Bogdanka podsumowała wyniki finansowe i operacyjne za 2022 r.
LW BOGDANKA S.A. opublikowała wyniki finansowe za rok 2022. Skonsolidowane przychody wyniosły w tym okresie 2 451,7 mln zł, EBITDA 610 mln zł, zysk operacyjny 200,3 mln zł, a zysk netto 175,6 mln zł.
W 2022 r. Spółka zrealizowała plan produkcyjny na poziomie 8,4 mln ton oraz plan sprzedażowy na poziomie 8,4 mln ton. Łącznie wykonano blisko 33 km robót chodnikowych. W samym IV kwartale produkcja osiągnęła poziom 1,2 mln ton. Średni uzysk na koniec 2022 r. wyniósł 66,2%, wobec 69,4% przed rokiem.
Spółka utrzymała swoją silną pozycję rynkową osiągając na koniec 2022 r. udział w rynku sprzedaży węgla energetycznego na poziomie 21,7% oraz udział w rynku sprzedaży węgla energetycznego do energetyki zawodowej na poziomie 27,1%. Ponad 76% sprzedaży wygenerowanej w ciągu roku zrealizowane zostało m.in. do Enea Wytwarzanie sp. z o.o. oraz Enea Elektrownia Połaniec S.A. oraz Grupy Azoty Zakłady Azotowe Puławy S.A.
– Osiągnęliśmy dobry wynik finansowy, pomimo trudności natury geologicznej, które wystąpiły w trzecim kwartale ubiegłego roku. To zasługa ciężkiej pracy i ogromnego zaangażowania naszej całej załogi. Z optymizmem patrzymy na to co przed Bogdanką w przyszłości. Przejęcie akcji przez Skarb Państwa da spółce impuls rozwojowy, a nowa strategia przyniesie odpowiedzi na pytania o kierunki rozwoju Bogdanki w najbliższych latach – powiedział Kasjan Wyligała prezes zarządu Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Wyniki ekonomiczne Bogdanki za rok 2022 oceniam jako dobre. Wypracowaliśmy je wykorzystując zapotrzebowanie na węgiel kamienny ze strony polskiego przemysłu, jak również odbiorców indywidualnych. W pierwszym półroczu Spółka osiągnęła poziom produkcji na poziomie wyższym o ok. 7% w stosunku do założeń przyjętych na początku roku. Problemy natury geologicznej z III kwartału 2022 roku miały istotny wpływ na końcowy wynik produkcyjny, a ten z kolei na odnotowane wyniki finansowe. Zysk netto na poziomie ponad 175 mln zł osiągnięto w oparciu o wyższe ceny kontraktowe oraz ścisłą kontrolę kosztów – powiedział Artur Wasilewski zastępca prezesa zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Pomimo niesprzyjających warunków geologicznych oraz profilu produkcji Bogdanki nakierowanego głównie na dostawy miałów do segmentu energetyki zawodowej, dołożyliśmy wszelkich starań, aby w miarę posiadanych zdolności produkcyjnych zapewnić dostępność węgla opałowego dla gmin z województwa lubelskiego. Przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz z Lubelskim Urzędem Wojewódzkim, Spółka przed końcem 2022 r. dostarczyła węgiel do 152 gmin – powiedział Dariusz Dumkiewicz zastępca prezesa zarządu ds. handlu i inwestycji Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
– Bogdanka wraca do prowadzenia eksploatacji średnio na trzech do czterech ścian w ciągu roku. W ten sposób możemy sprawnie odpowiadać na potrzeby rynkowe i elastycznie reagować na napotkane warunki geologiczno – górnicze. Naszym głównym celem jest maksymalne wykorzystanie potencjału produkcyjnego przy pełnym zachowaniu procedur bezpieczeństwa załogi i sprzętu – powiedział Adam Partyka zastępca prezesa zarządu ds. pracowniczych i społecznych Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.