Ostatni dzwonek na zielone dopłaty
Attention Marketing
Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, że ponad 85 tys. konsumentów złożyło wniosek o dofinansowanie instalacji fotowoltaicznych z programu Mój Prąd 3.0. Oznacza to wykorzystanie środków na poziomie 255 mln zł – blisko 50% – z przeznaczonej puli, wynoszącej 534 mln zł. Osoby chcące otrzymać dofinansowanie muszą się więc spieszyć.
Zainteresowanie konsumentów najnowszą edycją rządowego programu wpisuje się w wielki boom na instalacje fotowoltaiczne, jaki od kilku lat obserwujemy w Polsce. Już niewiele ponad dwa tygodnie od ogłoszenia nowych zasad dofinansowania, złożono 53,5 tys. wniosków na kwotę ponad 160 mln zł, a więc 30% całego budżetu zakładanego na 534 mln zł. Bardzo realny jest zatem scenariusz, że tegoroczna edycja programu zakończy się znacznie wcześniej niż ostatni przewidziany termin, czyli 22.12.2021.
Ostatni dzwonek
Zgodnie z oczekiwaniami ekspertów w kolejnych tygodniach dynamika składania aplikacji może znacznie wzrosnąć. Także dlatego, że o pieniądze mogą aplikować konsumenci, którzy nie skorzystali z nich we wcześniejszej edycji. Najnowszy program obejmuje koszty poniesione po 1 lutego 2020. A więc jesteśmy świadkami rywalizacji starych projektów z nowymi.
- Aktualnie najwięcej wniosków dotyczy właśnie instalacji wykonanych w 2020. To dla nich ostatni dzwonek na otrzymanie dofinansowania. Myślę, że już za kilka tygodni przewidziany budżet zostanie wyczerpany. Na szczęście to nie ostatnia edycja programu. Wszyscy ci, którzy w tym roku podjęli lub dopiero podejmą decyzję o zainstalowaniu fotowoltaiki i nie otrzymają wsparcia z obecnej edycji, będą mieli kolejną szansę na pieniądze w przyszłym roku – mówi Jakub Jadziewicz, ekspert rynku OZE, członek zarządu Alians OZE.
Kłopot z wnioskami
Jak wynika z ostatnich tygodni, poprawne wypełnienie i złożenie wniosku o dofinansowanie z programu Mój Prąd 3.0 nie jest łatwe. Wszystko przez zmianę przepisów, która często umyka konsumentom. Aby mieć większą pewność pozyskania dofinasowania warto skorzystać z doradztwa firm zajmujących się instalacją paneli fotowoltaicznych. Standardowo jest ono wliczone w ogólny koszt instalacji.
– Zasady wypełniania wniosków do edycji Mój Prąd 3.0, wraz z nowym wzorem pełnomocnictwa zostały opublikowane dopiero dzień przed wejściem w życie programu. To spowodowało ogromne zamieszanie. Klienci w krótkim czasie muszą przekazać nowe pełnomocnictwa, a środek sezonu urlopowego nie jest sprzyjającym okresem. Inną zmianą jest sposób składania wniosków, wcześniej klienci składali je poprzez profil zaufany, teraz wymagany jest podpis kwalifikowany. Ponadto aby klient mógł sprawdzić aktualny statusu wniosku, musi założyć konto w NFOŚiGW. Dlatego ważne jest, aby wszystkie elementy wniosku dokładnie sprawdzać - dodaje Jakub Jadziewicz.
Więcej informacji nt. fotowoltaiki i rynku OZE: www.alians-oze.pl
Standardy odpowiedzialnego biznesu - Grupa Tubądzin
Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.