Branża rolno-spożywcza stawia na fotowoltaikę
Wraz z dynamicznym rozwojem polskich przedsiębiorstw rośnie zapotrzebowanie na odnawialne źródła energii, gwarantujące niższe rachunki za prąd oraz nieszkodliwość dla środowiska. Doskonale widać to po branży rolno-spożywczej, która chętnie inwestuje w instalacje fotowoltaiczne.
Tylko w ostatnich kilku miesiącach o inwestycjach w instalacje produkujące prąd ze słońca poinformowały takie firmy jak polska sieć sklepów spożywczych Topaz (55 sklepów własnych i 65 franczyzowych) czy jeden z największych producentów pieczarek w Europie East Mushrooms. Obie realizacje łączy wykonawca – firma Alians OZE.
Liczą na tańszy prąd
Kolejną firmą z branży rolniczo-spożywczej, która zdecydowała się na instalację fotowoltaiczną jest Spółdzielnia Producentów Grzybów Jadalnych w Małkowie k. Skierniewic. Moduły PV o mocy 49,5 kWp pojawiły się w przedsiębiorstwie z końcem maja br., wraz z uruchomieniem nowej myjni do skrzynek na produkty spożywcze.
- Zdecydowaliśmy się na instalację fotowoltaiczną wykonaną przez Alians OZE, gdyż została ona polecona przez naszego dobrego partnera, który jest z niej zadowolony. Poza tym od roku znaliśmy się z opiekunem Alians OZE – mówi Łukasz Kiwała, Dyrektor Zarządzający w Spółdzielni Producentów Grzybów Jadalnych.
Właściciele firmy liczą oczywiście na oszczędności w rachunkach za prąd i już nie wykluczają rozbudowy instalacji PV.
- Instalacja wytwarza energię na nasze własne potrzeby. Liczymy na zminimalizowanie kosztów zużycia prądu. Na razie jest za wcześnie, aby to stwierdzić, potrzeba na to około pół roku. Jeśli pojawią się oszczędności, oczywiście rozważmy instalację kolejnych modułów PV – dodaje Łukasz Kiwała.
Rachunek jest prosty
Oprócz niższych rachunków za prąd przedsiębiorcy patrzą także na aspekt ekologii. Aktualnie wiele marek zabiega o wizerunek firmy dbającej o środowisko naturalne. Coraz częściej wymagają tego też sami klienci oraz przepisy prawa.
- Szybki rozwój polskich firm powoduje kolejne inwestycje, które wzmagają zapotrzebowanie na energię. Widząc mocno rosnące ceny za prąd wytwarzany w tradycyjny sposób, przedsiębiorcy szukają tańszej alternatywy. Rachunek jest prosty. Inwestując w prąd z paneli słonecznych znacząco oszczędzamy na rachunkach za prąd oraz chronimy środowisko. A sama inwestycja w panele powinna zwrócić się już po 5-7 latach – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.