Lotniska w Polsce notują wzrost opóźnień lotów w sezonie letnim 2024
Najnowszy raport AirHelp, największej na świecie organizacji zajmującej się prawami pasażerów lotniczych, ujawnia znaczny wzrost opóźnień lotów w Polsce podczas lata 2024 roku. Ponad 34% pasażerów podróżujących przez polskie lotniska w okresie od czerwca do sierpnia doświadczyło opóźnień lub odwołań lotów, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do lat poprzednich.
Kluczowe dane z raportu:
- 2,4 miliona polskich pasażerów zostało dotkniętych opóźnieniami lub odwołaniami lotów spośród 7 milionów podróżnych w sezonie letnim. Dla zobrazowania skali – 2,4 miliona pasażerów to tyle, ile mogłoby zapełnić około 30,000 autobusów miejskich. Gdyby ustawić te autobusy jeden za drugim, utworzyłyby one sznur długości 360 kilometrów, co odpowiada odległości z Warszawy do Krakowa.
- Lotnisko Chopina w Warszawie odnotowało największą liczbę pasażerów (2,6 miliona), z czego 35% napotkało na zakłócenia.
- Inne duże lotniska, jak Katowice (38% zakłóceń) i Poznań (36%) również zmagały się z istotnymi wyzwaniami operacyjnymi.
Rosnący trend zakłóceń:
Opóźnienia lotów, zwłaszcza te trwające dłużej niż trzy godziny lub nagłe odwołania, stają się coraz częstszym problemem w Europie i Ameryce Północnej. Raport AirHelp pokazuje, że pomimo wzrostu liczby lotów, wzrasta także liczba zakłóconych podróży. W Polsce ten trend odzwierciedla globalne wyzwania, które pogłębiają trudne warunki pogodowe, awarie systemów i strajki w Europie.
„Dane z tego lata wyraźnie pokazują, że opóźnienia lotów stają się coraz bardziej powszechnym problemem dla podróżnych w Polsce. Widać wyraźne przeciążenie lotnisk i linii lotniczych, a pasażerowie muszą być świadomi swoich praw w takich sytuacjach" – powiedział Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.
Najbardziej zakłócone trasy i punktualność:
- Antalya (Turcja) i Palma de Mallorca (Hiszpania) były jednymi z najbardziej zakłóconych destynacji dla pasażerów odlatujących z Polski. Pasażerowie tych tras doświadczali znacznych opóźnień – aż do 75% lotów było zakłóconych.
- Z pozytywnych informacji, trasy z Warszawy do Sztokholmu i Wrocławia do Amsterdamu były jednymi z najbardziej punktualnych, z ponad 90% lotów przybywających na czas.
Znaj swoje prawa:
Na mocy Rozporządzenia UE 261/2004, pasażerowie, których loty są opóźnione o więcej niż trzy godziny, odwołane lub przepełnione, mają prawo do odszkodowania w wysokości do 600 €. AirHelp zachęca wszystkich poszkodowanych pasażerów do składania roszczeń i dbania o to, by otrzymali należne im odszkodowanie.
„Latem, kiedy ponad 110 milionów pasażerów w Europie doświadczyło zakłóceń lotów, kluczowe jest, aby podróżni znali swoje prawa i wymagali od linii lotniczych odpowiedzialności za niepowodzenia operacyjne” – dodał Tomasz Pawliszyn.
Polskie Linie Lotnicze LOT wśród najlepszych przewoźników na świecie
AirHelp przypomina o prawach pasażerów z niepełnosprawnościami

Orbit® zaprasza na Orbitę Chillu na Lotnisku Chopina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.
Problemy społeczne
Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.
Transport
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.