ElevenEs ze wsparciem EIT InnoEnergy zbuduje gigafabrykę baterii LFP w Europie
- Serbska firma ElevenEs opracowała własną baterię LFP na potrzeby elektrycznych samochodów osobowych, autobusów, wózków widłowych i innych przemysłowych pojazdów oraz magazynów energii.
- Baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) są przystępniejsze cenowo, trwalsze i bezpieczniejsze od konkurencyjnych rozwiązań, a do tego nie wymagają kobaltu, niklu i innych trudno dostępnych surowców.
- Firma ElevenEs chce wykorzystać 25-letnie doświadczenie produkcyjne i zbudować gigafabrykę baterii o mocy 16GWh w pobliżu jednego z największych złóż litu na świecie.
- W inwestycjach ElevenEs pomogą środki pozyskane od funduszu EIT InnoEnergy, który uczestniczy w finansowaniu innych głośnych przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym takich jak gigafabryki Northvolt czy Verkor.
- EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego sektora energetycznego w Europie.
Do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie w Europie będzie aż 14-krotnie większe niż obecne moce produkcyjne. Wszystko za sprawą rozwoju elektromobilności i rynku magazynów energii - koniecznych do stabilizacji systemu energetycznego z rosnącym udziałem OZE. Dlatego baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które są nie tylko korzystniejsze cenowo, ale łączą w sobie zalety wysokiej wydajności, długiego czasu eksploatacji i bezpieczeństwa zyskują coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku bateryjnym.
Spółka ElevenEs - biznesowy spin-off międzynarodowej Grupy Al Pack, działającej od 25 lat na rynku opakowań aluminiowych, opracowała własną zrównoważoną i efektywną technologię produkcji baterii LFP. Firma prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnym produktem od 2019 r., a w czerwcu 2021 r. uruchomiła zaawansowane centrum B+R, w którym pracuje międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.
„Żywotność baterii LFP jest dwukrotnie dłuższa od konkurencyjnych rozwiązań, można je ładować aż 6000 razy, a do tego sam proces ładowania jest szybszy i nie wiąże się z ryzykiem zapłonu. Rosnącej popularności ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych sprzyja także relatywnie niski koszt produkcji. Wszystko to sprawia, że baterie LFP już teraz stały się dominujące w Chinach, które są światowym liderem w rozwoju technologii bateryjnych.” – mówi Nemanja Mikać, założyciel i prezes ElevenEs.
Partnerstwo strategiczne na rzecz budowy gigafabryki
Spółka ElevenEs właśnie podpisała porozumienie z EIT InnoEnergy - wiodącym na świecie funduszem i akceleratorem innowacji, od lat inwestującym w rozwiązania z obszaru zielonej transformacji energetycznej. Podmioty ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu budowy pierwszej w Europie gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP. Fundusz EIT InnoEnergy już wcześniej angażował się w finansowanie przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym. Był pierwszym inwestorem szwedzkiej firmy Northvolt, która niedawno zakończyła rundę finansowania o wartości 2,75 mld USD i francuskiej spółki Verkor, która w lipcu tego roku pozyskała finansowanie o wartości 100 mln USD i zawarła strategiczne partnerstwo z Renault.
Do 2023 r. ElevenEs chce produkować baterie LFP o łącznej pojemności 300 MWh rocznie. W 2024 r. w serbskiej Suboticy rozpocznie się budowa pełnoskalowej gigafabryki baterii o mocy 8 GWh, której moce produkcyjne zostaną w przyszłości zwiększone do 16 GWh. Pozwoli to na wyposażenie w akumulatory nawet 300 tys. pojazdów elektrycznych każdego roku. Spółka deklaruje także, że fabryka zasilana będzie w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii, a w zakładzie zatrudnienie znajdzie docelowo nawet 2000 pracowników. ElevenEs podkreśla, że lokalizacja gigafabryki w serbskiej Suboticy, w pobliżu granicy z Węgrami i w bliskości ważnego europejskiego szlaku komunikacyjnego łączącego porty w Gdańsku i Salonikach, ma jeszcze jedną ważną zaletę. Znajduje się w pobliżu największych złóż litu w Europie odkrytych w dolinie Jadar w południowej części Serbii.
„Ogniwa LFP to kolejny ważny element europejskiego ekosystemu bateryjnego. Chociaż akumulatory niklowe prawdopodobnie pozostaną najlepszym wyborem dla samochodów klasy premium pod względem gęstości energii, to ogniwa LFP wygrywają w kategorii kosztów, bezpieczeństwa i żywotności. Czyni je to idealnym wyborem dla przemysłowych pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz małych aut miejskich operujących na krótszych dystansach.” – mówi Jakub Miler, CEO EIT InnoEnergy Central Europe. „Współpracę z ElevenEs rozpoczęliśmy półtora roku temu i największym zaskoczeniem dla nas było to, że aż 70 proc. procesu produkcyjnego i know-how firmy-matki ElevenEs – Grupy Al Pack - można z łatwością wykorzystać do produkcji ogniw bateryjnych. Teraz, po przetestowaniu i wdrożeniu własnej technologii produkcji ogniw LFP, doświadczenie przemysłowe grupy będzie stanowiło dla ElevenEs bezcenną przewagę konkurencyjną, która pozwoli firmie rozwijać się szybciej od konkurencji”.
O firmie ElevenEs
Firma ElevenEs jest biznesowym spin-offem międzynarodowej Grupy Al Pack, która działa na rynku opakowaniowym od 25 lat i każdego roku przetwarza ponad 40 mln m² folii aluminiowej. Procesy produkcyjne prowadzone przez firmę-matkę zbliżone są do procesów produkcji elektrod – kluczowych elementów ogniw bateryjnych. W zaawansowanym centrum badawczo-rozwojowym ElevenEs, uruchomionym w czerwcu 2021 r. w Suboticy w Serbii, pracuje międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.
www.elevenes.com
O funduszu EIT InnoEnergy
EIT InnoEnergy to europejski fundusz inwestujący w rozwiązania z obszaru energii, cleantech, mobilności oraz szeroko pojętych technologii smart, zarówno w Europie, jak i poza nią.
Fundusz zapewnił finansowanie i dodatkowe wsparcie około 380 start-upom, w tym ponad 30 podmiotom działającym na rynku bateryjnym takim jak Northvolt (producent zrównoważonych baterii), Skeleton Technologies (światowy lider w dziedzinie ultrakondensatorów) czy Verkor (francuska firma budująca gigafabrykę do produkcji swoich ogniw akumulatorowych).
Od powstania w 2010 r., przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) będącego organem Unii Europejskiej, firma zainwestowała w innowacje w zakresie zrównoważonej energii 560 milionów euro.
Od 2017 r. EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego przemysłu energetycznego w Europie.
www.innoenergy.com
Organizacje pozarządowe apelują do premiera. Chodzi o Krajowy Plan Energii i Klimatu oraz transformację energetyczno-klimatyczną
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
Trina Storage dostarczy rozwiązania BESS do niemieckich projektów Aquila
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.