NOWY RAPORT: Czy opodatkowanie emisji dwutlenku węgla może być progresywne?
Eksperci WiseEuropa przygotowali raport „Czy opodatkowanie emisji dwutlenku węgla może być progresywne? Analiza proponowanych reform Europejskiego Systemu Handlu Emisjami oraz Dyrektywy w sprawie opodatkowania energii pod kątem spodziewanych skutków społecznych w Unii Europejskiej i Polsce” dotyczący rozszerzonego Europejskiego Systemu Handlu Emisjami – ETS 2 – oraz nowelizacją Dyrektywy w sprawie opodatkowania energii.
ETS 2 obejmie swoim zakresem transport drogowy oraz budynki, czyli obszary kluczowe z perspektywy celów klimatycznych. Jego mechanizm ma być podobny jak w przypadku istniejącego systemu ETS i opierać się na pulach uprawnień do emisji, które będą przyznawane poszczególnym krajom członkowskim, wprowadzane przez nie do obrotu i wyceniane na bieżąco w oparciu o mechanizm rynkowy. Aby ułatwić w tych obszarach sfinansowanie inwestycji w technologie przyjazne środowisku oraz osłonić wrażliwe gospodarstwa domowe przed przejściowym wzrostem cen, Komisja proponuje wprowadzić mechanizm redystrybucyjny w postaci Społecznego Funduszu Klimatycznego (Social Climate Fund).
Nowelizacja Dyrektywy ma natomiast na celu przeniesienie środka ciężkości konsumpcji energii ze źródeł węglowodorowych w kierunku nośników, które są przyjazne środowisku. Zakłada zastąpienie sposobu naliczania akcyzy opartego na objętości sposobem opartym na energetyczności i wpływie środowiskowym, które nie są obecnie uwzględniane. Zmiany mają uzupełnić pierwotny cel Dyrektywy, jakim było uniknięcie zakłóceń jednolitego rynku z powodu znaczących różnic w stawkach podatków, o względy klimatyczne, których dotychczas w niej brakowało.
Najważniejsze wnioski z raportu:
- Kluczowymi elementami unijnego programu klimatycznego Fit for 55 jest poszerzenie zakresu Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS 2) oraz nowelizacja Dyrektywy w sprawie opodatkowania energii. ETS 2 obejmie transport drogowy i budynki, a nowa Dyrektywa wprowadzi stawki akcyzy oparte na energetyczności i wpływie środowiskowym nośników. Proponowane zmiany oznaczają, że Polska zastosuje wyższe stawki podatku akcyzowego na paliwa kopalne na cele grzewcze i transportowe przy jednoczesnej obniżce stawki na energię elektryczną.
- Przy użyciu modelu mikrosymulacyjnego opracowanego przez BC3 i IEEP we współpracy z ośrodkami analitycznymi sieci Think Sustainable Europe zespół projektowy oszacował bezpośrednie ekonomiczne zyski i straty gospodarstw domowych w Unii Europejskiej na skutek proponowanych zmian.
- Polska będzie największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego ze wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przy kontrybucji własnej w wysokości 659 mln euro otrzyma ona 1,3 mld euro na inwestycje i osłonę wrażliwych gospodarstw domowych w obszarze transportu drogowego i eksploatacji energetycznej budynków.
- W ujęciu nieuwzględniającym oddziaływania ETS 2 wpływ znowelizowanej Dyrektywy na dobrobyt gospodarstw domowych jest Zamyka się on w przedziale od -0,4% na Węgrzech do 0,6% w Danii, a w przypadku Polski jest bliski zeru. Wyniki te wskazują na to, że proponowane zmiany są ostrożne.
- W ujęciu uwzględniającym poszczególne grupy dochodowe ujawnia się w Polsce progresywny charakter znowelizowanej Dyrektywy. Efekt obniżonej stawki akcyzy na energię elektryczną przewyższa efekt zwiększonych stawek na paliwa kopalne, dzięki czemu dobrobyt najuboższego decyla gospodarstw domowych rośnie nawet o 0,8%.
- Połączony wpływ znowelizowanej Dyrektywy i ETS 2 oznacza wyraźniejsze i mniej korzystne skutki dla unijnych gospodarstw domowych ogółem w porównaniu do scenariusza uwzględniającego jedynie wpływ zmian w Dyrektywie. Efekt ten wynosi od -2% w Polsce do 0,5% we Francji i Danii, w których obowiązują krajowe podatki od emisji dwutlenku węgla.
- W Polsce także połączony wpływ mechanizmu ETS 2 i znowelizowanej Dyrektywy jest progresywny. W scenariuszu z dopłatami dla uboższej połowy gospodarstw domowych oznacza on pozytywne lub neutralne zmiany dla 30% najuboższych gospodarstw.
- Przy ocenie oddziaływania mechanizmu ETS 2 istotne jest przyjęte założenie, że jedynie 25% wpływów z aukcji uprawnień do emisji zostanie przeznaczona na dopłaty dla gospodarstw. Pozostała część – czyli w przypadku Polski blisko 2 mld euro rocznie – pozwoli na sfinansowanie inwestycji w zielone technologie w obszarze budynków i transportu drogowego.
Polscy studenci odwiedzili siedzibę KHNP w ramach programu mentorskiego
Colliers wszedł w transakcje na rynku OZE
Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Finanse
Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.
Transport
Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.