Komunikaty PR

Pięć biznesowych korzyści z transformacji energetycznej

2022-02-15  |  15:00
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania 02 ( 0.03 MB )

Wykorzystywanie zielonej energii realnie opłaca się przedsiębiorstwom. Najważniejsze z korzyści wskazują eksperci Luneos, czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej. A od czego należy rozpocząć energetyczne zmiany w firmie?

Globalne marki od wielu lat stawiają na zielone rozwiązania energetyczne. Przykładowo największe firmy technologiczne – tj. Apple oraz Google – zapewniają, że korzystają wyłącznie z energii odnawialnej, czyli produkują lub kupują energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE). Z kolei Ikea dąży do korzystania w 100% z odnawialnej energii elektrycznej w całym łańcuchu wartości do 2030 roku. Z długiej listy światowych koncernów zaawansowanych w obszarze OZE można wymienić jeszcze takie marki jak Adidas, Ford, Starbucks, Nike, czy też Microsoft.

To, że globalne koncerny stawiają na OZE już nikogo nie dziwi i stało się standardem. W ostatnich latach zauważalny jest jednak nowy trend – obserwujemy coraz większe zainteresowanie tzw. zieloną energią ze strony małych i średnich przedsiębiorstw.

Wiele mniejszych firm jest „motywowana” do transformacji energetycznej poprzez znaczny wzrost kosztów energii, który jest spowodowany m.in. szybko rosnącymi kosztami emisji CO2 oraz wprowadzoną w 2021 roku nową opłatą mocową – mówi Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos.

Większą troskę o tematykę ekologiczną i transformację energetyczną widać także w polskich spółkach giełdowych, które raportują swoje postępy w tym zakresie w tzw. raportach niefinansowych.

Wynika to przede wszystkim z silnego trendu dostosowywania się przez spółki do wymogów ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) w odpowiedzi na oczekiwania wielu interesariuszy tj. regulatorów, klientów, czy instytucji finansowych, zmuszających przedsiębiorstwa do konkretnego działania – wskazuje Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy.   

Energia odnawialna się opłaca

Nie można jednak spłycać rozpoczynającej się w Polsce transformacji energetycznej w małych i średnich przedsiębiorstwach jedynie do wykonywania obowiązków regulacyjnych i sprawozdawczych. 

Na koniec dnia dla wielu firm najważniejszy jest Excel. Jeśli zarządzający przedsiębiorstwem, niezależnie od skali prowadzonej działalności, dostrzegają, że transformacja energetyczna się im opłaca to idą w tym kierunku. A korzyści biznesowych jest wiele. Przejście na zieloną energię daje im przede wszystkim obniżenie kosztów energii oraz zwiększenie źródeł odbioru energii. Podejrzewam, że podwyżki cen energii w 2022 r. spowodują, że jeszcze więcej podmiotów będzie poszukiwało tańszych alternatyw dla zaspokojenia swoich potrzeb energetycznych – ocenia Zbigniew Prokopowicz.

I dodaje, że z jego doświadczeń z „zielonymi przedsiębiorstwami” wynika, że takie firmy najczęściej osiągają wyższe marże na produktach ekologicznych. Jest tak m.in. z tego powodu, że na rynku rośnie duża grupa konsumentów, która poszukuje produktów powstałych w technologii zeroemisyjnej. I dla nich koszt takiego produktu nie odgrywa najważniejszej roli w procesie zakupu.

Jakie jeszcze mogą być korzyści dla firm wynikające z rozwoju OZE?

Przedsiębiorstwa zyskują na przejściu na energię odnawialną nie tylko w obszarze operacyjnym, ale również relacyjnym oraz finansowym. Przykładowo, przedsiębiorstwa podążające w kierunku zeroemisyjności mają większą szansę na otrzymanie kredytu w instytucjach finansowych, które doskonale zdają sobie sprawę z obecnych trendów i regulacji. Cieszą się one także większym zainteresowaniem inwestorów – mówi Michał Kozłowski.

Pierwsze kroki w transformacji energetycznej

W transformacji energetycznej przedsiębiorstwa – tak jak w przypadku prawie każdej gruntownej zmiany – na początku pojawią się problemy typu „od właściwie czego zacząć?”.

Najważniejszy jest plan działania, czyli zdefiniowanie problemów, przyjęcie określonych rozwiązań, a także dobór narzędzi. I tak, gdy np. podstawowym problemem firmy jest wzrost kosztów energii to rozwiązaniem będzie ograniczenie zużycia energii oraz własna produkcja energii. Aby obniżyć zużycie energii można w pierwszej kolejności wymienić oświetlenie na LED – podpowiada Zbigniew Prokopowicz.

Warto podkreślić, że zastosowanie technologii LED pozwala zredukować koszty energii na potrzeby oświetlenia aż o 70-80%.

Z kolei w przypadku produkcji własnej energii, może to być postawienie w firmie na fotowoltaikę lub kogenerację. W przypadku fotowoltaiki, instalacje dachowe i naziemne zaspokajające od 20–30% (duże przedsiębiorstwa) do 100% (małe przedsiębiorstwa) zapotrzebowania na energię. A kogeneracja to jednoczesne wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła (lub chłodu), dające spore korzyści finansowe i ekologiczne. Możliwości transformacji energetycznej w przedsiębiorstwie jest naprawdę sporo, a płynących z nich korzyści jeszcze więcej – dodaje na koniec Michał Kozłowski.

 

Najważniejsze biznesowe korzyści z transformacji energetycznej dla przedsiębiorstwa:

1.Obniżenie kosztów energii

2.Większa różnorodność źródeł pozyskiwania energii

3.Zgodność z przepisami dotyczącymi CO2

4.Większe zyski z prowadzonej działalności

5.Lepszy odbiór przez banki, konsumentów i akcjonariuszy

 

Link do filmu na temat transformacji energetycznej: 

https://www.youtube.com/watch?v=4R0OEfvqHOQ 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań Biuro prasowe
2024-10-29 | 15:00

SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań

SPIE, niezależny europejski lider usług multitechnicznych w dziedzinie energetyki i przesyłu danych, informuje o podpisaniu umowy zakupu 100% udziałów
Energetyka Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
2024-10-28 | 15:55

Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?

W obliczu globalnych wyzwań, takich jak kryzys klimatyczny i rosnące ceny energii, inwestorzy coraz chętniej zwracają uwagę na odnawialne źródła energii. W szczególności
Energetyka Zielona lekcja na farmie wiatrowej
2024-10-28 | 13:09

Zielona lekcja na farmie wiatrowej

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Nakomiadach wzięli udział w plenerowej lekcji o zielonej energii na Farmie Wiatrowej Sępopol należącej do Energix Polska. Zielona lekcja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Polityka

Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.