Mapa średnich cen energii w sierpniu 2022 r. – analiza Energy Solution
Good One PR
Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
arkadiusz.cegielka|goodonepr.pl| |arkadiusz.cegielka|goodonepr.pl
504 354 106
https://www.goodonepr.pl/
Firma Energy Solution Sp. z o.o., zajmująca się działalnością doradczą dla odbiorców energii elektrycznej, jak i paliwa gazowego, przeanalizowała sytuację na europejskim rynku cen energii w sierpniu br. Na rynku SPOT za 1 MWh płacono blisko 402 €. W Polsce cena oscylowała wokół 274 €/MWh. Uśredniona cena zakupu energii dla kontraktu terminowego (BASE Y) na 2023 r. wynosiła 445 €/MWh. W Polsce spółki handlujące energią oczekiwały 388 € za 1 MWh. Mapę średnich cen energii komentuje Krzysztof Mazurski, ekspert firmy Energy Solution.
- Rynek spotowy jest pod dużą presją upalnej pogody,
- PSE ograniczyło eksport energii obniżając tempo wzrostu cen w Polsce,
- We wrześniu polski rynek energetyczny wesprze wyższa generacja wiatrowa,
- Najwyższą cenę energii elektrycznej w kontrakcie na 2023 r. odnotowano we Francji, co jest konsekwencją problemów z dostępnością mocy elektrowni jądrowych,
- W Polsce cenę energii na 2023 r. winduje obawa o dostawy węgla i ryzyko wyłączeń bloków wytwórczych
W Europie handel energią odbywa się w m.in. na rynku dnia następnego - SPOT oraz na rynku terminowym. W przypadku notowań BASE Y-23 prezentowany jest koszt zakupu energii elektrycznej dla kontraktu terminowego z dostawą na 2023 rok.
Szalejące ceny gazu ziemnego, węgla kamiennego, uprawnień do emisji, a także bardzo wymagające warunki atmosferyczne i hydrologiczne doprowadziły do wzrostu wycen spotowych w Europie do poziomu ponad 400 EUR/MWh. Najdroższym krajem w sierpniu pod względem cen hurtowych na rynku dnia następnego były Włochy (średnio 543 EUR/MWh). Wyceny w Polsce stanowiły jedne z najniższych w zestawieniu, a liderem relatywnie niskich wycen, choć historycznie rekordowo wysokich, pozostają Hiszpanie i Portugalczycy (po ustanowieniu ceny maksymalnej gazu ziemnego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej) oraz kraje skandynawskie.
W Polsce działania polskiego operatora sieci PSE, które skutkują ograniczeniem eksportu pozwalają budować znaczącą różnicę wycen, z korzyścią dla odbiorców krajowych. Wrzesień powinien przynieść wyższą generację wiatrową, która przewyższy ubytki produkcji fotowoltaicznej, a ewentualne utrzymanie polityki braku eksportu energii elektrycznej pozwoli na nieznacznie niższe wykorzystanie krajowych elektrowni węglowych i gazowych niż w sierpniu. Godziny szczytu wieczornego pozostaną zapewne pod wpływem cen importowych, które są pochodną bardzo zmiennej sytuacji na rynku gazu ziemnego. Ewentualny wzrost dostępności krajowych elektrowni niwelowałby ten efekt, dodatkowo obniżając wyceny spotowe w Polsce.
W kontekście wycen energii elektrycznej w podstawowym kontrakcie na przyszły rok rola niechlubnego lidera przypada Francji. Kraj ten boryka się z problemem dostępności mocy elektrowni jądrowych poniżej 50% mocy zainstalowanej. Z racji wysokiej koncentracji miksu energetycznego Francji w tej właśnie technologii, poważne problemy generacji elektrowni atomowych bardzo mocno rzutują na pewność dostaw w zbliżających się okresach.
Polska plasuje się na gorszym, z punktu widzenia odbiorców energii, miejscu niż dla rynku spotowego. Wynika to w dużym stopniu z wysokiej liczby odstawień produkcyjnych bloków wytwórczych, obaw o dostępność i wycenę węgla, a także sygnalizowane również przez przedstawicieli rządu, wyjątkowo wysokie marże wytwórcze elektrowni.
Komisja Europejska szykuje reformę rynku energetycznego
Hiperboliczne wzrosty cen gazu ziemnego i energii elektrycznej doprowadzają polityków unijnych i krajowych do sygnalizowania rozwiązań interwencyjnych. W związku z powyższym, Szefowa Komisji Europejskiej zapowiedziała głęboką reformę rynku energii elektrycznej. Nieoficjalne informacje wskazują na możliwość wprowadzenia planu oszczędzania energii elektrycznej oraz limitów cenowych dla źródeł wytwórczych innych niż gaz ziemny. Dziś zarabiają one wyjątkowo dobrze, dzięki zasadzie merit order i astronomicznym cenom gazu.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.