Konieczność modernizacji oświetlenia na LED to szansa na oszczędności
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Od 25 sierpnia br. w Unii Europejskiej będzie obowiązywał zakaz wprowadzania na rynek popularnych świetlówek T5 i T8. Zdaniem eksperta Luneos, czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej dla przedsiębiorstw, dzięki tej zmianie przedsiębiorstwa przyspieszą modernizację oświetlenia na LED, co wygeneruje dla nich znaczne oszczędności. Jak dobrze przejść przez ten proces?
W 2023 r. przedsiębiorców czekają spore zmiany. Wszystko za sprawą dyrektyw unijnych, które wprowadzają m.in. zakaz produkcji świetlówek T5 i T8. Chodzi o dyrektywę RoHS (ang. Restriction of the use of Hazardous Substances), czyli ograniczenie stosowania substancji niebezpiecznych, a także dyrektywę Ecodesign. Zakaz wprowadzania na rynek świetlówek T8 i T5 został już zatwierdzony przez Unię Europejską i będzie obowiązywał od 25 sierpnia 2023 r.
Świetlówki T8 i T5 to jedne z najpopularniejszych źródeł światła. Są one stosowane m.in. w halach produkcyjnych, centrach logistycznych, biurach, a także budynkach użyteczności publicznej. Jednak z uwagi choćby na fakt, że popularne świetlówki zawierają rtęć, a także są energochłonne, wprowadzono zakaz ich dalszego wprowadzania na rynek. Warto podkreślić, że zakaz stosowania rtęci obowiązuje już przy sprzedaży sprzętu elektrycznego i elektronicznego – wyjaśnia Łukasz Całka, Director of LED Product House w Luneos.
Zakaz wprowadzania na rynek świetlówek T8 i T5 od 25 sierpnia 2023 r. spowoduje ich trudniejszą dostępność i sprawi, że wymiana zużytych świetlówek stanie się dużo droższa, a z czasem może nawet niemożliwa w realizacji.
Należy jednak zaznaczyć, że zmiany wynikające m.in. z dyrektywy RoHS przysłużą się kwestiom prośrodowiskowym, a także mogą mieć pozytywny wpływ na optymalizację kosztów i zmniejszenie opłat za zużytą energię. Pomóc w tym może przeprowadzenie profesjonalnej modernizacji oświetlenia na LED – podkreśla Łukasz Całka.
Aby modernizacja oświetlenia na LED przyniosła jak największe pozytywne skutki, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić w przedsiębiorstwie dokładny audyt. Będzie on pomocny przy maksymalizowaniu zysków i minimalizowaniu kosztów całej operacji. Audyt przed modernizacją oświetlenia na LED polega m.in. na weryfikacji danego obiektu pod kątem warunków pracy, analizie obecnego stanu oświetlenia, czy też sprawdzeniu aktualnych wymagań natężenia oświetlenia. Zweryfikowana powinna być także instalacja elektryczna.
Efektem takiego audytu jest szczegółowy projekt oświetlenia dopasowany indywidualnie do danego obiektu, wraz z kalkulacją oszczędności, jakie w przyszłości przyniesie modernizacja oświetlenia. Z kolei proces wymiany oświetlenia zależy już od indywidualnej działalności przedsiębiorstwa i w przypadku Luneos dostosowany jest on do cyklu produkcyjnego przedsiębiorstwa, tak aby modernizacja nie wpływała na bieżącą działalność produkcyjną – mówi Łukasz Całka.
Case study z branży spożywczej
Z wdrożeń przeprowadzonych przez Luneos wynika, że po efektywnej modernizacji przedsiębiorstwa są w stanie zaoszczędzić nawet do 70-80% zużycia energii. Dobrze to obrazuje jedno z ostatnich wdrożeń na rzecz przedsiębiorstwa produkcyjnego z branży spożywczej.
Przed modernizacją oświetlenia sytuacja w przedsiębiorstwie wyglądała następująco: ilość opraw 1398 sztuk, zainstalowana moc 147 336 W, brak redukcji emisji CO2, brak oszczędności. Z kolei po modernizacji sytuacja zmieniła się na dużo lepszą, co najlepiej oddają parametry: ilość opraw 1105 sztuk, zainstalowana moc 44 501 W, redukcja emisji CO2 400 ton na rok, oszczędności 416 tys. zł na rok.
Wcześniejszy audyt pozwolił na zastosowanie kompleksowego rozwiązania i optymalizację całego procesu. Redukcja opat za energię wykorzystywaną do oświetlenia w tym przypadku wyniosła blisko 70% – zaznacza Łukasz Całka.
W przedstawionym przykładzie niedawnej modernizacji oświetlenia wykorzystano formułę as-a-service, czyli abonament. We wspomnianym przedsiębiorstwie z branży spożywczej abonament został zakontraktowany na okres 5 lat, a pierwsza płatność została dokonana dopiero po podpisaniu protokołu odbioru. Oszczędności w okresie trwania abonamentu oszacowano na ponad 2 mln zł.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.