Estoński Enefit zwiększył w 2022 r. sprzedaż energii elektrycznej w Polsce o 135
Enefit, spółka należąca do estońskiej, państwowej grupy Eesti Energia, jednego z największych producentów energii w krajach bałtyckich, zakończył 2022 rok z rekordowymi wynikami sprzedaży energii elektrycznej w Polsce. W ubiegłym roku firma zakontraktowała 2,9 TWh energii elektrycznej, co oznacza wzrost o 135 proc., oraz 0,5 TWh gazu. Enefit dynamicznie rozwija się na polskim rynku, otwierając m.in. biuro sprzedaży w Katowicach dla klientów z południa kraju, a także planuje wdrożenie nowych usług, w tym publicznej sieci ładowarek do samochodów elektrycznych.
Rok 2022 był rekordowy dla Enefit pod względem kontraktacji w Polsce. Najwyższe wyniki Spółka odnotowała w zakresie sprzedaży energii elektrycznej - wysoki wzrost dotyczył wszystkich kanałów, tj. dużych przedsiębiorstw (+140 proc.), agencyjnym (+90 proc.) i MŚP (+132 proc.). Enefit kieruje swoją ofertę zarówno do dużych klientów, którzy rocznie zużywają ponad 20 GWh energii, jak i mniejszych, z zużyciem poniżej tego progu. Obecnie, firma współpracuje z ponad 3000 klientami biznesowymi, oferując im inteligentne rozwiązania energetyczne i wpierając ich w dążeniu do neutralności emisyjnej.
- Mimo kolejnego trudnego roku dla sektora energetycznego, udało nam się osiągnąć bardzo dobre wyniki sprzedaży. Współpracujemy z klientami z sektorów FMCG, retail, przemysłu ciężkiego i lekkiego, logistyki, służby zdrowia i segmentu hotelarsko-gastronomicznego, których szczególnie dotknął kryzys na rynku energii. Mimo to udało nam się pozyskać nowych partnerów, co potwierdza, że oferujemy skuteczne rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby naszych klientów – komentuje Maciej Kowalski, prezes Zarządu Enefit w Polsce.
Enefit konsekwentnie działa na rzecz rozwoju OZE w Polsce. W 2022 roku jako jedna z pierwszych firm zawarła kontrakt Corporate Power Purchase Agreement (CPPA), którego przedmiotem był niewielki wolumen energii. Tym samym współpraca z URSA otworzyła tę formę umowy na organizacje o niższym zapotrzebowaniu na zieloną energię. Spółka współpracuje już z wieloma prosumentami biznesowymi oraz małymi wytwórcami energii.
Rozwój inwestycji w OZE
W ramach działalności w sektorze OZE Enefit Green w ubiegłym roku wyprodukował w Polsce prawie 20 GWh energii z 19 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy 18 MW. W najbliższych miesiącach Spółka planuje dodać do swojego portfela dodatkowe 15 MW mocy z dwóch projektów – w Zambrowie i Dębniku.
Jednocześnie Enefit Green intensywnie planuje nowe inwestycje i w najbliższym roku będzie skupiać się na dalszym rozwoju istniejących farm fotowoltaicznych oraz zwiększeniu portfela projektów. Spółka aktywnie monitoruje rynek, szukając możliwości akwizycji, pozyskiwania nowych gruntów czy współpracy z doświadczonymi deweloperami.
- W 2023 planujemy dalej umacniać naszą pozycję rynkową. Miniony rok postawił przed przedsiębiorcami wiele wyzwań, a rosnące koszty energii to tylko jedno z nich. Dostrzegając potrzeby naszych klientów, będziemy dalej promować na polskim rynku umowę Corporate Power Purchase Agreement (CPPA), która zapewnia firmom zieloną energię z gwarancją stałej ceny. W najbliższych miesiącach wdrożymy także nową usługę ładowarek do pojazdów elektrycznych. Intensywnie pracujemy z naszymi partnerami nad tym projektem, którego efektem będzie publiczna sieć ładowarek, tak niezbędna do dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Kowalski i dodaje: – Jesteśmy częścią estońskiej, państwowej Grupy energetycznej Eesti Energia. To daje nam silne, stabilne zaplecze finansowe i eksperckie oraz doświadczenie, które pozwala na partnerską współpracę z naszymi klientami
W 2022 roku Enefit otworzył również drugie biuro w Polsce, w Katowicach. Zespół ten obsługuje klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego.
Enefit należy do estońskiej państwowej grupy energetycznej Eesti Energia – jednego z największych producentów energii w krajach bałtyckich. Nad Wisłą jest obecny od 2016 roku. Działa też na Łotwie, Litwie i w Finlandii. Spółka Enefit to profesjonalny partner dla klientów biznesowych w zakresie zakupu energii oraz rozwiązań energetycznych. W Polsce Enefit oferuje również usługi zwiększające efektywność energetyczną, które pozwalają na redukcję kosztów stałych w firmach. Są to m.in. rozwiązania inteligentnych instalacji oświetleniowych dla budynków, audyt efektywności energetycznej oraz sprzedaż fotowoltaiki.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.