Komunikaty PR

Eesti Energia zainwestowała w zieloną energię ponad 100 mln euro

2022-11-08  |  11:00
Biuro prasowe

Skorygowany zysk netto Eesti Energia, estońskiej państwowej grupy energetycznej, wyniósł w III kwartale 27,4 mln euro. Dynamiczny wzrost i wysoka rentowność pozwoliły Grupie na ponad dwukrotne zwiększenie inwestycji w stosunku do ubiegłego roku aż do 124 mln euro. Najwięcej środków przeznaczono na budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Jednocześnie ponad 60% przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej firmy pochodziło z rynków zagranicznych, na których Grupa prowadzi działalność.

W porównaniu z ubiegłym rokiem aż pięciokrotnie zwiększyliśmy nasze inwestycje w energię odnawialną, a także staliśmy się drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie – komentuje Andri Avila, członek zarządu i dyrektor finansowy Eesti Energia i dodaje: – Nowe inwestycje OZE zapewniające przystępną cenowo energię dla przedsiębiorców to jedno z remediów na kryzys energetyczny. Dlatego też w III kwartale skupiliśmy się głównie na inwestycjach w budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych poprzez naszą spółkę Enefit Green.

W III kwartale 2022 r. Grupa zainwestowała 52 mln euro w energię odnawialną, natomiast w ciągu dziewięciu miesięcy, w nowe farmy wiatrowe i parki słoneczne zainwestowano łącznie 105,2 mln euro, czyli ponad pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Największe inwestycje grupa poczyniła poprzez giełdową spółkę Enefit Green w farmy wiatrowe: Tolpanvaara w Finlandii (5,6 mln euro), Šilale i Akmene na Litwie (19,2 mln i 8,7 mln euro) i Purtse w Estonii (3,4 mln euro). Ponadto zainwestowano w rozwój farm fotowoltaicznych w Purtse (2,7 mln euro) i w Zambrowie, w Polsce (2,9 mln euro).

Obiekty te będą produkować co roku ponad 700 GWh energii elektrycznej, pokrywając roczne zapotrzebowanie ponad 200 tys. gospodarstw domowych – dodaje Andri Avila.

Całkowita sprzedaż detaliczna energii elektrycznej Eesti Energia wzrosła w III kwartale do 2,3 TWh (+14%). Ponad połowa energii elektrycznej (61%) została sprzedana poza Estonią: w Finlandii, na Łotwie, Litwie i w Polsce. Sprzedaż detaliczna energii elektrycznej najbardziej wzrosła na Łotwie (+38%).

Przychody ze sprzedaży grupy Eesti Energia w III kwartale były ponad dwukrotnie wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosły 657,1 mln euro. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku Grupa wypracowała ponad 1,62 mld euro przychodów ze sprzedaży.

Skorygowana EBITDA wyniosła w III kwartale 93,8 mln EUR, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto za dziewięć miesięcy wyniósł 111,9 mln euro, podczas gdy rok wcześniej strata netto wyniosła 12,3 mln euro.

W latach 2022-2026 Eesti Energia planuje zainwestować blisko 2,5 mld euro, z czego większość w budowę nowych farm wiatrowych i farm fotowoltaicznych na wszystkich rynkach, na których Grupa prowadzi działalność.

Enefit drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie

Nowe inwestycje firmy są również rezultatem powiększającego się grona klientów Eesti Energia. Od początku roku liczba klientów spółki wzrosła o 59% na Łotwie, 44% w Polsce i 29% w Finlandii. Natomiast na Litwie grono odbiorców usług Enefit wzrosło prawie czterokrotnie i wynosi już 100 tys. Łączna liczba klientów Grupy wzrosła w ciągu roku o ponad jedną piątą.

Dzięki temu Enefit, stanowiący część Grupy Eesti Energia, stał się drugim co do wielkości uczestnikiem rynku zarówno na Łotwie, jak i na Litwie. Na Łotwie udział firmy w rynku wynosi ponad jedną czwartą, a na Litwie prawie jedną piątą.

Blisko tysiąc nowych pracowników do końca roku

Dynamiczny rozwój Grupy potwierdza rosnąca liczba pracowników, która w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. wzrosła o ponad 700 osób. – Najwięcej zatrudniliśmy w Estonii, ale również nasz zagraniczny zespół zwiększył się o ponad 100 osób. Dzięki temu w Eesti Energia pracuje dziś ponad 5 100 pracowników, natomiast do końca roku będzie to aż 5 300 osób, czyli prawie tysiąc więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym – wyjaśnił Andri Avila.

Wyniki Eesti Energia w III kwartale br.

 

 

 

Q3 2021

Q3 2022

Przychody ze sprzedaży

 

mln euro

290,8

657,1

EBITDA*

 

mln euro

33,6

93,8

Zysk netto*

 

mln euro

-15,4

27,4

Inwestycje

 

mln euro

60,1

124,0

w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej

 

mln euro

7,9

52,0

*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych

Wyniki Eesti Energia w okresie I – III kwartał 2022

 

 

Q1-Q3 2021

Q1-Q3 2022

Przychody ze sprzedaży

mln euro

829,2

1 621,6

EBITDA*

mln euro

133,4

299,9

Zysk netto*

mln euro

-12,3

111,9

Inwestycje

mln euro

146,5

281,1

  w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej

mln euro

19,6

105,2

*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja Biuro prasowe
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.