Komunikaty PR

Ekoinwestycje Polaków - kto kupuje instalację fotowoltaiczną?

2021-09-08  |  15:25
Biuro prasowe

Kto statystycznie w Polsce najczęściej decyduje się na instalacje fotowoltaiczną lub kto ma taką decyzję w planach? Przede wszystkim osoby z wyższym lub średnim wykształceniem w przedziale wiekowym między 25-55+ lat, prowadzące trzy-czteroosobowe gospodarstwa domowe na wsi - tak wynika z badania Alians OZE zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.

Badanie statystycznego profilu posiadacza instalacji fotowoltaicznej oraz osób skłonnych w nią zainwestować w najbliższej przyszłości, przynosi szereg ciekawych wniosków. Pierwszym jest to, że parytety są zachowane, ponieważ tak samo są tym zainteresowane kobiety, jak i mężczyźni. Kolejny wniosek jest taki, że prym w ekoinwestycjach w Polsce wiodą mieszkańcy województw: mazowieckiego (14 proc. respondentów), śląskiego (12 proc.) oraz małopolskiego i wielkopolskiego (po 9 proc.). Na przeciwległym biegunie są konsumenci z województw podlaskiego oraz lubuskiego.

Świadomość i wiedza

Równie interesująco wygląda podział przebadanych przez Alians OZE konsumentów ze względu na wiek i wykształcenie. Zdecydowana większość posiada wykształcenie wyższe (45 proc.) lub średnie (44 proc.). Dziewięć procent respondentów deklaruje wykształcenie zawodowe, a trzy podstawowe.

Z perspektywy wielkości gospodarstwa domowego, instalacje fotowoltaiczne częściej są montowane w większych gospodarstwach domowych – 30 proc. z nich zamieszkują cztery osoby, 27 proc. trzy, 18 proc. dwie, a 15 proc. pięć osób.

- Konsumenci decydujący się na fotowoltaikę są świadomymi i otwartymi na nowe wyzwania klientami. Oczywiście stoi za tym edukacja i wiedza na temat zalet OZE, zarówno w aspektach ekonomicznych, jak i ekologicznych, których świadomość stale w naszym kraju rośnie – mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.

Dominuje wieś

Wśród przebadanych ekokonsumentów aż 40 proc. mieszka na wsi. Po 12 proc. żyje w miastach do 19 tys. oraz od 500 tys. i więcej mieszkańców. Niewiele mniej, bo 11 proc. zamieszkuje średnie miasta od 20 do 49 tys. ludności. Mocno reprezentowane są też duże miasta – 9 proc. wskazało na miasta od 200-499 tys. mieszkańców, a po 8 proc. na miasta od 50 do 199 tys. ludności.

- Tak duży udział obszarów wiejskich w ekoinwestycjach wynika z dużego i ciągle rosnącego zapotrzebowania na energię na tych obszarach. Polska wieś zmienia i rozwija się bardzo dynamicznie – uważa Jakub Jadziewicz.

Rozwiązanie dla klasy średniej

Jeśli chodzi o sytuację materialną gospodarstw posiadających instalację fotowoltaiczną to aż 57 proc. badanych oceniło ją jako średnią („starcza nam na co dzień, ale musimy oszczędzać na większe wydatki”), a 26 proc. konsumentów deklaruje status dobry („starcza nam na wiele bez specjalnego oszczędzania”). Z kolei 12 proc. posiadaczy domowej elektrowni to osoby żyjące skromnie („musimy na co dzień bardzo oszczędnie gospodarować”).

- W skrócie można powiedzieć, że na fotowoltaikę w Polsce decyduje się tzw. klasa średnia, zamieszkująca obszary wiejskie oraz mniejsze miasteczka. A więc wyniki badania pokazują jasno, że przez pryzmat wydatków polskich gospodarstw domowych instalacje fotowoltaiczne są na kieszeń większości Polaków. Co istotne, kolejne lata przyniosą nowe rozwiązania technologiczne, poprawiające wydajność działania instalacji fotowoltaicznych. To z pewnością także wpłynie na utrzymanie atrakcyjności fotowoltaiki jako inwestycji w niezależne źródło energii – dodaje Jakub Jadziewicz.

Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polscy studenci odwiedzili siedzibę KHNP w ramach programu mentorskiego Biuro prasowe
2024-05-15 | 14:00

Polscy studenci odwiedzili siedzibę KHNP w ramach programu mentorskiego

10 maja Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) zorganizowało inaugurację dnia mentoringowego dla polskich studentów w Kepco International Nuclear Graduate School (KINGS) w
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-05-15 | 11:00

Colliers wszedł w transakcje na rynku OZE

Inwestycje w odnawialne źródła energii (Renewable Energy Investments) to propozycja firmy doradczej Colliers dla inwestorów szukających możliwości zdywersyfikowania swojego portfela nieruchomości poprzez rozbudowanie go o
Energetyka Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?
2024-05-14 | 13:00

Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?

Planowane od lipca podwyżki cen energii oraz chęć obniżenia wysokości rachunków za prąd motywują konsumentów do instalacji paneli fotowoltaicznych w swoich gospodarstwach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.