Konieczność modernizacji oświetlenia na LED to szansa na oszczędności
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Od 25 sierpnia br. w Unii Europejskiej będzie obowiązywał zakaz wprowadzania na rynek popularnych świetlówek T5 i T8. Zdaniem eksperta Luneos, czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej dla przedsiębiorstw, dzięki tej zmianie przedsiębiorstwa przyspieszą modernizację oświetlenia na LED, co wygeneruje dla nich znaczne oszczędności. Jak dobrze przejść przez ten proces?
W 2023 r. przedsiębiorców czekają spore zmiany. Wszystko za sprawą dyrektyw unijnych, które wprowadzają m.in. zakaz produkcji świetlówek T5 i T8. Chodzi o dyrektywę RoHS (ang. Restriction of the use of Hazardous Substances), czyli ograniczenie stosowania substancji niebezpiecznych, a także dyrektywę Ecodesign. Zakaz wprowadzania na rynek świetlówek T8 i T5 został już zatwierdzony przez Unię Europejską i będzie obowiązywał od 25 sierpnia 2023 r.
Świetlówki T8 i T5 to jedne z najpopularniejszych źródeł światła. Są one stosowane m.in. w halach produkcyjnych, centrach logistycznych, biurach, a także budynkach użyteczności publicznej. Jednak z uwagi choćby na fakt, że popularne świetlówki zawierają rtęć, a także są energochłonne, wprowadzono zakaz ich dalszego wprowadzania na rynek. Warto podkreślić, że zakaz stosowania rtęci obowiązuje już przy sprzedaży sprzętu elektrycznego i elektronicznego – wyjaśnia Łukasz Całka, Director of LED Product House w Luneos.
Zakaz wprowadzania na rynek świetlówek T8 i T5 od 25 sierpnia 2023 r. spowoduje ich trudniejszą dostępność i sprawi, że wymiana zużytych świetlówek stanie się dużo droższa, a z czasem może nawet niemożliwa w realizacji.
Należy jednak zaznaczyć, że zmiany wynikające m.in. z dyrektywy RoHS przysłużą się kwestiom prośrodowiskowym, a także mogą mieć pozytywny wpływ na optymalizację kosztów i zmniejszenie opłat za zużytą energię. Pomóc w tym może przeprowadzenie profesjonalnej modernizacji oświetlenia na LED – podkreśla Łukasz Całka.
Aby modernizacja oświetlenia na LED przyniosła jak największe pozytywne skutki, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić w przedsiębiorstwie dokładny audyt. Będzie on pomocny przy maksymalizowaniu zysków i minimalizowaniu kosztów całej operacji. Audyt przed modernizacją oświetlenia na LED polega m.in. na weryfikacji danego obiektu pod kątem warunków pracy, analizie obecnego stanu oświetlenia, czy też sprawdzeniu aktualnych wymagań natężenia oświetlenia. Zweryfikowana powinna być także instalacja elektryczna.
Efektem takiego audytu jest szczegółowy projekt oświetlenia dopasowany indywidualnie do danego obiektu, wraz z kalkulacją oszczędności, jakie w przyszłości przyniesie modernizacja oświetlenia. Z kolei proces wymiany oświetlenia zależy już od indywidualnej działalności przedsiębiorstwa i w przypadku Luneos dostosowany jest on do cyklu produkcyjnego przedsiębiorstwa, tak aby modernizacja nie wpływała na bieżącą działalność produkcyjną – mówi Łukasz Całka.
Case study z branży spożywczej
Z wdrożeń przeprowadzonych przez Luneos wynika, że po efektywnej modernizacji przedsiębiorstwa są w stanie zaoszczędzić nawet do 70-80% zużycia energii. Dobrze to obrazuje jedno z ostatnich wdrożeń na rzecz przedsiębiorstwa produkcyjnego z branży spożywczej.
Przed modernizacją oświetlenia sytuacja w przedsiębiorstwie wyglądała następująco: ilość opraw 1398 sztuk, zainstalowana moc 147 336 W, brak redukcji emisji CO2, brak oszczędności. Z kolei po modernizacji sytuacja zmieniła się na dużo lepszą, co najlepiej oddają parametry: ilość opraw 1105 sztuk, zainstalowana moc 44 501 W, redukcja emisji CO2 400 ton na rok, oszczędności 416 tys. zł na rok.
Wcześniejszy audyt pozwolił na zastosowanie kompleksowego rozwiązania i optymalizację całego procesu. Redukcja opat za energię wykorzystywaną do oświetlenia w tym przypadku wyniosła blisko 70% – zaznacza Łukasz Całka.
W przedstawionym przykładzie niedawnej modernizacji oświetlenia wykorzystano formułę as-a-service, czyli abonament. We wspomnianym przedsiębiorstwie z branży spożywczej abonament został zakontraktowany na okres 5 lat, a pierwsza płatność została dokonana dopiero po podpisaniu protokołu odbioru. Oszczędności w okresie trwania abonamentu oszacowano na ponad 2 mln zł.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.