Komunikaty PR

Ekologia cyfrowa w ramach programu Data Governance Stoen Operator

2023-10-23  |  15:00

Transformacja cyfrowa w krótkim czasie zmieniła zarówno globalne, jak i lokalne gospodarki, w rynki oparte o dane. Dbałość o odpowiedzialne zarządzanie tego typu zasobem to jeden z priorytetów zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Stoen Operator, warszawski operator systemu dystrybucyjnego (OSD) w ramach programu Data Governance podkreśla znaczenie ekologii danych, zmniejszając negatywny wpływ codziennego funkcjonowania spółki na środowisko.

Masowe ilości danych

Liczba generowanych, używanych i przechowywanych różnego rodzaju danych w ujęciu globalnym rośnie lawinowo. Szacuje się, że ich wolumen na świecie zwiększył się z 41 zettabajtów (10247 bajtów) w 2019 roku do 120 zettabajtów w roku bieżącym, a już za 2 lata ta liczba wzrośnie aż do 181 zettabajtów.[1] Powodem jest głównie coraz powszechniejsze wykorzystywanie technologii cyfrowej i przeniesienie codziennej pracy do wirtualnej rzeczywistości, a także szybki rozwój uczenia maszynowego (Machine Learning) oraz sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence).

Zarządzanie kluczem do zrównoważonego rozwoju

Dane, które nie są wykorzystywane, stają się kosztem, generują ryzyko (np. w kontekście RODO), a jeśli nie są zarządzane lub są wykorzystywane nierozważnie, mogą prowadzić do podejmowania szkodliwych decyzji biznesowych. Ich nadmiar zanieczyszcza także cyfrowe środowisko organizacji.

Niezwykle ważne jest, aby podlegały one zrównoważonemu zarządzaniu. Stoen Operator w ramach Data Governance - globalnego programu zarządzania danymi i powołanego w ramach niego zespołu - angażuje wszystkich pracowników spółki w procesy kontroli i optymalizacji tworzenia danych, ich konserwacji, obsługi oraz wykorzystania i usuwania zbędnych elementów.

- Synergia ludzi, technologii i procesów, które składają się na program Data Governance w Stoen Operator jest gwarantem świadomego i zrównoważonego zarządzania danymi w spółce. Od przejrzystości i jakości danych, które wykorzystujemy na co dzień zależy kondycja całej organizacji. Chcemy zadbać o to, aby dane były uporządkowane, bezpieczne, a koszt ich utrzymania był adekwatny do przeznaczenia – mówi Agnieszka Wesołowska, Kierownik Data Governance w Stoen Operator.

Codzienne „ekologiczne” dane

Rosnąca liczba danych, wymagając fizycznej, energochłonnej infrastruktury, nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne. Globalny ślad węglowy technologii komunikacyjno-informacyjnych liczy między 2 a 3.7% - tyle, ile cały przemysł lotniczy.

Jednym z przejawów ekologii cyfrowej jest poziom data maturity (dojrzałości danych) przedsiębiorstw. Świadomość znaczenia tego zasobu w Stoen Operator realizuje się poprzez dbałość o jakość używanych i przechowywanych danych w ramach codziennej pracy.

- Dbałość o środowisko w kontekście danych zaczyna się od zmiany nawyków w najdrobniejszych kwestiach. To może być rezygnacja z niepotrzebnych newsletterów, używanie czatów, które nie gromadzą danych, oczyszczanie skrzynki odbiorczej i kosza na komputerze, regularne usuwanie „ciasteczek”, kasowanie niepotrzebnych plików, zdjęć czy rezygnowanie z niepotrzebnych mejli lub zastępowanie wirtualnych spotkań tymi na żywo, gdy jest taka możliwośćwszystkie te działania zawierają się w obszarze ekologii cyfrowej, które w makroskali pozwalają na ograniczenie śladu węglowego, a nam porządkują wirtualną rzeczywistość – mówi Agnieszka Wesołowska.

W ramach programu Data Governance oraz inicjatywy Clean Up Stoen Operator promuje dbałość o jakość danych, które są produkowane w organizacji. Zawierają się w tym takie czynności, jak zapis w odpowiednim formacie i miejscu, nadawanie dostępu uprawnionym osobom, usuwanie duplikatów, cykliczne porządkowanie i archiwizacja zasobów, czy tworzenie opisów, instrukcji i wytycznych dla innych pracowników.

Poprzez właściwe i odpowiedzialne zarządzanie danymi spółka buduje wewnętrzne zaufanie do nich. Pracownicy Stoen Operator mogą podejmować lepsze decyzje oparte tylko na faktach i wykorzystywać potencjał danych do rozwijania innowacji i sukcesu biznesowego swojej firmy.

 

 

 

 

 


[1] https://www.statista.com/statistics/871513/worldwide-data-created/ 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-04-29 | 01:00

Standardy odpowiedzialnego biznesu - Grupa Tubądzin

Publikowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki” to nie tylko przegląd inicjatyw CSR i zrównoważonego rozwoju, lecz również swoisty barometr
Energetyka Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
2024-04-19 | 09:00

Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero

Endress+Hauser, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pomiarowych dla przemysłu, weźmie udział w prestiżowym wydarzeniu H2POLAND & NetZero Forum w Poznaniu. W trakcie imprezy
Energetyka Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
2024-04-19 | 01:00

Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska

Zmiany w polskiej spółce z Grupy Axpo. Od kwietnia do zarządu Axpo Polska dołączył Mateusz Marczewski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.