OZEOS: Firmy szukają zielonej energii. Coraz większe pokrycie zapotrzebowania
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Ponad 100 GWh zielonej energii zostało poddanych profilowaniu w platformie analitycznej OZEOS, obsługujących wytwórców i klientów poszukujących do swoich firm zielonej energii. Firmy zainteresowane zakupem możliwie największej ilości zielonej energii pochodzą z branż produkcyjnej i spożywczej, nie brakuje też zarządców dużych nieruchomości. Cechuje je rozproszenie punktów poboru energii elektrycznej oraz różne profile zużycia - nawet w obrębie jednej firmy. Platforma OZEOS pozwala na dopasowanie źródeł energii także dla takich przedsiębiorstw.
Na wolumen przekraczający ilość 100GWh składają się przede wszystkim farmy fotowoltaiczne, które obecnie są najbardziej popularnym źródłem wytwarzania zielonej energii, ale także dwa duże parki wiatrowe, które łącznie generowały prawie 18 GWh ekologicznej energii elektrycznej rocznie. W analizach uwzględnione zostało także źródło biomasowe i produkcja z niewielkiej elektrowni wodnej. Takie źródła stanowią bardzo dobre uzupełnienie profilu klienta.
- Zielonej energii w kontraktach PPA poszukują dziś w zasadzie wszystkie branże. Nasi obecni klienci, to producenci z branży FMCG, przetwórstwa mięsnego, zarządzania nieruchomościami czy też duże sieci handlowe - mówi Zbigniew Kinal, prezes OZEOS, firmy technologicznej specjalizującej się w kontraktowaniu energii z OZE w ramach umów PPA. - Najczęściej zwracają się do nas firmy, które mają wiele rozproszonych punktów poboru z dużym rocznym wolumenem zapotrzebowania, o zmiennej charakterystyce każdego z punktów.
Dzięki algorytmom analitycznym oraz umiejętności samouczenia się Platforma OZEOS potrafi dobrać takie źródła wytwarzania, które pokrywają największy możliwy wolumen zapotrzebowania oraz dobierają je tak, aby uzyskać jak największą oszczędność w stosunku do typowego kontraktu sprzedażowego.
- Nie sposób sprzedać energii pochodzącej z farmy fotowoltaicznej na przykład do piekarni z typowo nocnym profilem produkcji. Nawet jeżeli zakontraktujemy dla takiego klienta 100% jego rocznego zapotrzebowania z farmy PV, to realne wykorzystanie takiej zielonej energii przez piekarnię, która zużywa energię w nocy, będzie bardzo niskie, większość energii i tak trzeba będzie odsprzedać. - mówi Kinal. - Dlatego tak ważne jest dopasowanie profilowe źródeł energii do klienta.
Zakup zielonego prądu, to także szansa na wykazanie, że firma poważnie traktuje dekarbonizację produkcji czy usług, co jest wymogiem stawianym przez coraz większą liczbę kontrahentów w łańcuchu dostaw.
- Klienci poszukują energii elektrycznej nie tylko na ten rok, ale także na przyszłe lata. Kontraktowanie bezpośrednio u źródła, czyli umowa PPA, pozwala firmie na zabezpieczenie dostaw zielonej energii z dużym wyprzedzeniem - mówi Zbigniew Kinal. - To ważne, gdy na przykład rozbudowujemy fabrykę czy magazyn, dokupujemy nieruchomości i chcemy kupić dla nich zielony prąd w stałej cenie, to możemy to już zrobić z wyprzedzeniem nawet kilkuletnim. Oczywiście mało jest firm z zupełnie płaskim profilem, gdzie zapotrzebowanie na moc jest takie samo w każdej godzinie doby i firma wykorzysta w 100% zieloną energię ze źródła OZE. Przedział ten kształtuje się to od 20 do 75%, resztę energii trzeba dokupić spoza źródeł OZE.
W platformie OZEOS znajdują się już źródła, które będą wprowadzane na rynek w przyszłym roku, zwłaszcza z energii wiatrowej.
Miks źródeł pozwala pokryć nawet 75 proc. zapotrzebowania firmy na zielony prąd
Z analizowanych przez OZEOS przypadków wynika, że najlepsze dopasowanie można uzyskać dzięki miksowi kilku źródeł, zróżnicowanych pod kątem rodzaju wytwarzania. Źródła fotowoltaiczne w przypadku klientów z zapotrzebowaniem całorocznym, pokrywają najczęściej około 30% zapotrzebowania. Same źródła wiatrowe, są w stanie pokryć do 40% zapotrzebowania, jednak odpowiednio dobrane źródło wiatrowe w odpowiednim miksie z farmą fotowoltaiczną pozwala pokryć nawet do 75% zapotrzebowania klienta. Platforma OZEOS oblicza to i znajduje odpowiednie źródła OZE dla poszczególnych odbiorców.
Dodatkowym atutem jest to, że dzięki OZEOS, klienci nie martwią się o formalności. Są wspierani w całym procesie związanym z PPA, począwszy od analiz, poprzez opiekę prawną, a kończąc na ofercie na bilansowanie handlowe.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.