Bogdanka podsumowała wyniki finansowe i operacyjne za 2022 r.
LW BOGDANKA S.A. opublikowała wyniki finansowe za rok 2022. Skonsolidowane przychody wyniosły w tym okresie 2 451,7 mln zł, EBITDA 610 mln zł, zysk operacyjny 200,3 mln zł, a zysk netto 175,6 mln zł.
W 2022 r. Spółka zrealizowała plan produkcyjny na poziomie 8,4 mln ton oraz plan sprzedażowy na poziomie 8,4 mln ton. Łącznie wykonano blisko 33 km robót chodnikowych. W samym IV kwartale produkcja osiągnęła poziom 1,2 mln ton. Średni uzysk na koniec 2022 r. wyniósł 66,2%, wobec 69,4% przed rokiem.
Spółka utrzymała swoją silną pozycję rynkową osiągając na koniec 2022 r. udział w rynku sprzedaży węgla energetycznego na poziomie 21,7% oraz udział w rynku sprzedaży węgla energetycznego do energetyki zawodowej na poziomie 27,1%. Ponad 76% sprzedaży wygenerowanej w ciągu roku zrealizowane zostało m.in. do Enea Wytwarzanie sp. z o.o. oraz Enea Elektrownia Połaniec S.A. oraz Grupy Azoty Zakłady Azotowe Puławy S.A.
– Osiągnęliśmy dobry wynik finansowy, pomimo trudności natury geologicznej, które wystąpiły w trzecim kwartale ubiegłego roku. To zasługa ciężkiej pracy i ogromnego zaangażowania naszej całej załogi. Z optymizmem patrzymy na to co przed Bogdanką w przyszłości. Przejęcie akcji przez Skarb Państwa da spółce impuls rozwojowy, a nowa strategia przyniesie odpowiedzi na pytania o kierunki rozwoju Bogdanki w najbliższych latach – powiedział Kasjan Wyligała prezes zarządu Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Wyniki ekonomiczne Bogdanki za rok 2022 oceniam jako dobre. Wypracowaliśmy je wykorzystując zapotrzebowanie na węgiel kamienny ze strony polskiego przemysłu, jak również odbiorców indywidualnych. W pierwszym półroczu Spółka osiągnęła poziom produkcji na poziomie wyższym o ok. 7% w stosunku do założeń przyjętych na początku roku. Problemy natury geologicznej z III kwartału 2022 roku miały istotny wpływ na końcowy wynik produkcyjny, a ten z kolei na odnotowane wyniki finansowe. Zysk netto na poziomie ponad 175 mln zł osiągnięto w oparciu o wyższe ceny kontraktowe oraz ścisłą kontrolę kosztów – powiedział Artur Wasilewski zastępca prezesa zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Pomimo niesprzyjających warunków geologicznych oraz profilu produkcji Bogdanki nakierowanego głównie na dostawy miałów do segmentu energetyki zawodowej, dołożyliśmy wszelkich starań, aby w miarę posiadanych zdolności produkcyjnych zapewnić dostępność węgla opałowego dla gmin z województwa lubelskiego. Przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz z Lubelskim Urzędem Wojewódzkim, Spółka przed końcem 2022 r. dostarczyła węgiel do 152 gmin – powiedział Dariusz Dumkiewicz zastępca prezesa zarządu ds. handlu i inwestycji Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Bogdanka wraca do prowadzenia eksploatacji średnio na trzech do czterech ścian w ciągu roku. W ten sposób możemy sprawnie odpowiadać na potrzeby rynkowe i elastycznie reagować na napotkane warunki geologiczno – górnicze. Naszym głównym celem jest maksymalne wykorzystanie potencjału produkcyjnego przy pełnym zachowaniu procedur bezpieczeństwa załogi i sprzętu – powiedział Adam Partyka zastępca prezesa zarządu ds. pracowniczych i społecznych Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.