OZEOS: Umowy cPPA dobrą alternatywą dla aukcji OZE
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Ruszają aukcje OZE dla fotowoltaiki i farm wiatrowych na lądzie. W siedmiu aukcjach łącznie na sprzedaż trafi ok. 34 TWh zielonej energii o maksymalnej wartości ok. 14,4 mld zł. Znacznie lepsze można uzyskać zawierając umowę PPA - wskazuje Zbigniew Kinal, prezes OZEOS.
Tego rodzaju umowy pozwalają na zabezpieczenie stałej ceny energii na 10 czy nawet 15 lat.
W 2022 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało największy wzrost cen w historii, ale nie będzie dotyczył on wszystkich technologii. Są to ceny maksymalne, za jakie w danym roku może być na aukcjach OZE sprzedana energia elektryczna. Poziom cen jest wyższy niż w 2021 roku aż w 28 przypadkach. Podwyżki obejmują głównie biogaz, nie dotyczą najbardziej popularnej w ostatnich latach technologii, jaką jest fotowoltaika.
W wyniku aukcji przeprowadzonych w latach 2016—2021 zakontraktowano łącznie ponad 260 TWh energii o wartości ponad 59,2 mld zł. Na przestrzeni lat poziom kontraktowanych cen zaczął spadać. Tylko w ubiegłym roku ceny w koszyku instalacji poniżej 1 MW kształtowały się na poziomie 250 zł / MWh (czerwiec) i 280 zł/MWh (grudzień), natomiast w koszyku powyżej 1 MW — 240 zł/MWh (czerwiec) oraz 260 zł/MWh (grudzień).
Zmiany na rynku energii
Sytuacja na rynku energii zaczęła się gwałtownie zmieniać za sprawą kryzysu energetycznego i trwającej wojny w Ukrainie. Ceny w aukcjach w ostatnich dwóch latach były coraz mniej atrakcyjne i coraz więcej instalacji zaczęło kontaktować się w ramach umów na zakup energii (ang. Power Purchase Agreement — PPA). Umowy obejmują znacznie wyższe ceny niż te kontraktowane w aukcjach oraz pozwalają zabezpieczyć ceny w długiej perspektywie czasu.
Atrakcyjność aukcji OZE pod dużym znakiem zapytania
Zdaniem Zbigniewa Kinala, prezesa OZEOS, wyniki aukcji mogą nas w tym roku zaskoczyć. Ceny które można uzyskać w aukcjach już dzisiaj nie są tak atrakcyjne jak było to jeszcze dwa czy trzy lata temu.
- Uzyskiwane w aukcji ceny na poziomie 250—300 zł/MWh dla instalacji PV i ponad 250 zł dla instalacji wiatrowych jeszcze jakiś czas temu mogły wydawać się atrakcyjne dla inwestorów - mówi Zbigniew Kinal, prezes OZEOS, technologicznej spółki, specjalizującej się w kontraktowaniu energii z OZE. - Czy dziś też tak jest? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Koszty finansowe obsługi kredytów, wynikających ze wzrostu wysokości stóp procentowych wzrosły. W górę poszły też koszty pracy i materiałów. To oznacza, że przy cenie referencyjnej na poziomie z roku 2021 mocno wydłuża się horyzont czasowy zwrotu.
Umowy PPA korzystną alternatywą dla aukcji
Zbigniew Kinal uspokaja jednak tych, którzy albo przegapili ofertę aukcji, albo nie zdecydowali się na sprzedaż zielonej energii w tej formie.
— Alternatywą dla aukcji i gwarantowanych kontraktów są umowy cPPA. Zawierając taką umowę można uzyskać bankowalny, wieloletni kontrakt na sprzedaż energii — wyjaśnia prezes OZOES.
Jak znaleźć stałego odbiorcę zielonej energii?
OZEOS dobiera w pary producentów i klientów na energię elektryczną na podstawie zestawienia profili wytwarzania i zużycia.
- W Platformie OZEOS wyprofilowano już dla Klientów energię pochodzącą z różnych źródeł OZE o wolumenie ponad 100 GWh - mówi Zbigniew Kinal. - Zauważamy większe zainteresowanie deweloperów platformą OZEOS i nowatorskim podejściem do zawierania kontraktów cPPA.
Większość źródeł OZE które przechodzą przez OZEOS swoją energetyzację zaczyna po roku 2023.
Zastosowanie technologii OZEOS, pozwala na osiągnięcie wysokiego stopnia pokrycia zapotrzebowania zużycia za pomocą zielonej energii – nawet do 70 proc. Przynosi to spore oszczędności kupującym, a jednocześnie pozwala na utrzymanie korzystnych cen dla sprzedających energię. Nadwyżki produkcji są sprzedawane i stanowią zysk klienta, niedobory pokrywane są przez Podmiot Odpowiedzialny za Bilansowanie. OZEOS wspomaga zawarcie umów tak, by nie stanowiło to istotnego wyzwania dla żadnej ze stron.
O OZEOS
OZEOS oferuje usługi w zakresie łączenia wytwórców energii OZE z odbiorcami. W tym celu firma stworzyła platformę technologiczną łączącą tych, którzy chcą zabezpieczyć cenę energii w długim okresie w ramach modelu PPA (Power Purchase Agreement) z wytwórcami energii OZE.
Dzięki swym funkcjonalnościom OZEOS pomaga obniżyć koszty działania fabryk, firm usługowych, innych przedsiębiorstw zużywających rocznie więcej niż 1000 MWh. Zastosowane algorytmy umożliwiają bowiem zawarcie długoterminowych kontraktów PPA, które dają gwarancję wolumenu energii dla odbiorców, a wytwórcom stabilną cenę. OZEOS pomaga również w zawarciu kontraktu dla źródła OZE, dzięki któremu wytwórca będzie mógł uzyskać finansowanie z banku pod budowę instalacji OZE.
Zarząd OZEOS
Firma OZEOS powstała w 2021 roku. Zarządzają nią: Zbigniew Kinal i Krzysztof Komosa – - doświadczeni menadżerowie z branż energetyki oraz finansów.
Inwestor
Finansowania na budowę i rozwój platformy online OZEOS udzielił inwestor branżowy na rynku energetyki - spółka DC24 Alternatywna Spółka Inwestycyjna.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.