Bogdanka podsumowała wyniki finansowe i operacyjne za 2022 r.
LW BOGDANKA S.A. opublikowała wyniki finansowe za rok 2022. Skonsolidowane przychody wyniosły w tym okresie 2 451,7 mln zł, EBITDA 610 mln zł, zysk operacyjny 200,3 mln zł, a zysk netto 175,6 mln zł.
W 2022 r. Spółka zrealizowała plan produkcyjny na poziomie 8,4 mln ton oraz plan sprzedażowy na poziomie 8,4 mln ton. Łącznie wykonano blisko 33 km robót chodnikowych. W samym IV kwartale produkcja osiągnęła poziom 1,2 mln ton. Średni uzysk na koniec 2022 r. wyniósł 66,2%, wobec 69,4% przed rokiem.
Spółka utrzymała swoją silną pozycję rynkową osiągając na koniec 2022 r. udział w rynku sprzedaży węgla energetycznego na poziomie 21,7% oraz udział w rynku sprzedaży węgla energetycznego do energetyki zawodowej na poziomie 27,1%. Ponad 76% sprzedaży wygenerowanej w ciągu roku zrealizowane zostało m.in. do Enea Wytwarzanie sp. z o.o. oraz Enea Elektrownia Połaniec S.A. oraz Grupy Azoty Zakłady Azotowe Puławy S.A.
– Osiągnęliśmy dobry wynik finansowy, pomimo trudności natury geologicznej, które wystąpiły w trzecim kwartale ubiegłego roku. To zasługa ciężkiej pracy i ogromnego zaangażowania naszej całej załogi. Z optymizmem patrzymy na to co przed Bogdanką w przyszłości. Przejęcie akcji przez Skarb Państwa da spółce impuls rozwojowy, a nowa strategia przyniesie odpowiedzi na pytania o kierunki rozwoju Bogdanki w najbliższych latach – powiedział Kasjan Wyligała prezes zarządu Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Wyniki ekonomiczne Bogdanki za rok 2022 oceniam jako dobre. Wypracowaliśmy je wykorzystując zapotrzebowanie na węgiel kamienny ze strony polskiego przemysłu, jak również odbiorców indywidualnych. W pierwszym półroczu Spółka osiągnęła poziom produkcji na poziomie wyższym o ok. 7% w stosunku do założeń przyjętych na początku roku. Problemy natury geologicznej z III kwartału 2022 roku miały istotny wpływ na końcowy wynik produkcyjny, a ten z kolei na odnotowane wyniki finansowe. Zysk netto na poziomie ponad 175 mln zł osiągnięto w oparciu o wyższe ceny kontraktowe oraz ścisłą kontrolę kosztów – powiedział Artur Wasilewski zastępca prezesa zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Pomimo niesprzyjających warunków geologicznych oraz profilu produkcji Bogdanki nakierowanego głównie na dostawy miałów do segmentu energetyki zawodowej, dołożyliśmy wszelkich starań, aby w miarę posiadanych zdolności produkcyjnych zapewnić dostępność węgla opałowego dla gmin z województwa lubelskiego. Przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz z Lubelskim Urzędem Wojewódzkim, Spółka przed końcem 2022 r. dostarczyła węgiel do 152 gmin – powiedział Dariusz Dumkiewicz zastępca prezesa zarządu ds. handlu i inwestycji Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Bogdanka wraca do prowadzenia eksploatacji średnio na trzech do czterech ścian w ciągu roku. W ten sposób możemy sprawnie odpowiadać na potrzeby rynkowe i elastycznie reagować na napotkane warunki geologiczno – górnicze. Naszym głównym celem jest maksymalne wykorzystanie potencjału produkcyjnego przy pełnym zachowaniu procedur bezpieczeństwa załogi i sprzętu – powiedział Adam Partyka zastępca prezesa zarządu ds. pracowniczych i społecznych Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.