Co czwarty konsument planuje rozbudowę instalacji PV
Już co czwarty właściciel instalacji fotowoltaicznej planuje jej rozbudowę. Jakie są tego powody? Potrzeba produkcji większej ilości czystej energii, oszczędności oraz poszukiwanie nowych rozwiązań OZE - wynika z badania Alians OZE zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Boom na instalacje fotowoltaiczne w Polsce jest tak duży, że coraz więcej konsumentów nie tylko zastanawia się nad taką inwestycją, ale w przypadku już powstałych realizacji - także nad jej rozbudową. Dotyczy to zarówno elektrowni przydomowych, biznesowych jak i rolniczych. Wszystko przez rosnące zapotrzebowanie na energię oraz wzrost cen prądu wytwarzanego w tradycyjny sposób.
Potrzeba więcej energii
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że już 26% właścicieli instalacji fotowoltaicznych chce je rozbudowywać lub zakupić dodatkową. Ponad dwukrotnie więcej respondentów (57%) jest zadowolonych z aktualnej elektrowni PV i planuje korzystać z nich w niezmienionej formie. Z kolei 16% badanych nie ma jeszcze zdania na ten temat.
- Rozbudowa instalacji fotowoltaicznych staje się naturalnym procesem, gdyż coraz więcej gospodarstw domowych w Polsce posiada nowe urządzenia elektryczne np. klimatyzację, oczyszczacze powietrza czy sprzęt potrzebny do pracy zdalnej. Dodatkowo ich użycie w domach wzrosło szczególnie w ostatnim roku podczas lockdownu. Widząc rosnące rachunki za tradycyjny prąd, świadomy konsument po prostu będzie szukał tańszej i zdrowszej dla środowiska energii – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Widać to po motywacjach do rozbudowy instalacji PV przebadanych konsumentów. Chęć produkcji większej ilości energii deklaruje 31% z nich. Drugim najczęściej wymienianym czynnikiem są oszczędności. Co dziesiąty respondent stwierdził, że planuje objąć instalacją nową powierzchnię lub budynek. Oprócz tego wskazywano takie odpowiedzi jak zwiększenie efektywności energetycznej, chęć dodatkowego zarobku czy uniezależnienie od dostawcy prądu.
Pompy ciepła kuszą
Przebadani właściciele instalacji fotowoltaicznych jeszcze bardziej są otwarci na nowe rozwiązania gwarantujące ekologiczną energię. W ciągu najbliższego roku aż 54% z nich chce zainwestować w pompy ciepła, 29% w magazyny energii, 16% w samochód elektryczny, a 23% w stacje do ich ładowania.
- Właściciele instalacji fotowoltaicznych są świadomymi konsumentami, którzy wyznaczają trendy energetyczne. Widząc, że instalacje FV przynoszą realne zyski chcą poszerzać ten kapitał. Zainteresowanie pompami ciepła jest naturalne. Korzystanie z pompy ciepła zasilanej PV, to w pełni ekologiczne i atrakcyjne ekonomiczne rozwiązanie – dodaje Jakub Jadziewicz.
Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne. Realizacja: ARC Rynek i Opinie, kwiecień 2021.
Standardy odpowiedzialnego biznesu - Grupa Tubądzin
Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.