OBNIŻKA CEN GAZU NIE ROZWIĄŻE PROBLEMÓW POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Należąca do Orlenu spółka PGNiG, największy sprzedawca gazu w Polsce, od 1 kwietnia obniża cenę gazu dla małych i średnich przedsiębiorstw rozliczających się na podstawie cennika oferty „Gaz dla Biznesu”. Cena wynosić będzie 353 zł za MWh, czyli nadal dużo więcej niż w Europie.
Ceny gazu na europejskim rynku spadły poniżej 230 zł za MWh. Cena na giełdzie TTF w kontraktach na kwiecień była w dniu wczorajszym na poziomie 205 zł. Dlatego zaproponowana przez PGNiG obniżka nie rozwiąże problemu wielu polskich przedsiębiorców, którzy za gaz płacić będą nadal dużo więcej niż ich europejscy konkurenci
Warto zauważyć, że cena gazu w Europie jest aktualnie niższa niż przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Cena gazu w Polsce dla wybranych przedsiębiorców, po deklarowanej 55 proc. obniżce, nadal odstaje od ceny zarówno na Towarowej Giełdzie Energii (ok. 245 zł/ MWh), jak również od ceny na giełdzie TTF w Holandii (43m7 euro za MWh. Właśnie dlatego, że wartość 353 zł za MWh wskazana przez Pana Daniela Obajtka ma się nijak do aktualnych cen europejskich – część polskich przedsiębiorców nadal będzie mieć problemy z przewaga konkurencyjną. – mówi minister gospodarki Janusz Steinhoff Business Centre Club, przewodniczący finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC
Ekspert BCC po raz kolejny podkreśla też, że wysokie ceny gazu i paliw płynnych w Polsce są efektem monopolistycznej pozycji Orlenu i wchodzącej w jego skład spółki PGNiG. Według raportu Warsaw Enterprise Institute Polska gospodarka pod względem konkurencji znajduje się na ósmym miejscu od końca wśród krajów należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
W Business Centre Club wielokrotnie podkreślaliśmy, że rynek energii powinien być w większym stopniu konkurencyjny i otwarty na Europę. Na straży konkurencji powinien stać UOKiK, który w tej materii nie wykazał się konieczna aktywnością. – stwierdził Janusz Steinhoff.
Janusz Steinhoff zwrócił też uwagę, że: Grupa Orlen w 2022 roku wypracowała przychód na poziomie 278,5 mld zł, a zysk netto 21,5 mld zł. Te wyniki nie są niestety efektem redukcji kosztów, finezyjnego zarządzania czy też korzystnych kontraktów, są one jedynie konsekwencją dominującej pozycji na rynku, braku konkurencji.
Rozszerzenie grupy podmiotów na tańszy gaz
Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy rozszerza odbiorców tzw. „tańszego gazu” o cukiernie, piekarnie i spółdzielnie. Podmioty te będą mogły skorzystać z zakup gazu po obniżonej cenie.
Oczywiście popieramy przyjęte rozwiązanie, podkreślamy jednak, że jest ono doraźne, a w przypadku energetyki trzeba myśleć o rozwiązaniach systemowych. A takie będą możliwe dopiero wówczas, kiedy rynek będzie konkurencyjny a nie monopolistyczny. Każdy monopol i każda dominująca pozycja szkodzi gospodarce i negatywnie wpływa na poziom życia obywateli. W Unii Europejskiej absolutnie konieczne jest przyśpieszenie budowy wspólnego, konkurencyjnego rynku gazu i energii elektrycznej oraz współpracy przy pozyskiwaniu paliw -podsumował ekspert Business Centre Club.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.