Fotowoltaika na biurowcu – to się opłaca!
Panele fotowoltaiczne na budynkach biurowych stają się codzienną praktyką przedsiębiorstw, które w dobie wzrostu cen energii szukają szybkiego sposobu na redukcję kosztów utrzymania nieruchomości. Instalacja na biurowcu Pro Concept we Wrocławiu, którą oddano do użytku na początku 2022 roku, po pół roku przynosi inwestorom realne korzyści.
Pro Concept to budynek biurowo-usługowy klasy B+ o łącznej powierzchni użytkowej 4015,7 m², rozmieszczonej na czterech kondygnacjach. Został wybudowany w 2008 r. przy ulicy Wyścigowej, w południowej części Wrocławia. W 2021 roku właściciel obiektu zdecydował się na zamontowanie na kondygnacji dachu paneli fotowoltaicznych. – Nasza motywacja była prosta. Obserwując stale rosnące koszty utrzymania obiektu ze względu na podwyżki cen energii elektrycznej, postanowiliśmy postawić na produkcję własną – mówi Jacek Cząstkiewicz, pełnomocnik zarządu Pro Concept Sp. z o.o. – Nie była to decyzja prosta ze względu na to, że biurowiec Pro Concept posiada bardzo delikatną powłokę izolacyjną dachu. To cienka membrana, którą przy użyciu ostrych narzędzi łatwo uszkodzić. Naruszenie powłoki izolacyjnej z kolei mogłoby doprowadzić do zalania górnej kondygnacji budynku. Wybór wykonawcy, sposób montażu oraz profesjonalny i bezbłędny montaż miały dla nas w tych okolicznościach kluczowe znaczenie – dodaje.
Etap montażowy
Ze względu na specyfikę hydroizolacji dachu niemożliwe było zastosowanie technologii balastowej. Dlatego wykonawca inwestycji – spółka Selena ESG – po przeprowadzonym audycie stanu technicznego i konstrukcji dachu oraz budynku zaproponował rozwiązanie nieinwazyjne dla warstwy izolacyjnej. – Instalacja fotowoltaiczna o mocy 49,98 kWp została zamontowana technologią bezbalastową. Dzięki zastosowaniu metody termozgrzewalnej CWL możliwe było zamontowanie instalacji bez dodatkowego obciążania budynku i naruszenia istniejącego poszycia – wyjaśnia Jarosław Szalpuk, dyrektor sprzedaży i ofertowania z Seleny ESG. – Na dachu o powierzchni około 1000 m² zamontowano 147 paneli fotowoltaicznych, które zajęły łącznie około 700 m².
Wybór wykonawcy nastąpił w połowie roku 2021, a graniczną datą wyznaczoną przez inwestora na realizację przedsięwzięcia był 31.12.2021 r. Pomimo presji czasu oraz przy dużym uzależnieniu od warunków pogodowych inwestycję zakończono terminowo. Instalacja została wykonana w listopadzie 2021 r., a oddana do użytkowania 30.12.2021 r. Całość inwestycji była finansowana ze środków własnych.
Etap użytkowy
Od 1.01.2022 roku panele fotowoltaiczne na biurowcu Pro Concept produkują energię własną dla inwestora oraz najemców. Instalacja o mocy 49,98 kWp zaspokaja około 30% całego zapotrzebowania na energię elektryczną, jaką średniomiesięcznie generuje w pełni funkcjonujący biurowiec. – Pierwsze miesiące od uruchomiania instalacji pokazały, że działa ona bardzo dobrze i aktualnie jesteśmy w trendzie wzrostowym wynikającym z sezonowości efektywności działania paneli fotowoltaicznych. Ostatni odczyt majowy z produkcji wyniósł 7,7 MWh – relacjonuje Jacek Cząstkiewicz, pełnomocnik zarządu Pro Concept Sp. z o.o.– Dla nas to rekordowy odczyt w kontekście jednego miesiąca – ocenia.
Pierwsze 5 miesięcy pracy paneli fotowoltaicznych na biurowcu Pro Concept zamknięto wynikiem produkcyjnym na poziomie 19 MWh.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.