Branża cyfrowa - działania na rzecz rozwoju rynku fotowoltaiki w Polsce
Branża cyfrowa będzie działać na rzecz bezpiecznego rozwoju rynku fotowoltaiki w Polsce
Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje krajową branżę cyfrową, inicjuje kampanię „Jasne jak słońce”, której celem jest podkreślenie znaczenia cyberbezpieczeństwa w procesie transformacji energetycznej. Organizacja będzie edukować biznes i decydentów w tym zakresie, a także promować rozwiązania pochodzące z bezpiecznych źródeł.
Jak zauważa prezes Cyfrowej Polski Michał Kanownik niezależność energetyczna i dywersyfikacja źródeł dostaw surowców to kierunki działań, które, szczególnie w kontekście inwazji na Ukrainie, w ostatnim czasie nabrały w szczególnego znaczenia. – Europa jest dzisiaj w dużym stopniu uzależniona od zagranicznych dostawców energii, co ogranicza jej kontrolę nad polityką bezpieczeństwa. Zmiana tej sytuacji to priorytet dla całej Unii Europejskiej. Jako branża cyfrowa, mająca na swoim pokładzie ekspertów z zakresu cyberbezpieczeństwa, chcemy włączyć się w proces transformacji energetycznej, pokazując bezpieczne rozwiązania i możliwości – mówi Michał Kanownik.
W tym celu Związek Cyfrowa Polaka rozpoczyna kampanię „Jasne jak słońce” za pomocą, której będzie podkreślać znaczenie niezależności energetycznej Polski i rozwoju sektora energii odnawialnej, w szczególności fotowoltaiki. W ramach działań organizacja będzie promowała wykorzystywanie urządzeń i komponentów od producentów pochodzących z państw sojuszniczych wobec Polski i należących do tego samego obszaru kultury prawnej.
Związek Cyfrowa Polska przypomina, że Komisja Europejska opracowała szczegóły planu REPower EU, którego celem jest zmniejszenie zależności Unii Europejskiej od importu rosyjskich surowców energetycznych. Jednym z elementów tego planu jest stopniowe wprowadzenie obowiązku montażu paneli fotowoltaicznych m.in. na budynkach publicznych i komercyjnych, a nawet nowych domach. Dodatkowo, Komisja Europejska w czerwcu poinformowała, że chcąc przyspieszyć transformację energetyczną w siedmiu krajach, przeznaczy na ten cel 2,4 mld euro.
Tymczasem w Polsce, rynek zielonej energii z roku na rok coraz szybciej się rozwija. Sektor energii odnawialnej, w szczególności fotowoltaika, z 48 proc. udziałem w rynku, staje się jednym z kluczowych dla przyszłości polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Przy montażu paneli coraz częściej wykorzystywane są inteligentne urządzenia – czyli te, które podłączone są do jednej sieci i mogą efektywnie się ze sobą komunikować. Jednak jak zauważa Michał Kanownik jest to również związane z przesyłaniem i udostępnianiem wrażliwych danych. – Niestety, komponenty urządzeń pochodzą także z krajów, których polityka zagraniczna nie zawsze sprzyja polskiemu bezpieczeństwu strategicznemu – zauważa prezes Cyfrowej Polski.
– Musimy pamiętać, że cyberbezpieczeństwo dotyczy również sektora energii odnawialnej. Cyberataki stają się realnym zagrożeniem. Wystarczy przypomnieć sytuację z grudnia 2015 w zachodniej Ukrainie – bez prądu pozostało wtedy ponad 700 tys. klientów. Był to jeden z najbardziej dotkliwych ataków na infrastrukturę krytyczną w historii – podkreśla Michał Kanownik i dodaje: – Dlatego właśnie proponujemy stworzenie przejrzystych i korzystnych dla przedsiębiorców pochodzących z państw sojuszniczych przepisów, które określą certyfikację komponentów wykorzystywanych w produkcji paneli fotowoltaicznych. To powinno pozwolić na realne kontrolowanie ich właściwości dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego.
Więcej o kampanii „Jasne jak słońce” można znaleźć na stronie: https://jasnejakslonce.org
Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
Z energią do pracy – Stoen Operator zaprasza na WAT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.