Komunikaty PR

OBNIŻKA CEN GAZU NIE ROZWIĄŻE PROBLEMÓW POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW

2023-03-17  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
OMG Agencja marketingowa
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.

Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl

Należąca do Orlenu spółka PGNiG, największy sprzedawca gazu w Polsce, od 1 kwietnia obniża cenę gazu dla małych i średnich przedsiębiorstw rozliczających się na podstawie cennika oferty „Gaz dla Biznesu”. Cena wynosić będzie 353 zł za MWh, czyli nadal dużo więcej niż w Europie. 

Ceny gazu na europejskim rynku spadły poniżej 230 zł za MWh. Cena na giełdzie TTF w kontraktach na kwiecień była w dniu wczorajszym na poziomie 205 zł. Dlatego zaproponowana przez PGNiG obniżka nie rozwiąże problemu wielu polskich przedsiębiorców, którzy za gaz płacić będą nadal dużo więcej niż ich europejscy konkurenci

Warto zauważyć, że cena gazu w Europie jest aktualnie niższa niż przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Cena gazu w Polsce dla wybranych przedsiębiorców, po deklarowanej 55 proc. obniżce, nadal odstaje od ceny zarówno na Towarowej Giełdzie Energii (ok. 245 zł/ MWh), jak również od ceny na giełdzie TTF w Holandii (43m7 euro za MWh. Właśnie dlatego, że wartość 353 zł za MWh wskazana przez Pana Daniela Obajtka ma się nijak do aktualnych cen europejskich – część polskich przedsiębiorców nadal będzie mieć problemy z przewaga konkurencyjną. – mówi minister gospodarki Janusz Steinhoff Business Centre Club, przewodniczący finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC 

Ekspert BCC po raz kolejny podkreśla też, że wysokie ceny gazu i paliw płynnych w Polsce są efektem monopolistycznej pozycji Orlenu i wchodzącej w jego skład spółki PGNiG. Według raportu Warsaw Enterprise Institute Polska gospodarka pod względem konkurencji znajduje się na ósmym miejscu od końca wśród krajów należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

W Business Centre Club wielokrotnie podkreślaliśmy, że rynek energii powinien być w większym stopniu konkurencyjny i otwarty na Europę. Na straży konkurencji powinien stać UOKiK, który w tej materii nie wykazał się konieczna aktywnością. – stwierdził Janusz Steinhoff.

Janusz Steinhoff zwrócił też uwagę, że: Grupa Orlen w 2022 roku wypracowała przychód na poziomie 278,5 mld zł, a zysk netto 21,5 mld zł. Te wyniki nie są niestety efektem redukcji kosztów, finezyjnego zarządzania czy też korzystnych kontraktów, są one jedynie konsekwencją dominującej pozycji na rynku, braku konkurencji.

Rozszerzenie grupy podmiotów na tańszy gaz 

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy rozszerza odbiorców tzw. „tańszego gazu” o cukiernie, piekarnie          i spółdzielnie. Podmioty te będą mogły skorzystać z zakup gazu po obniżonej cenie.

Oczywiście popieramy przyjęte rozwiązanie, podkreślamy jednak, że jest ono doraźne, a w przypadku energetyki trzeba myśleć o rozwiązaniach systemowych. A takie będą możliwe dopiero wówczas, kiedy rynek będzie konkurencyjny a nie monopolistyczny. Każdy monopol i każda dominująca pozycja szkodzi gospodarce                      i negatywnie wpływa na poziom życia obywateli. W Unii Europejskiej absolutnie konieczne jest przyśpieszenie budowy wspólnego, konkurencyjnego rynku gazu i energii elektrycznej oraz współpracy przy pozyskiwaniu paliw -podsumował ekspert Business Centre Club.            

                                       

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Local content w energetyce jądrowej Biuro prasowe
2024-11-05 | 01:00

Local content w energetyce jądrowej

Pojęcie local content odnosi się do poziomu zaangażowania lokalnych zasobów — takich jak siła robocza, usługi i materiały — w realizację projektów nuklearnych.
Energetyka SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
2024-10-29 | 15:00

SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań

SPIE, niezależny europejski lider usług multitechnicznych w dziedzinie energetyki i przesyłu danych, informuje o podpisaniu umowy zakupu 100% udziałów
Energetyka Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
2024-10-28 | 15:55

Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?

W obliczu globalnych wyzwań, takich jak kryzys klimatyczny i rosnące ceny energii, inwestorzy coraz chętniej zwracają uwagę na odnawialne źródła energii. W szczególności

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.