Ekoinwestycje Polaków - kto kupuje instalację fotowoltaiczną?
Kto statystycznie w Polsce najczęściej decyduje się na instalacje fotowoltaiczną lub kto ma taką decyzję w planach? Przede wszystkim osoby z wyższym lub średnim wykształceniem w przedziale wiekowym między 25-55+ lat, prowadzące trzy-czteroosobowe gospodarstwa domowe na wsi - tak wynika z badania Alians OZE zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Badanie statystycznego profilu posiadacza instalacji fotowoltaicznej oraz osób skłonnych w nią zainwestować w najbliższej przyszłości, przynosi szereg ciekawych wniosków. Pierwszym jest to, że parytety są zachowane, ponieważ tak samo są tym zainteresowane kobiety, jak i mężczyźni. Kolejny wniosek jest taki, że prym w ekoinwestycjach w Polsce wiodą mieszkańcy województw: mazowieckiego (14 proc. respondentów), śląskiego (12 proc.) oraz małopolskiego i wielkopolskiego (po 9 proc.). Na przeciwległym biegunie są konsumenci z województw podlaskiego oraz lubuskiego.
Świadomość i wiedza
Równie interesująco wygląda podział przebadanych przez Alians OZE konsumentów ze względu na wiek i wykształcenie. Zdecydowana większość posiada wykształcenie wyższe (45 proc.) lub średnie (44 proc.). Dziewięć procent respondentów deklaruje wykształcenie zawodowe, a trzy podstawowe.
Z perspektywy wielkości gospodarstwa domowego, instalacje fotowoltaiczne częściej są montowane w większych gospodarstwach domowych – 30 proc. z nich zamieszkują cztery osoby, 27 proc. trzy, 18 proc. dwie, a 15 proc. pięć osób.
- Konsumenci decydujący się na fotowoltaikę są świadomymi i otwartymi na nowe wyzwania klientami. Oczywiście stoi za tym edukacja i wiedza na temat zalet OZE, zarówno w aspektach ekonomicznych, jak i ekologicznych, których świadomość stale w naszym kraju rośnie – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Dominuje wieś
Wśród przebadanych ekokonsumentów aż 40 proc. mieszka na wsi. Po 12 proc. żyje w miastach do 19 tys. oraz od 500 tys. i więcej mieszkańców. Niewiele mniej, bo 11 proc. zamieszkuje średnie miasta od 20 do 49 tys. ludności. Mocno reprezentowane są też duże miasta – 9 proc. wskazało na miasta od 200-499 tys. mieszkańców, a po 8 proc. na miasta od 50 do 199 tys. ludności.
- Tak duży udział obszarów wiejskich w ekoinwestycjach wynika z dużego i ciągle rosnącego zapotrzebowania na energię na tych obszarach. Polska wieś zmienia i rozwija się bardzo dynamicznie – uważa Jakub Jadziewicz.
Rozwiązanie dla klasy średniej
Jeśli chodzi o sytuację materialną gospodarstw posiadających instalację fotowoltaiczną to aż 57 proc. badanych oceniło ją jako średnią („starcza nam na co dzień, ale musimy oszczędzać na większe wydatki”), a 26 proc. konsumentów deklaruje status dobry („starcza nam na wiele bez specjalnego oszczędzania”). Z kolei 12 proc. posiadaczy domowej elektrowni to osoby żyjące skromnie („musimy na co dzień bardzo oszczędnie gospodarować”).
- W skrócie można powiedzieć, że na fotowoltaikę w Polsce decyduje się tzw. klasa średnia, zamieszkująca obszary wiejskie oraz mniejsze miasteczka. A więc wyniki badania pokazują jasno, że przez pryzmat wydatków polskich gospodarstw domowych instalacje fotowoltaiczne są na kieszeń większości Polaków. Co istotne, kolejne lata przyniosą nowe rozwiązania technologiczne, poprawiające wydajność działania instalacji fotowoltaicznych. To z pewnością także wpłynie na utrzymanie atrakcyjności fotowoltaiki jako inwestycji w niezależne źródło energii – dodaje Jakub Jadziewicz.
Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.