Ekoinwestycje Polaków - kto kupuje instalację fotowoltaiczną?
Kto statystycznie w Polsce najczęściej decyduje się na instalacje fotowoltaiczną lub kto ma taką decyzję w planach? Przede wszystkim osoby z wyższym lub średnim wykształceniem w przedziale wiekowym między 25-55+ lat, prowadzące trzy-czteroosobowe gospodarstwa domowe na wsi - tak wynika z badania Alians OZE zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Badanie statystycznego profilu posiadacza instalacji fotowoltaicznej oraz osób skłonnych w nią zainwestować w najbliższej przyszłości, przynosi szereg ciekawych wniosków. Pierwszym jest to, że parytety są zachowane, ponieważ tak samo są tym zainteresowane kobiety, jak i mężczyźni. Kolejny wniosek jest taki, że prym w ekoinwestycjach w Polsce wiodą mieszkańcy województw: mazowieckiego (14 proc. respondentów), śląskiego (12 proc.) oraz małopolskiego i wielkopolskiego (po 9 proc.). Na przeciwległym biegunie są konsumenci z województw podlaskiego oraz lubuskiego.
Świadomość i wiedza
Równie interesująco wygląda podział przebadanych przez Alians OZE konsumentów ze względu na wiek i wykształcenie. Zdecydowana większość posiada wykształcenie wyższe (45 proc.) lub średnie (44 proc.). Dziewięć procent respondentów deklaruje wykształcenie zawodowe, a trzy podstawowe.
Z perspektywy wielkości gospodarstwa domowego, instalacje fotowoltaiczne częściej są montowane w większych gospodarstwach domowych – 30 proc. z nich zamieszkują cztery osoby, 27 proc. trzy, 18 proc. dwie, a 15 proc. pięć osób.
- Konsumenci decydujący się na fotowoltaikę są świadomymi i otwartymi na nowe wyzwania klientami. Oczywiście stoi za tym edukacja i wiedza na temat zalet OZE, zarówno w aspektach ekonomicznych, jak i ekologicznych, których świadomość stale w naszym kraju rośnie – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Dominuje wieś
Wśród przebadanych ekokonsumentów aż 40 proc. mieszka na wsi. Po 12 proc. żyje w miastach do 19 tys. oraz od 500 tys. i więcej mieszkańców. Niewiele mniej, bo 11 proc. zamieszkuje średnie miasta od 20 do 49 tys. ludności. Mocno reprezentowane są też duże miasta – 9 proc. wskazało na miasta od 200-499 tys. mieszkańców, a po 8 proc. na miasta od 50 do 199 tys. ludności.
- Tak duży udział obszarów wiejskich w ekoinwestycjach wynika z dużego i ciągle rosnącego zapotrzebowania na energię na tych obszarach. Polska wieś zmienia i rozwija się bardzo dynamicznie – uważa Jakub Jadziewicz.
Rozwiązanie dla klasy średniej
Jeśli chodzi o sytuację materialną gospodarstw posiadających instalację fotowoltaiczną to aż 57 proc. badanych oceniło ją jako średnią („starcza nam na co dzień, ale musimy oszczędzać na większe wydatki”), a 26 proc. konsumentów deklaruje status dobry („starcza nam na wiele bez specjalnego oszczędzania”). Z kolei 12 proc. posiadaczy domowej elektrowni to osoby żyjące skromnie („musimy na co dzień bardzo oszczędnie gospodarować”).
- W skrócie można powiedzieć, że na fotowoltaikę w Polsce decyduje się tzw. klasa średnia, zamieszkująca obszary wiejskie oraz mniejsze miasteczka. A więc wyniki badania pokazują jasno, że przez pryzmat wydatków polskich gospodarstw domowych instalacje fotowoltaiczne są na kieszeń większości Polaków. Co istotne, kolejne lata przyniosą nowe rozwiązania technologiczne, poprawiające wydajność działania instalacji fotowoltaicznych. To z pewnością także wpłynie na utrzymanie atrakcyjności fotowoltaiki jako inwestycji w niezależne źródło energii – dodaje Jakub Jadziewicz.
Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne.

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.