Komunikaty PR

Pięć biznesowych korzyści z transformacji energetycznej

2022-02-15  |  15:00
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania 02 ( 0.03 MB )

Wykorzystywanie zielonej energii realnie opłaca się przedsiębiorstwom. Najważniejsze z korzyści wskazują eksperci Luneos, czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej. A od czego należy rozpocząć energetyczne zmiany w firmie?

Globalne marki od wielu lat stawiają na zielone rozwiązania energetyczne. Przykładowo największe firmy technologiczne – tj. Apple oraz Google – zapewniają, że korzystają wyłącznie z energii odnawialnej, czyli produkują lub kupują energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE). Z kolei Ikea dąży do korzystania w 100% z odnawialnej energii elektrycznej w całym łańcuchu wartości do 2030 roku. Z długiej listy światowych koncernów zaawansowanych w obszarze OZE można wymienić jeszcze takie marki jak Adidas, Ford, Starbucks, Nike, czy też Microsoft.

To, że globalne koncerny stawiają na OZE już nikogo nie dziwi i stało się standardem. W ostatnich latach zauważalny jest jednak nowy trend – obserwujemy coraz większe zainteresowanie tzw. zieloną energią ze strony małych i średnich przedsiębiorstw.

Wiele mniejszych firm jest „motywowana” do transformacji energetycznej poprzez znaczny wzrost kosztów energii, który jest spowodowany m.in. szybko rosnącymi kosztami emisji CO2 oraz wprowadzoną w 2021 roku nową opłatą mocową – mówi Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos.

Większą troskę o tematykę ekologiczną i transformację energetyczną widać także w polskich spółkach giełdowych, które raportują swoje postępy w tym zakresie w tzw. raportach niefinansowych.

Wynika to przede wszystkim z silnego trendu dostosowywania się przez spółki do wymogów ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) w odpowiedzi na oczekiwania wielu interesariuszy tj. regulatorów, klientów, czy instytucji finansowych, zmuszających przedsiębiorstwa do konkretnego działania – wskazuje Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy.   

Energia odnawialna się opłaca

Nie można jednak spłycać rozpoczynającej się w Polsce transformacji energetycznej w małych i średnich przedsiębiorstwach jedynie do wykonywania obowiązków regulacyjnych i sprawozdawczych. 

Na koniec dnia dla wielu firm najważniejszy jest Excel. Jeśli zarządzający przedsiębiorstwem, niezależnie od skali prowadzonej działalności, dostrzegają, że transformacja energetyczna się im opłaca to idą w tym kierunku. A korzyści biznesowych jest wiele. Przejście na zieloną energię daje im przede wszystkim obniżenie kosztów energii oraz zwiększenie źródeł odbioru energii. Podejrzewam, że podwyżki cen energii w 2022 r. spowodują, że jeszcze więcej podmiotów będzie poszukiwało tańszych alternatyw dla zaspokojenia swoich potrzeb energetycznych – ocenia Zbigniew Prokopowicz.

I dodaje, że z jego doświadczeń z „zielonymi przedsiębiorstwami” wynika, że takie firmy najczęściej osiągają wyższe marże na produktach ekologicznych. Jest tak m.in. z tego powodu, że na rynku rośnie duża grupa konsumentów, która poszukuje produktów powstałych w technologii zeroemisyjnej. I dla nich koszt takiego produktu nie odgrywa najważniejszej roli w procesie zakupu.

Jakie jeszcze mogą być korzyści dla firm wynikające z rozwoju OZE?

Przedsiębiorstwa zyskują na przejściu na energię odnawialną nie tylko w obszarze operacyjnym, ale również relacyjnym oraz finansowym. Przykładowo, przedsiębiorstwa podążające w kierunku zeroemisyjności mają większą szansę na otrzymanie kredytu w instytucjach finansowych, które doskonale zdają sobie sprawę z obecnych trendów i regulacji. Cieszą się one także większym zainteresowaniem inwestorów – mówi Michał Kozłowski.

Pierwsze kroki w transformacji energetycznej

W transformacji energetycznej przedsiębiorstwa – tak jak w przypadku prawie każdej gruntownej zmiany – na początku pojawią się problemy typu „od właściwie czego zacząć?”.

Najważniejszy jest plan działania, czyli zdefiniowanie problemów, przyjęcie określonych rozwiązań, a także dobór narzędzi. I tak, gdy np. podstawowym problemem firmy jest wzrost kosztów energii to rozwiązaniem będzie ograniczenie zużycia energii oraz własna produkcja energii. Aby obniżyć zużycie energii można w pierwszej kolejności wymienić oświetlenie na LED – podpowiada Zbigniew Prokopowicz.

Warto podkreślić, że zastosowanie technologii LED pozwala zredukować koszty energii na potrzeby oświetlenia aż o 70-80%.

Z kolei w przypadku produkcji własnej energii, może to być postawienie w firmie na fotowoltaikę lub kogenerację. W przypadku fotowoltaiki, instalacje dachowe i naziemne zaspokajające od 20–30% (duże przedsiębiorstwa) do 100% (małe przedsiębiorstwa) zapotrzebowania na energię. A kogeneracja to jednoczesne wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła (lub chłodu), dające spore korzyści finansowe i ekologiczne. Możliwości transformacji energetycznej w przedsiębiorstwie jest naprawdę sporo, a płynących z nich korzyści jeszcze więcej – dodaje na koniec Michał Kozłowski.

 

Najważniejsze biznesowe korzyści z transformacji energetycznej dla przedsiębiorstwa:

1.Obniżenie kosztów energii

2.Większa różnorodność źródeł pozyskiwania energii

3.Zgodność z przepisami dotyczącymi CO2

4.Większe zyski z prowadzonej działalności

5.Lepszy odbiór przez banki, konsumentów i akcjonariuszy

 

Link do filmu na temat transformacji energetycznej: 

https://www.youtube.com/watch?v=4R0OEfvqHOQ 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja Biuro prasowe
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.