Komunikaty PR

IBC SOLAR świętuje 40-lecie i udostępnia wyniki badania trendów na rynku PV

2022-02-28  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 1.59 MB )

Rok 2022 jest wyjątkowy dla IBC SOLAR, który obchodzi w tym roku 40-stą rocznicę rozpoczęcia działalności. Proces rozkwitu marki w jednego z wiodących na świecie dostawców rozwiązań w zakresie fotowoltaiki i magazynowania energii uwypukla wiele kamieni milowych w rozwoju energii odnawialnej w Niemczech i Europie. Jednak oprócz wspominania dotychczasowych osiągnięć firma skupia się także na przyszłości branży PV. Temu poświęcona była ankieta badawcza, którą na początku tego roku IBC SOLAR przeprowadził wśród członków swojej sieci partnerskiej w Niemczech.

Grupa respondentów liczyła ponad 100 profesjonalistów: specjalistów PV i instalatorów. Wyniki badania pokazują, na co właściciele gospodarstw domowych oraz przedsiębiorcy zwracają dziś największą uwagę przy zakupie systemów fotowoltaicznych i rozwiązań do magazynowania energii oraz co jest najważniejsze dla instalatorów po stronie dostawcy. Rezultaty badania, uwzględniające także polską perspektywę, komentują eksperci IBC SOLAR.

Rozkład inwestycji na rynku PV

Według ankietowanych zdecydowana większość, bo 72%, zamówień na systemy PV pochodzi z segmentu residential, czyli od właścicieli gospodarstw domowych. Instalacje fotowoltaiczne w sektorze komercyjnym stanowią obecnie niecałe 28%, ale ich udział rośnie jako, że przedsiębiorcy i firmy coraz częściej dostrzegają, że inwestycje w systemy PV zwracają się bardzo szybko przynosząc spore oszczędności. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzą dotacje instytucjonalne.

Komentarz eksperta: Warto obserwować przekrojowe zmiany zachodzące na rynku niemieckim, bo w dużej mierze można z nich wyczytać, jak rozwijać się będzie fotowoltaika w krajach, które są dopiero na początku transformacji energetycznej. W Polsce, obecnie także zdominowanej przez małe przydomowe instalacje PV, również spodziewamy się stopniowego wypłaszczania inwestycji w kierunku dużych komercyjnych projektów, pozwalających osiągnąć niezależność energetyczną, tak by docelowo proporcje mikro i dużych instalacji plasowały się na poziomie 50/50 – przekonuje Maciej Drobczyk, Country Manager IBC SOLAR Polska.

Powody inwestycji w fotowoltaikę

Zdaniem specjalistów PV najważniejszymi argumentami przemawiającymi za inwestowaniem w energię słoneczną są możliwość uniezależnienia się od rosnących kosztów prądu (96% wskazań), samowystarczalność energetyczna (78% wskazań) oraz działanie w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska (54%).

Komentarz eksperta: To ciekawe przesunięcie priorytetów względem tego, jakimi powodami kierowali się inwestorzy w początkowym okresie rozwoju branży PV. Wtedy głównym argumentem za instalacją fotowoltaiczną był stosunkowo tani koszt jej montażu i szybka amortyzacja inwestycji. Teraz są to również ważne czynniki, ale coraz większy nacisk kładzie się na niezależność energetyczną i unikanie ryzyka przerw w dostawach prądu spowodowanych niewydolną siecią – tłumaczy Mariusz Wilk, Country Manager IBC SOLAR Polska.

Oczekiwania użytkowników względem systemu PV oraz dostawcy

Zapytani o czynniki, które decydują o wyborze konkretnego rozwiązania, respondenci wskazali przede wszystkim na możliwość skompletowania całego systemu PV z jednego źródła (78,1% wskazań) oraz wysoką jakość komponentów (73.6%). Szybki proces przetwarzania zamówienia i dostawy okazał się ważny dla ponad 35% ankietowanych. Na kolejnych miejscach uplasowały się miejsce produkcji (preferowane wybory tworzone lokalnie w Europie), niska cena oraz wysoka wydajność.

Z kolei argumenty, które instalatorzy biorą pod uwagę przez wyborem dostawcy komponentów fotowoltaicznych to niezawodność i dostępność dla klientów (90,8% wskazań), nowoczesna i kompleksowa oferta systemów PV (60,5%) oraz usługi dodatkowe, takie jak dobry serwis posprzedażowy i atrakcyjne warunki gwarancji.

