Energia z OZE energią przyszłości dla firm
Copernicus Sun S.A. planuje zwiększenie swojego udziału w sektorze B2B
Pod koniec 2020 roku udział energii odnawialnej w krajowym miksie energetycznym przekroczył 40% w skali całego kraju. Dynamiczny rozwój rynku OZE w dużej mierze wynika z rosnących cen energii elektrycznej, które biją kolejne rekordy. Aktualna sytuacja najmocniej dotknęła przedsiębiorców nabywających energię po cenach rynkowych. Wzrost ten pozycji kosztowej zaczął znacząco wpływać na osiągane marże. Na potrzeby rynku reaguje Copernicus Sun, który oprócz rozwiązań z zakresu odnawialnych źródeł energii dla indywidualnych odbiorców, dynamicznie rozszerza swoją ofertę dedykowaną sektorowi przedsiębiorstw. Wrocławska spółka w kolejnych latach planuje także powiększenie swojego zespołu do 500 pracowników.
Energia słoneczna i wiatrowa to coraz częściej wybierane formy pokrycia zapotrzebowania na prąd wśród społeczeństwa. Szacuje się, że do 2050 roku mają one zaspokoić ponad 50% popytu świata na energię. Do tej pory głównymi odbiorcami fotowoltaiki byli klienci indywidualni. Dziś rosnące ceny prądu powodują, że tą formą pozyskiwania energii coraz częściej interesuje się także sektor B2B. Firmy są zmuszane do szukania oszczędności i rozważania różnych opcji pozyskiwania energii. Jedną z nich jest fotowoltaika. Już teraz sporo przedsiębiorstw korzysta z odnawialnych źródeł energii.
– Firmy w mniejszym stopniu niż odbiorcy indywidualni są objęte programami wsparcia i kupują energię po cenach rynkowych, a jak wiemy te w ostatnim czasie mocno wzrosły. Znaczący wpływ, jaki ten wzrost ma na rentowność biznesów, powoduje, iż przedsiębiorcy kierują się w stronę fotowoltaiki. Pamiętajmy, że efektywnie dobrana instalacja fotowoltaiczna generuje znaczące oszczędności, które przedsiębiorca zobaczy w swoim rachunku wyników już w kolejnym miesiącu po podłączeniu instalacji PV do sieci energetycznej. W wielu przypadkach - zwrot z inwestycji w OZE powinien nastąpić w okresie krótszym niż 3 lata – mówi Jacek Grelewicz, prezes Copernicus Sun. – Do tej pory mieliśmy okazję realizować instalacje fotowoltaiczne m.in. dla sklepów, fabryk, zakładów przemysłowych czy szkół. W ostatnim czasie obserwujemy potężne zainteresowanie wszystkich odbiorców biznesowych z bardzo różnych branż – dodaje Jacek Grelewicz.
Z danych Rystad Energy – niezależnego podmiotu zajmującego się badaniami energetycznymi z siedzibą główną w Oslo wynika, że w tym roku moc odnawialnych źródeł energii na świecie może wzrosnąć o 220 GW, przy inwestycjach, których wartość przekraczałaby 300 miliardów dolarów na energetykę wiatrową i słoneczną. Poza oszczędnościami finansowymi – wykorzystywanie OZE przynosi także korzyści zdrowotne i środowiskowe. Tego typu inwestycje nie wytwarzają gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza. Dziś świadome firmy w swoich modelach biznesowych zakładają działalność proekologiczną. Pozwala to dodatkowo zbierać marketingowe punkty z produkcji ekologicznej energii.
Aktualnie w Polsce jest 630 tysięcy instalacji PV, przy potencjale szacowanym na około 2 miliony instalacji. Większość raportów i badań pokazuje, że wykorzystywanie węgla czy innych nieodnawialnych źródeł energii będzie stopniowo maleć, co wpłynie na rozwój alternatywnych sposobów pozyskiwania energii odnawialnej. Poza fotowoltaiką – silny rozwój czeka też rynek pomp ciepła, który od 2018 roku stale rośnie. Pompy dostarczają ciepło, korzystając z prądu wyprodukowanego z instalacji fotowoltaicznych, co powoduje, że są bardzo korzystne w eksploatacji. Z tego typu rozwiązania korzysta coraz więcej domów jednorodzinnych, hoteli, biur czy zakładów usługowych. Tylko w 2020 roku w Polsce sprzedano blisko pięciokrotnie więcej pomp ciepła typu powietrze/woda niż w roku 2017. Wrocławska spółka Copernicus Sun wykorzystuje ten potencjał, szykując się do maksymalizacji swoich działań również w tym obszarze. Plany rozwoju portfolio produktowego są ambitne i gruntują sukcesywny wzrost wolumenu sprzedaży.
– Dziś naszą firmę tworzy 150 osób, ale planujemy powiększyć zespół do około 500 pracowników. Wraz ze wzrostem liczby zleceń i stale prowadzonym nadzorem nad naszymi inwestycjami – rosną nasze potrzeby kadrowe. Należy podkreślić, że klientom oferujemy nie tylko instalacje fotowoltaiczne, ale też pompy ciepła, których rynek dynamicznie się rozwija. Wykorzystując „darmowy prąd ze słońca”, klienci zasilają pompy energią do ogrzania obiektów i wody użytkowej. Łącząc instalacje PV z pompami ciepła, możemy znacznie obniżyć roczne koszty ogrzewania i coraz więcej klientów jest tego świadomych. Do końca bieżącego roku zamierzamy też zbudować własne aktywa OZE – mówi Ryszard Czerwiński, członek zarządu Copernicus Sun.
Zdaniem Międzynarodowej Agencji Energii pandemia, która okazała się bardzo trudna dla dużej liczby branż - nie dotknęła sektora OZE w znacznym stopniu. Jego rozwój jest aktualnie widoczny w niemal każdym zakątku globu. Jak zaznaczają eksperci – fotowoltaika ma być tutaj jednym z priorytetowych źródeł inwestycji. Branża ta poprzez chociażby wyraźny rozwój technologii ma szansę na duży wzrost udziału w produkcji energii odnawialnej.
***
O Copernicus Sun:
Copernicus Sun jest wrocławską firmą fotowoltaiczną działającą na terenie całego kraju. Spółka oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu odnawialnych źródeł energii dla wszystkich segmentów rynkowych: firm i klientów indywidualnych, rolników, spółdzielni mieszkaniowych oraz biurowców i galerii handlowych. W portfolio produktowym Copernicus Sun znajdują się także: pompy ciepła oraz produkty dodatkowe, takie jak stacje ładowania pojazdów i magazyny energii.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.