Komunikaty PR

Eesti Energia zainwestowała w zieloną energię ponad 100 mln euro

2022-11-08  |  11:00
Biuro prasowe

Skorygowany zysk netto Eesti Energia, estońskiej państwowej grupy energetycznej, wyniósł w III kwartale 27,4 mln euro. Dynamiczny wzrost i wysoka rentowność pozwoliły Grupie na ponad dwukrotne zwiększenie inwestycji w stosunku do ubiegłego roku aż do 124 mln euro. Najwięcej środków przeznaczono na budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Jednocześnie ponad 60% przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej firmy pochodziło z rynków zagranicznych, na których Grupa prowadzi działalność.

W porównaniu z ubiegłym rokiem aż pięciokrotnie zwiększyliśmy nasze inwestycje w energię odnawialną, a także staliśmy się drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie – komentuje Andri Avila, członek zarządu i dyrektor finansowy Eesti Energia i dodaje: – Nowe inwestycje OZE zapewniające przystępną cenowo energię dla przedsiębiorców to jedno z remediów na kryzys energetyczny. Dlatego też w III kwartale skupiliśmy się głównie na inwestycjach w budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych poprzez naszą spółkę Enefit Green.

W III kwartale 2022 r. Grupa zainwestowała 52 mln euro w energię odnawialną, natomiast w ciągu dziewięciu miesięcy, w nowe farmy wiatrowe i parki słoneczne zainwestowano łącznie 105,2 mln euro, czyli ponad pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Największe inwestycje grupa poczyniła poprzez giełdową spółkę Enefit Green w farmy wiatrowe: Tolpanvaara w Finlandii (5,6 mln euro), Šilale i Akmene na Litwie (19,2 mln i 8,7 mln euro) i Purtse w Estonii (3,4 mln euro). Ponadto zainwestowano w rozwój farm fotowoltaicznych w Purtse (2,7 mln euro) i w Zambrowie, w Polsce (2,9 mln euro).

Obiekty te będą produkować co roku ponad 700 GWh energii elektrycznej, pokrywając roczne zapotrzebowanie ponad 200 tys. gospodarstw domowych – dodaje Andri Avila.

Całkowita sprzedaż detaliczna energii elektrycznej Eesti Energia wzrosła w III kwartale do 2,3 TWh (+14%). Ponad połowa energii elektrycznej (61%) została sprzedana poza Estonią: w Finlandii, na Łotwie, Litwie i w Polsce. Sprzedaż detaliczna energii elektrycznej najbardziej wzrosła na Łotwie (+38%).

Przychody ze sprzedaży grupy Eesti Energia w III kwartale były ponad dwukrotnie wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosły 657,1 mln euro. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku Grupa wypracowała ponad 1,62 mld euro przychodów ze sprzedaży.

Skorygowana EBITDA wyniosła w III kwartale 93,8 mln EUR, czyli prawie trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto za dziewięć miesięcy wyniósł 111,9 mln euro, podczas gdy rok wcześniej strata netto wyniosła 12,3 mln euro.

W latach 2022-2026 Eesti Energia planuje zainwestować blisko 2,5 mld euro, z czego większość w budowę nowych farm wiatrowych i farm fotowoltaicznych na wszystkich rynkach, na których Grupa prowadzi działalność.

Enefit drugą co do wielkości firmą energetyczną na Łotwie i Litwie

Nowe inwestycje firmy są również rezultatem powiększającego się grona klientów Eesti Energia. Od początku roku liczba klientów spółki wzrosła o 59% na Łotwie, 44% w Polsce i 29% w Finlandii. Natomiast na Litwie grono odbiorców usług Enefit wzrosło prawie czterokrotnie i wynosi już 100 tys. Łączna liczba klientów Grupy wzrosła w ciągu roku o ponad jedną piątą.

Dzięki temu Enefit, stanowiący część Grupy Eesti Energia, stał się drugim co do wielkości uczestnikiem rynku zarówno na Łotwie, jak i na Litwie. Na Łotwie udział firmy w rynku wynosi ponad jedną czwartą, a na Litwie prawie jedną piątą.

Blisko tysiąc nowych pracowników do końca roku

Dynamiczny rozwój Grupy potwierdza rosnąca liczba pracowników, która w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. wzrosła o ponad 700 osób. – Najwięcej zatrudniliśmy w Estonii, ale również nasz zagraniczny zespół zwiększył się o ponad 100 osób. Dzięki temu w Eesti Energia pracuje dziś ponad 5 100 pracowników, natomiast do końca roku będzie to aż 5 300 osób, czyli prawie tysiąc więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym – wyjaśnił Andri Avila.

Wyniki Eesti Energia w III kwartale br.

 

 

 

Q3 2021

Q3 2022

Przychody ze sprzedaży

 

mln euro

290,8

657,1

EBITDA*

 

mln euro

33,6

93,8

Zysk netto*

 

mln euro

-15,4

27,4

Inwestycje

 

mln euro

60,1

124,0

w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej

 

mln euro

7,9

52,0

*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych

Wyniki Eesti Energia w okresie I – III kwartał 2022

 

 

Q1-Q3 2021

Q1-Q3 2022

Przychody ze sprzedaży

mln euro

829,2

1 621,6

EBITDA*

mln euro

133,4

299,9

Zysk netto*

mln euro

-12,3

111,9

Inwestycje

mln euro

146,5

281,1

  w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej

mln euro

19,6

105,2

*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Local content w energetyce jądrowej Biuro prasowe
2024-11-05 | 01:00

Local content w energetyce jądrowej

Pojęcie local content odnosi się do poziomu zaangażowania lokalnych zasobów — takich jak siła robocza, usługi i materiały — w realizację projektów nuklearnych.
Energetyka SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
2024-10-29 | 15:00

SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań

SPIE, niezależny europejski lider usług multitechnicznych w dziedzinie energetyki i przesyłu danych, informuje o podpisaniu umowy zakupu 100% udziałów
Energetyka Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
2024-10-28 | 15:55

Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?

W obliczu globalnych wyzwań, takich jak kryzys klimatyczny i rosnące ceny energii, inwestorzy coraz chętniej zwracają uwagę na odnawialne źródła energii. W szczególności

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.