Komunikaty PR

Grupa INTER RAO Lietuva ogłasza wyniki finansowe za 9 miesięcy 2021 r.

2021-11-12  |  17:40
Biuro prasowe

Dynamiczny wzrost przychodów dzięki sytuacji rynkowej, przy nieznacznym spadku zysku netto

 

  • Przychody ze sprzedaży wzrosły w pierwszych 9 miesiącach 2021 r. o 77,8% r/r do 313,2 mln euro, w związku z wyższym wolumenem oraz wyższymi cenami sprzedanej energii, zwłaszcza na rynku polskim i łotewskim.
  • Pomimo wzrostu sprzedaży, rentowność brutto Grupy zmalała do 5,76% z 10,13% przed rokiem.
  • Skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 27,4 mln euro, w porównaniu z 17,8 mln euro za 9 miesięcy 2020 r.
  • Skonsolidowana EBITDA wyniosła 20,5 mln euro, wobec 14,1 mln za 9 miesięcy 2020 r., przy obniżonej marży EBITDA wynoszącej 6,5%, w porównaniu z 8,0% przed rokiem.
  • Zysk operacyjny wyniósł 19,4 mln euro, w porównaniu z 11,4 mln euro za 9 miesięcy 2020 r.
  • Skonsolidowany zysk netto sięgnął 8,4 mln euro, wobec 9,9 mln euro przed rokiem.
  • Wolumen sprzedaży energii elektrycznej wyniósł 5 748 GWh, w porównaniu z 4 130 GWh w pierwszych 9 miesiącach 2020 r.
  • Wolumen obrotu energią elektryczną w Polsce wzrósł do 1 663 GWh, w porównaniu z 1 336 GWh przed rokiem. 

 

„W okresie sprawozdawczym Grupa INTER RAO Lietuva zdołała skutecznie poradzić sobie z ryzykami płynącymi z wymagającego otoczenia rynkowego oraz z tegorocznego gwałtownego wzrostu średnich cen energii elektrycznej, obserwowanego zwłaszcza w III kwartale 2021 roku. Na polskim i łotewskim rynku Grupa sprzedała większe ilości energii elektrycznej, natomiast ze względu na niższą średnią prędkość wiatru w rejonie Vydmantai, wyprodukowała mniej energii elektrycznej w farmie wiatrowej. Grupa INTER RAO Lietuva wypracowała 27,4 mln euro zysku brutto ze sprzedaży, EBITDA wzrosła do 20,5 mln euro przy marży na poziomie 6,6 proc. Zysk netto osiągnął 8,4 mln euro przy marży 2,7 proc. Grupa wypracowała zysk w wysokości 0,42 euro na akcję” - powiedział Giedrius Balčiūnas, dyrektor generalny INTER RAO Lietuva

 

Przychody ze sprzedaży

Wypracowane przez Grupę w okresie styczeń-wrzesień 2021 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 313,2 mln euro, co oznacza wzrost o 77,8% w porównaniu z pierwszymi 9 miesiącami 2020 r. Na wzrost łącznych przychodów złożyły się wyższy wolumen sprzedanej energii elektrycznej oraz wyższe ceny energii elektrycznej na rynku Nord Pool. Wzrost wolumenu obrotu energią elektryczną wynikał głównie z większej sprzedaży na rynku polskim i łotewskim.

W tym samym okresie koszty sprzedaży Grupy wyniosły 281,0 mln euro, o 80,5% więcej niż w pierwszych 9 miesiącach 2020 r. Podobnie, wzrost ten był wynikiem większej ilości sprzedanej energii elektrycznej oraz wyższych cen zakupu energii elektrycznej.

 

Dochody

Pomimo wzrostu sprzedaży, rentowność brutto Grupy zmalała do 8,8% w okresie styczeń-wrzesień 2021 r. wobec 10,1% w okresie styczeń-wrzesień 2020 r. Zysk brutto Grupy wyniósł 27,4 mln euro, w porównaniu z 17,8 mln euro rok temu.

W tym samym okresie zysk operacyjny Grupy wyniósł 19,4 mln euro, podczas gdy marża operacyjna spadła nieznacznie do 6,2% z 6,5% w ubiegłym roku.

W rozbiciu na segmenty, udział segmentu wytwarzania energii w zysku operacyjnym Grupy skurczył się do zaledwie 1,9% z wysokiego poziomu 21,6% odnotowanego w pierwszych 9 miesiącach 2020 roku. W okresie sprawozdawczym farma wiatrowa Vydmantai UAB wyprodukowała mniej energii elektrycznej w porównaniu z okresem 9 miesięcy 2020 r. ze względu na znacznie gorsze warunki meteorologiczne.

W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. wynik na działalności finansowej Grupy wyniósł (-11,6) mln euro w porównaniu z 0,6 mln euro zysku finansowego w analogicznym okresie rok wcześniej. Należy zauważyć, że powyższa strata wynika z kosztów instrumentów finansowych zabezpieczających cenę sprzedaży energii elektrycznej.

Zysk netto Grupy za okres styczeń-wrzesień 2021 r. obniżył się o 15,8% do 8,4 mln euro w porównaniu z 9,9 mln euro zysku netto w tym samym okresie rok wcześniej. Marża zysku netto spadła z 5,6% rok temu do 2,7% w omawianym okresie sprawozdawczym.

 


INTER RAO Lietuva to czołowa grupa działająca na rynku energii elektrycznej w krajach bałtyckich i jeden z największych niezależnych dostawców energii elektrycznej na Litwie. Spółka handluje energią elektryczną na wiodącej europejskiej giełdzie energii Nord Pool, jest właścicielem jednej z największych farm wiatrowych na Litwie oraz dostarcza energię elektryczną największym przedsiębiorstwom w regionie bałtyckim na podstawie umów bilateralnych. Grupa poszerza swoją aktywność w Polsce, na Łotwie i w Estonii. 

Na początku 2014 r. spółka zależna INTER RAO Lietuva – IRL Polska Sp. z o.o. – uzyskała zezwolenie na handel energią elektryczną w Polsce. W tym samym roku rozpoczęła handel energią elektryczną na Towarowej Giełdzie Energii.

INTER RAO Lietuva aktywnie uczestniczy również w detalicznym rynku energii – jest jednym z największych niezależnych dostawców na Litwie oraz rozwija działalność na Łotwie oraz w Estonii. Grupa rozpoczęła sprzedaż energii elektrycznej do odbiorców końcowych na Łotwie w pierwszej połowie 2012 r., po czym na Litwie w lipcu 2012 r., a w Estonii od 2013 r.

Od grudnia 2012 r akcje AB INTER RAO Lietuva są notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-04-29 | 01:00

Standardy odpowiedzialnego biznesu - Grupa Tubądzin

Publikowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki” to nie tylko przegląd inicjatyw CSR i zrównoważonego rozwoju, lecz również swoisty barometr
Energetyka Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
2024-04-19 | 09:00

Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero

Endress+Hauser, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pomiarowych dla przemysłu, weźmie udział w prestiżowym wydarzeniu H2POLAND & NetZero Forum w Poznaniu. W trakcie imprezy
Energetyka Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
2024-04-19 | 01:00

Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska

Zmiany w polskiej spółce z Grupy Axpo. Od kwietnia do zarządu Axpo Polska dołączył Mateusz Marczewski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.