Minimalny rozmiar – maksymalna moc
Rozwój technologii LED sprawił, że szeroko otworzyły się drzwi możliwości miniaturyzacji opraw oraz jeszcze precyzyjniejszego kontrolowania strumienia światła. Oprawy zaczynają emitować światło z ponadprzeciętną dokładnością, wprost proporcjonalnie do zmniejszających się gabarytów. Czy oznacza to, że niebawem oświetlenie zniknie zupełnie z naszych oczu, i gdzie leży granica możliwości? Pytamy Tomasza Muchę, CEO i kreatora marki Labra.
Skąd trend na miniaturyzację opraw oświetleniowych? Jakie kwestie mają tu znaczenie — ekologia, ergonomia?
Tomasz Mucha: Miniaturyzacja opraw oświetleniowych to kierunek, który jako firma wyznaczyliśmy sobie wiele lat temu. Naszą ideą jest Light Thinking, czyli świadoma i precyzyjna praca ze światłem – na wszystkich poziomach. Projektujemy nasze oprawy z myślą o potrzebach osób, które będą miały z nimi kontakt – użytkownikach oświetlanych przestrzeni, architektach, projektantach wnętrz, monterach. Oprawa staje się nośnikiem światła, ma spełniać normy projektowe, ale nie ingerować w przestrzeń, być łatwa w montażu i obsłudze. Jesteśmy świadomi konsekwencji oddziaływania przemysłu produkcyjnego na naszą planetę, dlatego zawsze myślimy o wpływie, jaki wywieramy na środowisko. Jako producenci powinniśmy kierować się tymi samymi zasadami, którymi kierujemy się w życiu. To, jakie podejmujemy decyzje, ma ogromne znaczenie dla przyszłości, w której będą żyły przyszłe pokolenia. To już nie jest trend, to obowiązek. Jesteśmy firmą skupiającą głównie młodych ludzi, w wielu przypadkach rodziny z dziećmi. Sam jestem tatą, dlatego prowadzę LABRĘ w sposób świadomy, z roku na rok wprowadzając rozwiązania minimalizujące negatywny wpływ na zdrowie i życie człowieka, nie tylko dzisiaj. Jednym z takich kroków jest miniaturyzacja opraw w celu zmniejszenia – do niezbędnego minimum – ilości surowców wykorzystywanych w procesie produkcji.
Czy trend na miniaturyzację ma oznaczać, że oświetlenie zupełnie zniknie z pola widzenia użytkowników?
TM: Takie jest nasze założenie. Przestrzenie, w których dzisiaj żyjemy, znacząco się zmienią. Już teraz dokonujemy coraz bardziej świadomych wyborów, sukcesywnie, redukując ilość przedmiotów, którymi się otaczamy. W LABRZE dążymy do tego, by nasze oświetlenie architektoniczne dosłownie znikało z pierwszego planu. Oprawa jest nośnikiem światła, a światło ma wspierać i pomagać w codziennym funkcjonowaniu, ma ułatwiać – komunikację, pracę, odpoczynek. Forma ma znaczenie, gdy mówimy o elementach dekoracyjnych, ale gdy mowa o oprawach architektonicznych, liczy się to, co one wnoszą, a mają przede wszystkim dawać światło. To jest ich głównym celem. Naszym jest projektowanie opraw, które nie odwaracją uwagi od tego, co najistotniejsze.
Jakie wyzwania stoją przed producentami, którzy w coraz mniejszych oprawach muszą zmieścić coraz więcej technologii?
TM: Znaczenie ma przede wszystkim rozmiar komponentów, głównie zasilaczy. To właśnie one najwolniej reagują na potrzebę miniaturyzacji. Kolejną istotną kwestią jest sposób montażu – oprawa musi być nie tylko wygodna do zamontowania, ale przede wszystkim powinna uwzględniać realia sektora budowlanego: grubość i rodzaje materiałów, z których powstają stropy, ściany i sufity, oraz drugorzędne, zdawałoby się elementy, takie jak rodzaj wkrętów czy śrub niezbędnych do montażu oprawy. Płynnie przechodząc do ekonomii danego rozwiązania, zbyt skomplikowany system montażu utrudnia wykonawcy realizację, stając się tym samym mniej dostępnym. Dlatego w LABRZE zapraszamy do współpracy topowych polskich projektantów. Otwarty umysł, upór i zamiłowanie do nowych technologii to wartości, którymi sami kierujemy się w codziennej pracy, a które są niezbędne do tego, by przekraczać kolejne granice.
Miniaturyzacja opraw, a co za tym idzie – coraz mniejsza powierzchnia świecąca – sprzyjają powstawaniu zjawiska zwanego olśnieniem. Jak projektować oprawy, by światło, które dociera do naszych oczu, było jak najmniej męczące dla wzroku?
TM: Przede wszystkim nie możemy zapomnieć dla kogo i po co je projektujemy. Każda przestrzeń jest unikalna i wymaga innych rozwiązań, ale istnieje kilka fundamentalnych zasad, o których należy pamiętać, przed wypuszczeniem na rynek nowej oprawy oświetleniowej. To dobór odpowiedniej soczewki, pierścienia antyolśnieniowego czy właściwe zagłębienie źródła światła. Dochodzi do tego jeszcze odpowiednia wysokość i miejsce dedykowanego montażu.
Jakie są plusy, a jakie minusy minimalizacji i gdzie leży dziś granica możliwości w pomniejszaniu opraw?
TM: Plusem jest redukcja ilości zużywanych materiałów oraz zmniejszenie ingerencji w przestrzeń. Minusem – dostępność elementów spełniających określone wymagania, bo jest to bardzo wąski sektor. A granicą możliwości miniaturyzacji są kwestie montażowe oraz parametry techniczne, wynikające chociażby z mocy diod LED. Nie da się w nieskończoność zmniejszać oprawy, ponieważ aby móc odprowadzić z niej ciepło (oprawa nie może się przegrzewać), trzeba użyć odpowiedniej ilości materiału, w tym wypadku aluminium. Fizyki nie oszukamy, ale możemy liczyć na własne pokłady kreatywności i otwartość na nowe materiały, technologie i kierunki.
LABRA
To polska rodzinna firma założona w 2010 roku przez dwóch braci. Ideą działania Labry jest Light Thinking, które oznacza nie tylko precyzję użycia odpowiednich materiałów, ale przede wszystkim świadomość tego, jaki wpływ ma światło na nasze samopoczucie. Istotną wartością w dekalogu firmy jest otwartość na ludzi i budowanie dobrych relacji stanowiących fundament rozwoju tak samo jak innowacyjne rozwiązania i technologie. Labra w każdym aspekcie swojego działania jest świadoma tego, jak ważne jest projektowanie w duchu zero waste i ograniczanie naszego negatywnego wpływu na środowisko.

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.