DHL kontynuuje strategię inwestowania w OZE

Dagmara Gac
Alert Media Communications
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/
Dla klientów e-commerce coraz częściej liczy się już nie tylko doręczenie na czas, ale też skuteczne realizowanie działań proekologicznych przez firmy z branży logistycznej. Dzień Ziemi przypadający 22 kwietnia jest dobrą okazją do przypomnienia, jak ważne jest podejmowanie przez sektor biznesu działań chroniących środowisko. DHL Parcel nie tylko tego jednego dnia, ale przez cały rok, w ramach strategii GoGreen, wdraża rozwiązania, prowadzące do całościowego zmniejszenia emisji CO2. W innowacyjne, a jednocześnie przyjazne dla środowiska technologie wyposażone zostanie Międzynarodowe Centrum Logistyczne, największa w Polsce jednostka DHL, która powstaje pod Poznaniem.
Klienci stawiają na ekologię
Wśród konsumentów zdecydowanie rośnie świadomość dotycząca wpływu biznesu, w tym branży logistycznej, na środowisko. Według raportu „The DHL Online Shopper Report 2022” w całej Europie aż 58% konsumentów woli poczekać dłużej na bardziej ekologiczną dostawę[1]. Co istotne, wniosek ten stoi sprzeczności z obiegową opinią, że przede wszystkim czas otrzymania przesyłki jest najważniejszym kryterium wyboru dostawcy.
Odpowiadając na potrzeby środowiska oraz klientów głównym celem strategii GoGreen realizowanej przez DHL Parcel jest ograniczenie do zera emisji zanieczyszczeń powstających na skutek operacji logistycznych. Aby go osiągnąć firma podejmuje szereg inicjatyw, m.in. inwestuje w zielony transport, zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw oraz nowoczesne i bezpieczne dla środowiska rozwiązania infrastrukturalne. Tych nie zabraknie również w powstającym pod Poznaniem Międzynarodowym Centrum Logistycznym.
Międzynarodowe Centrum Logistyczne na zielonym kursie
Międzynarodowe Centrum Logistyczne będzie największą w Polsce jednostką DHL i jedną z największych w Europie. Obiekt będzie miał powierzchnię 32 000 m kw. i będzie wyposażony w wysokowydajny 3-poziomowy sorter. Choć każdego dnia będzie w nim wykonywanych tysiące operacji, DHL zadbał o to, aby było to miejsce przyjazne dla środowiska.
- Kompleksowe podejście do optymalizacji procesów, wpływających na środowisko naturalne jest dla DHL Parcel kluczowe. Nasza idea GoGreen to konkretne działania, które skutecznie wdrażamy zarówno globalnie, jak i na lokalnych rynkach. Jednym z naszych najważniejszych wyzwań jest dążenie do zerowej emisji CO2. Dlatego stale inwestujemy w odnawialne źródła energii. Posiadamy własne farmy fotowoltaiczne, dzięki którym produkujemy zieloną energię słoneczną. Pozyskany w ten sposób prąd zasila nie tylko kurierskie samochody elektryczne, ale także sortownie. Kolejne instalacje fotowoltaiczne będą powstawały przy każdej nowej jednostce, także przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym. Już dzisiaj, dzięki zastosowaniu elektrowni słonecznych DHL Parcel oszczędza ponad 330 000 kWh energii w ciągu roku, co oznacza, że blisko 80 t CO2 nie trafia do atmosfery – komentuje Jerzy Staszelis, wiceprezes ds. finansowych i administracji DHL Parcel Polska.
Panele solarne, które już wkrótce pojawią się przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym będą miały moc 1 mWp (megawatopiku) w szczycie produkcji. Zaspokoją 1/3 energetycznych potrzeb obiektu. Pozostałą część jednostka będzie czerpała z zakupionej zielonej energii, czyli takiej, do której nie zużywano paliw kopalnych lub ich udział był minimalny. W przyszłości DHL planuje również montaż małej elektrowni wiatrowej.
Zielono będzie również na dachach Międzynarodowego Centrum Logistycznego. W pokryciu dachowym wykorzystana zostanie roślinność pochłaniająca dwutlenek węgla. Rośliny zredukują także emisję dźwięków z urządzeń umieszczonych na dachu oraz zmniejszą nagrzewanie się wnętrza czy przenikanie zimna. To przyjazne i cieszące się w Europie popularnością rozwiązanie pozytywnie wpływa na akumulację wody deszczowej, dzięki czemu zmniejsza zjawisko osuszania terenów urbanizacyjnych. Woda deszczowa będzie też zbierana i wykorzystywania np. do podlewania roślin. Dodatkowo, w obiekcie zainstalowany zostanie tzw. grey water system, pozwalający ponownie używać wody wykorzystanej przy myciu rąk, np. do spłukiwania toalet.
Jednostka zostanie wyposażona w pompy ciepła do ogrzewania całej powierzchni oraz chłodzenia powierzchni biurowej. Wykorzystana zostanie również automatyka BMS, która pozwala na zarządzanie oświetleniem i klimatyzacją, przy wsparciu analizy zużycia mediów, automatyki pogodowej, wykrywaniu ponadnormatywnych zużyć i awarii. Dodatkowym rozwiązaniem, wykorzystywanym w czasie występowania skrajnie niskich temperatur, będzie system kotłów gazowych. Nie wymaga on budowy sieci gazowej przyłączonej do odległej sieci publicznej, dzięki czemu zmniejsza wpływ na środowisko naturalne. Co ważne, kotły będą mogły pracować na biologiczny olej opałowy, który jest paliwem ekologicznym. Rozwiązaniem wpływającym na obniżenie zużycia energii latem będą szyby z filtrem UV, które zapobiegają nagrzaniu pomieszczeń biurowych, a tym samym minimalizują wykorzystywanie klimatyzacji i zmniejszają zużycie energii.
Wdrożony zostanie też zrównoważony system chłodzenia hali, polegający na wietrzeniu wnętrza wykorzystującego grawitacyjny ruch chłodnego nocnego powietrza, bez użycia klimatyzacji i napędu elektrycznego wentylatorów.
W Międzynarodowym Centrum Logistycznym nie zabraknie również przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Obiekt wyposażony zostanie w elektryczne ciągniki terminalowe. To pojazdy transportujące przyczepy i kontenery. Nie powodują emisji spalin i przede wszystkim hałasu silników. W MCL będzie również ok. 40 punktów ładowania dla samochodów osobowych, VAN i ciężarowych, oraz po 4 linie wjazdu i wyjazdu z automatyką zarządzania transportem, skracającą czas oczekiwania pojazdu na bramkach, co wpłynie na zmniejszenie ilości hałasu i spalin.
[1] https://www.dhl.com/global-en/microsites/ecs/parcel-connect/insights/online-shopper-report-2022.html

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.