Komunikaty PR

Jak zoptymalizować procesy energetyczne w obiektach usługowych?

2023-02-28  |  01:00
Biuro prasowe

Optymalizacja energetyczna powinna stanowić priorytet kadry zarządzającej obiektem usługowym. Koszty energii w znacznej mierze wpływają na cenę oferowanych usług, a ta nadal jest jednym z najważniejszych czynników budujących konkurencyjność każdej firmy usługowej. Skuteczność działań kontrolujących zużycie energii zależy w głównej mierze od jakości audytu, sposobu realizacji rekomendowanych działań, a także zaangażowania pracowników w cały proces. Optymalizacja procesów energetycznych polega bowiem na nieustającej obserwacji i elastycznym dopasowywaniu się do aktualnych warunków.

 

Optymalizacja energetyczna – istotna zarówno dla dużych, jak i małych firm

 

Małe i średnie przedsiębiorstwa branży usługowej, zwłaszcza gastronomii i hotelarstwa, w ostatnich miesiącach najdotkliwiej odczuły wzrost kosztów prowadzenia biznesu. Rosnące ceny energii pozyskiwanej w wyniku spalania paliw kopalnych oraz globalna polityka energetyczna sprawiły, że właściciele firm zastanawiają się, jak uniezależnić się od zewnętrznych dostawców energii elektrycznej.

 

Coraz więcej firm produkcyjnych inwestuje we własne systemy fotowoltaiczne przetwarzające bezpośrednio energię promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Firmy usługowe, ze względu na specyfikę prowadzonej działalności w tym ograniczenia lokalowe, nie zawsze mogą sobie na to pozwolić. Czy jednak są skazane na porażkę w kwestii optymalizacji energetycznej?

 

Przystępując do prac nad optymalizacją procesów energetycznych w przedsiębiorstwach usługowych, w pierwszej kolejności analizuje się na podstawie faktur za energie profil jej zużycia. Następnie analizowane są wszystkie procesy, które pochłaniają jej najwięcej lub generują niepotrzebne straty. Na tej podstawie ustalane są kluczowe media energetyczne, dla których rekomendowane będą konkretne rozwiązania przynoszące dodatkowe oszczędności.

 

  • Proces optymalizacji procesów energetycznych w przedsiębiorstwach usługowych musi być „skrojony na miarę” - zauważa Krzysztof Woźny z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A. - Naszym klientom, zarówno dużym przedsiębiorstwom produkcyjnym, jak i małym firmom usługowym, pokazujemy, jak w sposób systemowy podchodzić do wdrażania działań poprawiających efektywność energetyczną.

 

Niższe rachunki za zużytą energię – czy to możliwe w firmach usługowych?

 

Na optymalizacji procesów energetycznych zyskuje każdy. Nie ma jednak jednego uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzi się w każdej firmie. W ramach audytu energetycznego analiza odbywa się pod kątem charakterystyki zużycia wszelkiego rodzaju odbiorników, na podstawie czego możliwe jest szacowanie kosztów zużycia energii. Badana jest ich sprawność i energochłonność oraz potencjał do wygenerowania ewentualnych oszczędności.

 

Okazuje się, że jednym z obszarów najbardziej zaniedbanych pod kątem optymalizacji energetycznej jest oświetlenie. Wymiana tradycyjnych opraw na źródła światła LED to pierwszy krok, który przynosi realne efekty. W tym tez obszarze warto rozważyć zmianę instalacji zmiennoprądowej na obwody stałoprądowe, które dodatkowo wyeliminują straty przekształcania prądu zmiennego na stały.

 

Kolejnym obszarem, któremu warto przyjrzeć się bliżej, jest funkcjonujący system ogrzewania i klimatyzacji. Tu również często dochodzi do niepotrzebnych strat. Często problemem jest nie tylko niedostateczna termoizolacja budynku, ale także sposób rozprowadzania ciepłego i zimnego powietrza w pomieszczeniach oraz skuteczności algorytmów sterujących w systemach BMS (ang. Building Management System).

 

Ponieważ w firmach usługowych godziny pracy są raczej ograniczone, całkiem spore oszczędności można uzyskać instalując urządzenia o zdalnej oraz inteligentnej regulacji pracy. Są one wyposażone w czujniki ruchu, temperatury i wilgotności, dzięki których uruchamiają się tylko w określonych warunkach.

 

Optymalizacja procesów energetycznych – planuj, wdrażaj, sprawdzaj, poprawiaj

 

Osoby zarządzające firmami usługowymi rzadko posiadają pełną wiedzę na temat sprawności energetycznej wszystkich urządzeń i technologii wykorzystywanych w ramach działalności gospodarczej. Choć największe zyski przynoszą inwestycje we własne źródła energii, okazuje się, że realne korzyści przynosi już sama poprawa wydajności i reorganizacja poszczególnych procesów.

 

  • Rozpoczynając współpracę z każdym klientem identyfikujemy źródła wszelkiego rodzaju oszczędności energetycznych – zwraca uwagę Grzegorz Putynkowski z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A. – Dla małych i średnich firm usługowych barierą w implementacji poszczególnych rozwiązań są koszty. Dlatego oferujemy także profesjonalne doradztwo w zakresie ubiegania się o zewnętrzne dofinansowanie  - podsumowuje.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja Biuro prasowe
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.