Eesti Energia zainwestowała w zieloną energię ponad 100 mln euro
Skorygowany zysk netto Eesti Energia, estońskiej państwowej grupy energetycznej, wyniósł w III kwartale 27,4 mln euro. Dynamiczny wzrost i wysoka rentowność pozwoliły Grupie na ponad dwukrotne zwiększenie inwestycji w stosunku do ubiegłego roku aż do 124 mln euro. Najwięcej środków przeznaczono na budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Jednocześnie ponad 60% przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej firmy pochodziło z rynków zagranicznych, na których Grupa prowadzi działalność.
– W porównaniu z ubiegłym rokiem aż pięciokrotnie zwiększyliśmy nasze inwestycje w energię odnawialną, a także staliśmy się drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie – komentuje Andri Avila, członek zarządu i dyrektor finansowy Eesti Energia i dodaje: – Nowe inwestycje OZE zapewniające przystępną cenowo energię dla przedsiębiorców to jedno z remediów na kryzys energetyczny. Dlatego też w III kwartale skupiliśmy się głównie na inwestycjach w budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych poprzez naszą spółkę Enefit Green.
W III kwartale 2022 r. Grupa zainwestowała 52 mln euro w energię odnawialną, natomiast w ciągu dziewięciu miesięcy, w nowe farmy wiatrowe i parki słoneczne zainwestowano łącznie 105,2 mln euro, czyli ponad pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Największe inwestycje grupa poczyniła poprzez giełdową spółkę Enefit Green w farmy wiatrowe: Tolpanvaara w Finlandii (5,6 mln euro), Šilale i Akmene na Litwie (19,2 mln i 8,7 mln euro) i Purtse w Estonii (3,4 mln euro). Ponadto zainwestowano w rozwój farm fotowoltaicznych w Purtse (2,7 mln euro) i w Zambrowie, w Polsce (2,9 mln euro).
– Obiekty te będą produkować co roku ponad 700 GWh energii elektrycznej, pokrywając roczne zapotrzebowanie ponad 200 tys. gospodarstw domowych – dodaje Andri Avila.
Całkowita sprzedaż detaliczna energii elektrycznej Eesti Energia wzrosła w III kwartale do 2,3 TWh (+14%). Ponad połowa energii elektrycznej (61%) została sprzedana poza Estonią: w Finlandii, na Łotwie, Litwie i w Polsce. Sprzedaż detaliczna energii elektrycznej najbardziej wzrosła na Łotwie (+38%).
Przychody ze sprzedaży grupy Eesti Energia w III kwartale były ponad dwukrotnie wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosły 657,1 mln euro. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku Grupa wypracowała ponad 1,62 mld euro przychodów ze sprzedaży.
Skorygowana EBITDA wyniosła w III kwartale 93,8 mln EUR, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto za dziewięć miesięcy wyniósł 111,9 mln euro, podczas gdy rok wcześniej strata netto wyniosła 12,3 mln euro.
W latach 2022-2026 Eesti Energia planuje zainwestować blisko 2,5 mld euro, z czego większość w budowę nowych farm wiatrowych i farm fotowoltaicznych na wszystkich rynkach, na których Grupa prowadzi działalność.
Enefit drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie
Nowe inwestycje firmy są również rezultatem powiększającego się grona klientów Eesti Energia. Od początku roku liczba klientów spółki wzrosła o 59% na Łotwie, 44% w Polsce i 29% w Finlandii. Natomiast na Litwie grono odbiorców usług Enefit wzrosło prawie czterokrotnie i wynosi już 100 tys. Łączna liczba klientów Grupy wzrosła w ciągu roku o ponad jedną piątą.
Dzięki temu Enefit, stanowiący część Grupy Eesti Energia, stał się drugim co do wielkości uczestnikiem rynku zarówno na Łotwie, jak i na Litwie. Na Łotwie udział firmy w rynku wynosi ponad jedną czwartą, a na Litwie prawie jedną piątą.
Blisko tysiąc nowych pracowników do końca roku
Dynamiczny rozwój Grupy potwierdza rosnąca liczba pracowników, która w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. wzrosła o ponad 700 osób. – Najwięcej zatrudniliśmy w Estonii, ale również nasz zagraniczny zespół zwiększył się o ponad 100 osób. Dzięki temu w Eesti Energia pracuje dziś ponad 5 100 pracowników, natomiast do końca roku będzie to aż 5 300 osób, czyli prawie tysiąc więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym – wyjaśnił Andri Avila.
Wyniki Eesti Energia w III kwartale br.
|
|
| Q3 2021 | Q3 2022 |
Przychody ze sprzedaży |
| mln euro | 290,8 | 657,1 |
EBITDA* |
| mln euro | 33,6 | 93,8 |
Zysk netto* |
| mln euro | -15,4 | 27,4 |
Inwestycje |
| mln euro | 60,1 | 124,0 |
w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej |
| mln euro | 7,9 | 52,0 |
*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych
Wyniki Eesti Energia w okresie I – III kwartał 2022
|
| Q1-Q3 2021 | Q1-Q3 2022 |
Przychody ze sprzedaży | mln euro | 829,2 | 1 621,6 |
EBITDA* | mln euro | 133,4 | 299,9 |
Zysk netto* | mln euro | -12,3 | 111,9 |
Inwestycje | mln euro | 146,5 | 281,1 |
w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej | mln euro | 19,6 | 105,2 |
*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.