Estoński Enefit zwiększył w 2022 r. sprzedaż energii elektrycznej w Polsce o 135
Enefit, spółka należąca do estońskiej, państwowej grupy Eesti Energia, jednego z największych producentów energii w krajach bałtyckich, zakończył 2022 rok z rekordowymi wynikami sprzedaży energii elektrycznej w Polsce. W ubiegłym roku firma zakontraktowała 2,9 TWh energii elektrycznej, co oznacza wzrost o 135 proc., oraz 0,5 TWh gazu. Enefit dynamicznie rozwija się na polskim rynku, otwierając m.in. biuro sprzedaży w Katowicach dla klientów z południa kraju, a także planuje wdrożenie nowych usług, w tym publicznej sieci ładowarek do samochodów elektrycznych.
Rok 2022 był rekordowy dla Enefit pod względem kontraktacji w Polsce. Najwyższe wyniki Spółka odnotowała w zakresie sprzedaży energii elektrycznej - wysoki wzrost dotyczył wszystkich kanałów, tj. dużych przedsiębiorstw (+140 proc.), agencyjnym (+90 proc.) i MŚP (+132 proc.). Enefit kieruje swoją ofertę zarówno do dużych klientów, którzy rocznie zużywają ponad 20 GWh energii, jak i mniejszych, z zużyciem poniżej tego progu. Obecnie, firma współpracuje z ponad 3000 klientami biznesowymi, oferując im inteligentne rozwiązania energetyczne i wpierając ich w dążeniu do neutralności emisyjnej.
- Mimo kolejnego trudnego roku dla sektora energetycznego, udało nam się osiągnąć bardzo dobre wyniki sprzedaży. Współpracujemy z klientami z sektorów FMCG, retail, przemysłu ciężkiego i lekkiego, logistyki, służby zdrowia i segmentu hotelarsko-gastronomicznego, których szczególnie dotknął kryzys na rynku energii. Mimo to udało nam się pozyskać nowych partnerów, co potwierdza, że oferujemy skuteczne rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby naszych klientów – komentuje Maciej Kowalski, prezes Zarządu Enefit w Polsce.
Enefit konsekwentnie działa na rzecz rozwoju OZE w Polsce. W 2022 roku jako jedna z pierwszych firm zawarła kontrakt Corporate Power Purchase Agreement (CPPA), którego przedmiotem był niewielki wolumen energii. Tym samym współpraca z URSA otworzyła tę formę umowy na organizacje o niższym zapotrzebowaniu na zieloną energię. Spółka współpracuje już z wieloma prosumentami biznesowymi oraz małymi wytwórcami energii.
Rozwój inwestycji w OZE
W ramach działalności w sektorze OZE Enefit Green w ubiegłym roku wyprodukował w Polsce prawie 20 GWh energii z 19 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy 18 MW. W najbliższych miesiącach Spółka planuje dodać do swojego portfela dodatkowe 15 MW mocy z dwóch projektów – w Zambrowie i Dębniku.
Jednocześnie Enefit Green intensywnie planuje nowe inwestycje i w najbliższym roku będzie skupiać się na dalszym rozwoju istniejących farm fotowoltaicznych oraz zwiększeniu portfela projektów. Spółka aktywnie monitoruje rynek, szukając możliwości akwizycji, pozyskiwania nowych gruntów czy współpracy z doświadczonymi deweloperami.
- W 2023 planujemy dalej umacniać naszą pozycję rynkową. Miniony rok postawił przed przedsiębiorcami wiele wyzwań, a rosnące koszty energii to tylko jedno z nich. Dostrzegając potrzeby naszych klientów, będziemy dalej promować na polskim rynku umowę Corporate Power Purchase Agreement (CPPA), która zapewnia firmom zieloną energię z gwarancją stałej ceny. W najbliższych miesiącach wdrożymy także nową usługę ładowarek do pojazdów elektrycznych. Intensywnie pracujemy z naszymi partnerami nad tym projektem, którego efektem będzie publiczna sieć ładowarek, tak niezbędna do dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Kowalski i dodaje: – Jesteśmy częścią estońskiej, państwowej Grupy energetycznej Eesti Energia. To daje nam silne, stabilne zaplecze finansowe i eksperckie oraz doświadczenie, które pozwala na partnerską współpracę z naszymi klientami
W 2022 roku Enefit otworzył również drugie biuro w Polsce, w Katowicach. Zespół ten obsługuje klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego.
Enefit należy do estońskiej państwowej grupy energetycznej Eesti Energia – jednego z największych producentów energii w krajach bałtyckich. Nad Wisłą jest obecny od 2016 roku. Działa też na Łotwie, Litwie i w Finlandii. Spółka Enefit to profesjonalny partner dla klientów biznesowych w zakresie zakupu energii oraz rozwiązań energetycznych. W Polsce Enefit oferuje również usługi zwiększające efektywność energetyczną, które pozwalają na redukcję kosztów stałych w firmach. Są to m.in. rozwiązania inteligentnych instalacji oświetleniowych dla budynków, audyt efektywności energetycznej oraz sprzedaż fotowoltaiki.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.