Co czeka branżę fotowoltaiczną w 2022 roku?
Nowy Rok już za pasem, a więc warto pokusić się o pierwsze prognozy, scenariusze i przewidywania dla branży fotowoltaicznej. W opinii wielu ekspertów zapowiada się on wyjątkowo ciekawie oraz przełomowo. Najważniejsze zbliżające się wyzwania rynkowe postanowiła prześledzić firma Alians OZE.
Ostatni kwartał 2021 roku zdominowały niespodziewane i toczące się w szybkim tempie prace legislacyjne Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz parlamentu, dotyczące zmiany systemu opustów w rozliczaniu energii. Nowelizacja ustawy o OZE zakłada, że nowi prosumenci od 1 kwietnia 2022 r. będą rozliczać się na zasadzie net-billingu, z możliwością sprzedaży nadwyżki energii do sieci, ale także obowiązkiem opłaty za pobraną energię jak wszyscy odbiorcy prądu. Warto pamiętać, że do tego czasu przez kolejne 15 lat będą obowiązywać stare, korzystne zasady rozliczania energii.
- Nie ulega wątpliwości, że czeka nas nowa rzeczywistość. Mimo to nawet po zmianie prawa fotowoltaika nadal będzie zdecydowanie bardziej opłacalną opcją, niż zakup energii z sieci – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE. – Dlatego z nowym 2022 r. firmy powinny skupić się także na rzetelnej edukacji klientów na temat wchodzących zmian i efektów nowych regulacji. Po kilku miesiącach informowania w wielu mediach o czekającym nas „pogrzebie” fotowoltaiki, warto teraz skupić się na przekazywaniu rzetelnych informacji na temat wchodzących zmian, tak aby uspokoić klientów. Najlepiej poprzez przedstawienie im nowej oferty i możliwości inwestycji, które to szanse stawiają przed nami nowe przepisy – dodaje Jakub Jadziewicz.
Przemodelowanie biznesu
Nowe przepisy wymuszą na wielu firmach konieczność przemodelowania oferty i modeli sprzedażowych, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i komercyjnych. Według niektórych ekspertów na rynku może dojść do „przesiania” oraz weryfikacji firm. Niewykluczona jest też zwiększona konsolidacja, fuzje oraz wejścia „do gry” dużych inwestorów. Teoretycznie zjawiska te w dłuższej perspektywie powinny być korzystne dla całej branży.
- Na rynku zostaną tylko najbardziej elastyczne, bardziej dojrzałe i profesjonalne firmy, chcące na bieżąco podnosić swoje kompetencje i wiedzę. Firmy z segmentu OZE będą musiały wyjść z roli typowych „przedstawicieli handlowych” na rzecz partnerów, którzy przedstawią klientowi kompleksową ofertę, wyliczenia oraz zupełnie nowe rozwiązania - prognozuje Jakub Jadziewicz.
Kolejnym dużym wyzwaniem będzie zapewnienie stałych dostaw komponentów systemów PV czy magazynów energii, a co za tym idzie ich przewidywalnych cen oraz kosztów wykonania całej instalacji. Epidemia koronawirusa doprowadziła do zerwania wielu kluczowych łańcuchów dostaw, głównie z Chin, światowego potentata w produkcji komponentów PV. Na dziś niewiele wskazuje, że będą one odbudowane w takim szybkim czasie jak byśmy tego oczekiwali.
- Cała branża w przyszłym roku musi liczyć z wieloma ryzykami operacyjnymi. Tylko najlepiej przygotowane i elastycznie zarządzane firmy będą w stanie zapewnić sobie regularne, przewidywalne ceny dostaw i dystrybucji komponentów PV. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, dlatego warto nie przekładać decyzji o inwestycji, bo ceny w kolejnych miesiąca zapewne będą rosnąć – przewiduje Jakub Jadziewicz.
Rok magazynów energii
Przyszły rok powinien być przełomowy dla upowszechnienia i rozwoju magazynów energii, które mają być nowym impulsem dla rozwoju całego rynku OZE. Na pewno pomoże w tym nowa edycja Programu Mój Prąd zapowiedziana na pierwszy kwartał 2022 roku. Już wiadomo, że będzie on posiadał rekordowy budżet w wysokości 1 mld zł, który ma być przeznaczony m.in. na magazyny energii/ciepła, chłodu, ładowarki do samochodów elektrycznych, systemy zarządzania energią. Wszystko po to, aby maksymalnie zwiększyć autokonsumpcję wyprodukowanej energii elektrycznej.
- Jak na razie nasi klienci biznesowi oddają nadwyżki energii do sieci i w końcu chcieliby mieć możliwości magazynowania, aby później nie odkupować jej z sieci po 100 proc. wyższych cenach. Dlatego mocno rozwijamy współpracę z naszymi partnerami w tym zakresie i zakładamy, że początek przyszłego roku przyniesie dynamiczny wzrost zapytań firm - wyjaśnia Jakub Jadziewicz.
Nowości w ofertach
Czego jeszcze możemy spodziewać się w Nowym Roku? Z pewnością część firm będzie musiało bardziej niż dotychczas pochylić się nad kwestią ubezpieczeń instalacji fotowoltaicznych. Na rynku zapewne pojawią się nowe oferty ubezpieczeń od zniszczeń, pożarów, przerw w działaniu itp. Kolejnym wyzwaniem może być zapewnienie klientom usługi recyklingowych oraz kompleksowej konserwacji.
- Zdajemy sobie sprawę z nadchodzących ryzyk rynkowych, dlatego staramy się na nie odpowiednio przygotować. Stąd oferujemy naszym klientom kompleksową usługę doradczą, aby realnie pomóc im obniżyć rachunki za prąd – podsumowuje Jakub Jadziewicz.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.