Eesti Energia zainwestowała w zieloną energię ponad 100 mln euro
Skorygowany zysk netto Eesti Energia, estońskiej państwowej grupy energetycznej, wyniósł w III kwartale 27,4 mln euro. Dynamiczny wzrost i wysoka rentowność pozwoliły Grupie na ponad dwukrotne zwiększenie inwestycji w stosunku do ubiegłego roku aż do 124 mln euro. Najwięcej środków przeznaczono na budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Jednocześnie ponad 60% przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej firmy pochodziło z rynków zagranicznych, na których Grupa prowadzi działalność.
– W porównaniu z ubiegłym rokiem aż pięciokrotnie zwiększyliśmy nasze inwestycje w energię odnawialną, a także staliśmy się drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie – komentuje Andri Avila, członek zarządu i dyrektor finansowy Eesti Energia i dodaje: – Nowe inwestycje OZE zapewniające przystępną cenowo energię dla przedsiębiorców to jedno z remediów na kryzys energetyczny. Dlatego też w III kwartale skupiliśmy się głównie na inwestycjach w budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych poprzez naszą spółkę Enefit Green.
W III kwartale 2022 r. Grupa zainwestowała 52 mln euro w energię odnawialną, natomiast w ciągu dziewięciu miesięcy, w nowe farmy wiatrowe i parki słoneczne zainwestowano łącznie 105,2 mln euro, czyli ponad pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Największe inwestycje grupa poczyniła poprzez giełdową spółkę Enefit Green w farmy wiatrowe: Tolpanvaara w Finlandii (5,6 mln euro), Šilale i Akmene na Litwie (19,2 mln i 8,7 mln euro) i Purtse w Estonii (3,4 mln euro). Ponadto zainwestowano w rozwój farm fotowoltaicznych w Purtse (2,7 mln euro) i w Zambrowie, w Polsce (2,9 mln euro).
– Obiekty te będą produkować co roku ponad 700 GWh energii elektrycznej, pokrywając roczne zapotrzebowanie ponad 200 tys. gospodarstw domowych – dodaje Andri Avila.
Całkowita sprzedaż detaliczna energii elektrycznej Eesti Energia wzrosła w III kwartale do 2,3 TWh (+14%). Ponad połowa energii elektrycznej (61%) została sprzedana poza Estonią: w Finlandii, na Łotwie, Litwie i w Polsce. Sprzedaż detaliczna energii elektrycznej najbardziej wzrosła na Łotwie (+38%).
Przychody ze sprzedaży grupy Eesti Energia w III kwartale były ponad dwukrotnie wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosły 657,1 mln euro. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku Grupa wypracowała ponad 1,62 mld euro przychodów ze sprzedaży.
Skorygowana EBITDA wyniosła w III kwartale 93,8 mln EUR, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto za dziewięć miesięcy wyniósł 111,9 mln euro, podczas gdy rok wcześniej strata netto wyniosła 12,3 mln euro.
W latach 2022-2026 Eesti Energia planuje zainwestować blisko 2,5 mld euro, z czego większość w budowę nowych farm wiatrowych i farm fotowoltaicznych na wszystkich rynkach, na których Grupa prowadzi działalność.
Enefit drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie
Nowe inwestycje firmy są również rezultatem powiększającego się grona klientów Eesti Energia. Od początku roku liczba klientów spółki wzrosła o 59% na Łotwie, 44% w Polsce i 29% w Finlandii. Natomiast na Litwie grono odbiorców usług Enefit wzrosło prawie czterokrotnie i wynosi już 100 tys. Łączna liczba klientów Grupy wzrosła w ciągu roku o ponad jedną piątą.
Dzięki temu Enefit, stanowiący część Grupy Eesti Energia, stał się drugim co do wielkości uczestnikiem rynku zarówno na Łotwie, jak i na Litwie. Na Łotwie udział firmy w rynku wynosi ponad jedną czwartą, a na Litwie prawie jedną piątą.
Blisko tysiąc nowych pracowników do końca roku
Dynamiczny rozwój Grupy potwierdza rosnąca liczba pracowników, która w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. wzrosła o ponad 700 osób. – Najwięcej zatrudniliśmy w Estonii, ale również nasz zagraniczny zespół zwiększył się o ponad 100 osób. Dzięki temu w Eesti Energia pracuje dziś ponad 5 100 pracowników, natomiast do końca roku będzie to aż 5 300 osób, czyli prawie tysiąc więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym – wyjaśnił Andri Avila.
Wyniki Eesti Energia w III kwartale br.
|
|
| Q3 2021 | Q3 2022 |
Przychody ze sprzedaży |
| mln euro | 290,8 | 657,1 |
EBITDA* |
| mln euro | 33,6 | 93,8 |
Zysk netto* |
| mln euro | -15,4 | 27,4 |
Inwestycje |
| mln euro | 60,1 | 124,0 |
w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej |
| mln euro | 7,9 | 52,0 |
*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych
Wyniki Eesti Energia w okresie I – III kwartał 2022
|
| Q1-Q3 2021 | Q1-Q3 2022 |
Przychody ze sprzedaży | mln euro | 829,2 | 1 621,6 |
EBITDA* | mln euro | 133,4 | 299,9 |
Zysk netto* | mln euro | -12,3 | 111,9 |
Inwestycje | mln euro | 146,5 | 281,1 |
w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej | mln euro | 19,6 | 105,2 |
*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.