Fotowoltaika na biurowcu – to się opłaca!
Panele fotowoltaiczne na budynkach biurowych stają się codzienną praktyką przedsiębiorstw, które w dobie wzrostu cen energii szukają szybkiego sposobu na redukcję kosztów utrzymania nieruchomości. Instalacja na biurowcu Pro Concept we Wrocławiu, którą oddano do użytku na początku 2022 roku, po pół roku przynosi inwestorom realne korzyści.
Pro Concept to budynek biurowo-usługowy klasy B+ o łącznej powierzchni użytkowej 4015,7 m², rozmieszczonej na czterech kondygnacjach. Został wybudowany w 2008 r. przy ulicy Wyścigowej, w południowej części Wrocławia. W 2021 roku właściciel obiektu zdecydował się na zamontowanie na kondygnacji dachu paneli fotowoltaicznych. – Nasza motywacja była prosta. Obserwując stale rosnące koszty utrzymania obiektu ze względu na podwyżki cen energii elektrycznej, postanowiliśmy postawić na produkcję własną – mówi Jacek Cząstkiewicz, pełnomocnik zarządu Pro Concept Sp. z o.o. – Nie była to decyzja prosta ze względu na to, że biurowiec Pro Concept posiada bardzo delikatną powłokę izolacyjną dachu. To cienka membrana, którą przy użyciu ostrych narzędzi łatwo uszkodzić. Naruszenie powłoki izolacyjnej z kolei mogłoby doprowadzić do zalania górnej kondygnacji budynku. Wybór wykonawcy, sposób montażu oraz profesjonalny i bezbłędny montaż miały dla nas w tych okolicznościach kluczowe znaczenie – dodaje.
Etap montażowy
Ze względu na specyfikę hydroizolacji dachu niemożliwe było zastosowanie technologii balastowej. Dlatego wykonawca inwestycji – spółka Selena ESG – po przeprowadzonym audycie stanu technicznego i konstrukcji dachu oraz budynku zaproponował rozwiązanie nieinwazyjne dla warstwy izolacyjnej. – Instalacja fotowoltaiczna o mocy 49,98 kWp została zamontowana technologią bezbalastową. Dzięki zastosowaniu metody termozgrzewalnej CWL możliwe było zamontowanie instalacji bez dodatkowego obciążania budynku i naruszenia istniejącego poszycia – wyjaśnia Jarosław Szalpuk, dyrektor sprzedaży i ofertowania z Seleny ESG. – Na dachu o powierzchni około 1000 m² zamontowano 147 paneli fotowoltaicznych, które zajęły łącznie około 700 m².
Wybór wykonawcy nastąpił w połowie roku 2021, a graniczną datą wyznaczoną przez inwestora na realizację przedsięwzięcia był 31.12.2021 r. Pomimo presji czasu oraz przy dużym uzależnieniu od warunków pogodowych inwestycję zakończono terminowo. Instalacja została wykonana w listopadzie 2021 r., a oddana do użytkowania 30.12.2021 r. Całość inwestycji była finansowana ze środków własnych.
Etap użytkowy
Od 1.01.2022 roku panele fotowoltaiczne na biurowcu Pro Concept produkują energię własną dla inwestora oraz najemców. Instalacja o mocy 49,98 kWp zaspokaja około 30% całego zapotrzebowania na energię elektryczną, jaką średniomiesięcznie generuje w pełni funkcjonujący biurowiec. – Pierwsze miesiące od uruchomiania instalacji pokazały, że działa ona bardzo dobrze i aktualnie jesteśmy w trendzie wzrostowym wynikającym z sezonowości efektywności działania paneli fotowoltaicznych. Ostatni odczyt majowy z produkcji wyniósł 7,7 MWh – relacjonuje Jacek Cząstkiewicz, pełnomocnik zarządu Pro Concept Sp. z o.o.– Dla nas to rekordowy odczyt w kontekście jednego miesiąca – ocenia.
Pierwsze 5 miesięcy pracy paneli fotowoltaicznych na biurowcu Pro Concept zamknięto wynikiem produkcyjnym na poziomie 19 MWh.
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Zielona lekcja na farmie wiatrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.