacji dla pasażerów odlatujących z Polski. Pasażerowie tych tras doświadczali znacznych opóźnień – aż do 75% lotów było zakłóconych.
- Z pozytywnych informacji, trasy z Warszawy do Sztokholmu i Wrocławia do Amsterdamu były jednymi z najbardziej punktualnych, z ponad 90% lotów przybywających na czas.
Znaj swoje prawa:
Na mocy Rozporządzenia UE 261/2004, pasażerowie, których loty są opóźnione o więcej niż trzy godziny, odwołane lub przepełnione, mają prawo do odszkodowania w wysokości do 600 €. AirHelp zachęca wszystkich poszkodowanych pasażerów do składania roszczeń i dbania o to, by otrzymali należne im odszkodowanie.
„Latem, kiedy ponad 110 milionów pasażerów w Europie doświadczyło zakłóceń lotów, kluczowe jest, aby podróżni znali swoje prawa i wymagali od linii lotniczych odpowiedzialności za niepowodzenia operacyjne” – dodał Tomasz Pawliszyn.

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.