Komentarz eksperta: Wyniki badania są zbieżne z filozofią naszej firmy. Jako dostawca rozwiązań również stawiamy na wysokiej jakości i odpowiednie produkty z jednego źródła. Bliskość naszych wyspecjalizowanych partnerów jest dla nas bardzo ważna. Jednocześnie stale rozwijamy naszą ofertę, by być optymalnie przygotowani na rozwój rynku w nadchodzących latach – komentuje Patrik Danz, Chief Sales Officer (CSO) IBC SOLAR AG.

Trendy na rynku PV

W kontekście tendencji, które w ostatnich latach kształtowały branżę PV w Europie, trzech na czterech specjalistów (76,1%) wymieniło zmiany prawne pociągające za sobą zwiększone wymagania co do oferowanych rozwiązań na rynku PV. Jednocześnie dwie trzecie ekspertów z branży PV zauważyło rosnącą świadomość klientów końcowych w zakresie korzyści płynących z wykorzystania odnawialnych źródeł energii, ze szczególnym naciskiem na fotowoltaikę. Nieco mniej niż 59% uważa, że zmiany kosztów (np. koszty produkcji i instalacji) są jednym z najważniejszych czynników wpływających na rynek.

Ciekawe odpowiedzi wyłaniają się na pytanie o potencjalne dodatkowe obszary zastosowania fotowoltaiki w przyszłości. Oprócz dość oczywistego wskazania elektromobilności (87,4%), respondenci wymienili także rozwój idei łączenia sektorów (z niem. Sektorkopplung) zużywających energię z branżą wytwarzania zielonej energii. Mowa tu m.in. o fotowoltaice zintegrowanej z budynkami (19,8%) czy o współpracy branży PV i wodorowej na rzecz dalszej dekarbonizacji kolejnych gałęzi przemysłu.

Komentarz eksperta: Wyniki naszego badania wyraźnie pokazują zmiany na rynku PV, jakie nastąpiły w ostatnich latach. W początkowym okresie rozwoju fotowoltaika była kosztowna, przez co niewiele osób mogło sobie na nią pozwolić. W kolejnych latach potencjał PV zaczął być coraz bardziej dostrzegany, a technologia solarna stała się głównym nurtem w sektorze energetycznym. Dzięki energii słonecznej każdy ma wyjątkową możliwość wywierania bezpośredniego wpływu na przemiany energetyczne. Jednocześnie branża fotowoltaiczna rozwija się niezwykle dynamicznie, co sprawia, że z ekscytacją i optymizmem patrzymy w przyszłość – podsumowuje Udo Möhrstedt, pionier branży i dyrektor generalny IBC SOLAR.


O marce IBC SOLAR

 
   

Firma założona w 1982 roku, w Bad Staffelstein, pod nazwą IBC (International Battery and Solar Power Consulting), a następnie IBC Solartechnik, położyła kamień węgielny pod rozwój energetyki słonecznej w Niemczech. Jako jeden z pierwszych europejskich dostawców systemów i baterii fotowoltaicznych, IBC SOLAR aktywnie uczestniczy w kształtowaniu wielu zmian w branży i stale rozszerza swoją ofertę w oparciu o rozwój rynku.

Już w 1998 roku firma wprowadziła na rynek swój pierwszy moduł PV własnej marki (Megaline). Wkrótce potem IBC SOLAR rozszerzył zakres swojej działalności i na początku XXI wieku stał się silnym partnerem w dziedzinie dystrybucji energii słonecznej i projektów. Od samego początku priorytetem marki była wysoka jakość produktów. Aby móc ją jak najlepiej przetestować i zapewnić, w 2007 r. firma IBC SOLAR zbudowała własny zewnętrzny ośrodek testowy. Od 2009 roku produkty są również oceniane i poddawane próbom w unikalnym i obecnie niezależnym laboratorium badawczym.

Z czasem firma IBC SOLAR rozszerzyła swoją ofertę marek własnych o pierwszy system magazynowania (2011), własny system montażowy IBC AeroFix (2013) i kolejne produkty, umacniając swoją pozycję jako dostawca kompletnych systemów.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań Biuro prasowe
2024-10-29 | 15:00

SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań

SPIE, niezależny europejski lider usług multitechnicznych w dziedzinie energetyki i przesyłu danych, informuje o podpisaniu umowy zakupu 100% udziałów
Energetyka Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
2024-10-28 | 15:55

Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?

W obliczu globalnych wyzwań, takich jak kryzys klimatyczny i rosnące ceny energii, inwestorzy coraz chętniej zwracają uwagę na odnawialne źródła energii. W szczególności
Energetyka Zielona lekcja na farmie wiatrowej
2024-10-28 | 13:09

Zielona lekcja na farmie wiatrowej

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Nakomiadach wzięli udział w plenerowej lekcji o zielonej energii na Farmie Wiatrowej Sępopol należącej do Energix Polska. Zielona lekcja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Polityka

Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.