Co czwarty konsument planuje rozbudowę instalacji PV
Już co czwarty właściciel instalacji fotowoltaicznej planuje jej rozbudowę. Jakie są tego powody? Potrzeba produkcji większej ilości czystej energii, oszczędności oraz poszukiwanie nowych rozwiązań OZE - wynika z badania Alians OZE zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Boom na instalacje fotowoltaiczne w Polsce jest tak duży, że coraz więcej konsumentów nie tylko zastanawia się nad taką inwestycją, ale w przypadku już powstałych realizacji - także nad jej rozbudową. Dotyczy to zarówno elektrowni przydomowych, biznesowych jak i rolniczych. Wszystko przez rosnące zapotrzebowanie na energię oraz wzrost cen prądu wytwarzanego w tradycyjny sposób.
Potrzeba więcej energii
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że już 26% właścicieli instalacji fotowoltaicznych chce je rozbudowywać lub zakupić dodatkową. Ponad dwukrotnie więcej respondentów (57%) jest zadowolonych z aktualnej elektrowni PV i planuje korzystać z nich w niezmienionej formie. Z kolei 16% badanych nie ma jeszcze zdania na ten temat.
- Rozbudowa instalacji fotowoltaicznych staje się naturalnym procesem, gdyż coraz więcej gospodarstw domowych w Polsce posiada nowe urządzenia elektryczne np. klimatyzację, oczyszczacze powietrza czy sprzęt potrzebny do pracy zdalnej. Dodatkowo ich użycie w domach wzrosło szczególnie w ostatnim roku podczas lockdownu. Widząc rosnące rachunki za tradycyjny prąd, świadomy konsument po prostu będzie szukał tańszej i zdrowszej dla środowiska energii – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Widać to po motywacjach do rozbudowy instalacji PV przebadanych konsumentów. Chęć produkcji większej ilości energii deklaruje 31% z nich. Drugim najczęściej wymienianym czynnikiem są oszczędności. Co dziesiąty respondent stwierdził, że planuje objąć instalacją nową powierzchnię lub budynek. Oprócz tego wskazywano takie odpowiedzi jak zwiększenie efektywności energetycznej, chęć dodatkowego zarobku czy uniezależnienie od dostawcy prądu.
Pompy ciepła kuszą
Przebadani właściciele instalacji fotowoltaicznych jeszcze bardziej są otwarci na nowe rozwiązania gwarantujące ekologiczną energię. W ciągu najbliższego roku aż 54% z nich chce zainwestować w pompy ciepła, 29% w magazyny energii, 16% w samochód elektryczny, a 23% w stacje do ich ładowania.
- Właściciele instalacji fotowoltaicznych są świadomymi konsumentami, którzy wyznaczają trendy energetyczne. Widząc, że instalacje FV przynoszą realne zyski chcą poszerzać ten kapitał. Zainteresowanie pompami ciepła jest naturalne. Korzystanie z pompy ciepła zasilanej PV, to w pełni ekologiczne i atrakcyjne ekonomiczne rozwiązanie – dodaje Jakub Jadziewicz.
Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne. Realizacja: ARC Rynek i Opinie, kwiecień 2021.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.