43% zatrudnionych w Luneos (sektor OZE) to kobiety
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Według analizy przeprowadzonej przez Międzynarodową Agencję Energii Odnawialnej – IRENA, we wszystkich sektorach związanych z odnawialnymi źródłami energii (OZE) kobiety stanowią 32% zatrudnionych, z czego w podsektorze związanym z fotowoltaiką ten odsetek stanowi 40%. Jeszcze lepszym wynikiem może pochwalić się Luneos, czyli czołowy polski dostawca rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej dla przedsiębiorstw. W Luneos udział kobiet zatrudnionych w firmie wynosi 43% (wzrost o 4 punkty procentowe rok do roku).
Wiele miejsca kobietom w zawodach związanych z odnawialnymi źródłami energii poświęca Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (ang. The International Renewable Energy Agency, skrót IRENA). Jest to międzyrządowa organizacja, która wspiera m.in. kraje w przejściu do zrównoważonej przyszłości energetycznej oraz pełni rolę głównej platformy współpracy międzynarodowej związanej z energią odnawialną.
Według jednego z raportów IRENA pt. „Perspektywa płci w zatrudnieniu w sektorze fotowoltaiki” (and. „A Gender Perspective on Solar Employment”) udział kobiet zatrudnionych we wszystkich sektorach energii odnawialnej wynosi 32%. Szczególnie chętnie kobiety są zatrudniane w firmach związanych z fotowoltaiką – w tym przypadku stanowią one 40% pracowników (wśród 4,3 mln osób zatrudnionych w 2021 r.). Dla porównania, to znacznie większy odsetek niż w przypadku zatrudnienia w przedsiębiorstwach związanych z ropą i gazem, gdzie kobiety stanowią jedynie 22% etatowych pracowników[1].
Kobiety doskonale rozumieją, jak istotna dla społeczeństwa jest transformacja energetyczna i odejście od tzw. brudnej energii na rzecz tej pochodzącej z OZE. Nie dziwi więc, że coraz więcej z nich decyduje się zawiązać swoją karierę zawodową właśnie z firmami z branży OZE. Co ważne, praca dla firm zajmujących się transformacją energetyczną to nie tylko „zmiana świata na lepsze”, ale także dobre posunięcie z perspektywy swojej przyszłości zawodowej. Według innego raportu przygotowanego przez IRENA „Energia odnawialna i roczny przegląd rynku pracy 2022” (ang. „Renewable Energy and Jobs Annual Review 2022”[2]) do 2030 r. liczba pracowników zatrudnionych na całym świecie w sektorze odnawialnych źródeł energii ma wynieść aż 38,2 mln – zaznacza dr Anna Dębowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Luneos.
Kobiety z różnorodnymi kompetencjami
Zwiększająca się rola kobiet w firmach związanych z odnawialnymi źródłami energii widoczna jest też w Polsce. Dobrze pokazuje to przykład Luneos, czyli czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej dla przedsiębiorstw. Obecna struktura zatrudnienia w Luneos to 43% kobiet i 57% mężczyzn (w poprzednim roku było to 39% kobiet i 61% mężczyzn).
Jesteśmy coraz bliżej parytetu zatrudnienia. W kolejnych latach planujemy dalej poprawiać ten wynik. Z uwagi na nasz szeroki zakres działalności – m.in. realizujemy duże instalacje fotowoltaiczne i wiatrowe, posiadamy spółkę obrotu zieloną energią, a także mamy w ofercie pompy ciepła, czy też magazyny energii – zatrudniamy kobiety o bardzo różnych kwalifikacjach. Kobiety w Luneos są zatrudnione na stanowiskach: administracyjnych, prawnych, finansowych, sprzedażowych, menedżerskich, czy też stricte technicznych –mówi dr Anna Dębowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Luneos.
Podkreśla przy tym, że w wielu przypadkach nadal można zauważyć u kobiet niepewność związaną z podjęciem pracy w sektorze związanym z odnawialnymi źródłami energii.
Część kobiet nie szuka zatrudnienia w tzw. twardych branż, czyli np. przemysłowej lub energetycznej. To duży błąd. Choćby nasz przykład doskonale pokazuje, że mocno stawiamy na kobiety i mamy im do zaoferowania wiele różnorodnych stanowisk w bardzo przyszłościowej branży. Dodatkowo szeroko rozumiany sektor OZE daje szansę na atrakcyjne wynagrodzenia. Myśląc o nowej pracy lub przebranżowieniu w najbliższych latach zdecydowanie warto przeanalizować oferty pracy z firm zajmujących się energią odnawialną i transformacją energetyczną – zaznacza dr Anna Dębowska.
[1] Solar PV Employs More Women Than Any Renewables (irena.org)
[2] https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_856649.pdf
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.