Pięć biznesowych korzyści z transformacji energetycznej
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Wykorzystywanie zielonej energii realnie opłaca się przedsiębiorstwom. Najważniejsze z korzyści wskazują eksperci Luneos, czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej. A od czego należy rozpocząć energetyczne zmiany w firmie?
Globalne marki od wielu lat stawiają na zielone rozwiązania energetyczne. Przykładowo największe firmy technologiczne – tj. Apple oraz Google – zapewniają, że korzystają wyłącznie z energii odnawialnej, czyli produkują lub kupują energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE). Z kolei Ikea dąży do korzystania w 100% z odnawialnej energii elektrycznej w całym łańcuchu wartości do 2030 roku. Z długiej listy światowych koncernów zaawansowanych w obszarze OZE można wymienić jeszcze takie marki jak Adidas, Ford, Starbucks, Nike, czy też Microsoft.
To, że globalne koncerny stawiają na OZE już nikogo nie dziwi i stało się standardem. W ostatnich latach zauważalny jest jednak nowy trend – obserwujemy coraz większe zainteresowanie tzw. zieloną energią ze strony małych i średnich przedsiębiorstw.
Wiele mniejszych firm jest „motywowana” do transformacji energetycznej poprzez znaczny wzrost kosztów energii, który jest spowodowany m.in. szybko rosnącymi kosztami emisji CO2 oraz wprowadzoną w 2021 roku nową opłatą mocową – mówi Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos.
Większą troskę o tematykę ekologiczną i transformację energetyczną widać także w polskich spółkach giełdowych, które raportują swoje postępy w tym zakresie w tzw. raportach niefinansowych.
Wynika to przede wszystkim z silnego trendu dostosowywania się przez spółki do wymogów ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) w odpowiedzi na oczekiwania wielu interesariuszy tj. regulatorów, klientów, czy instytucji finansowych, zmuszających przedsiębiorstwa do konkretnego działania – wskazuje Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy.
Energia odnawialna się opłaca
Nie można jednak spłycać rozpoczynającej się w Polsce transformacji energetycznej w małych i średnich przedsiębiorstwach jedynie do wykonywania obowiązków regulacyjnych i sprawozdawczych.
Na koniec dnia dla wielu firm najważniejszy jest Excel. Jeśli zarządzający przedsiębiorstwem, niezależnie od skali prowadzonej działalności, dostrzegają, że transformacja energetyczna się im opłaca to idą w tym kierunku. A korzyści biznesowych jest wiele. Przejście na zieloną energię daje im przede wszystkim obniżenie kosztów energii oraz zwiększenie źródeł odbioru energii. Podejrzewam, że podwyżki cen energii w 2022 r. spowodują, że jeszcze więcej podmiotów będzie poszukiwało tańszych alternatyw dla zaspokojenia swoich potrzeb energetycznych – ocenia Zbigniew Prokopowicz.
I dodaje, że z jego doświadczeń z „zielonymi przedsiębiorstwami” wynika, że takie firmy najczęściej osiągają wyższe marże na produktach ekologicznych. Jest tak m.in. z tego powodu, że na rynku rośnie duża grupa konsumentów, która poszukuje produktów powstałych w technologii zeroemisyjnej. I dla nich koszt takiego produktu nie odgrywa najważniejszej roli w procesie zakupu.
Jakie jeszcze mogą być korzyści dla firm wynikające z rozwoju OZE?
Przedsiębiorstwa zyskują na przejściu na energię odnawialną nie tylko w obszarze operacyjnym, ale również relacyjnym oraz finansowym. Przykładowo, przedsiębiorstwa podążające w kierunku zeroemisyjności mają większą szansę na otrzymanie kredytu w instytucjach finansowych, które doskonale zdają sobie sprawę z obecnych trendów i regulacji. Cieszą się one także większym zainteresowaniem inwestorów – mówi Michał Kozłowski.
Pierwsze kroki w transformacji energetycznej
W transformacji energetycznej przedsiębiorstwa – tak jak w przypadku prawie każdej gruntownej zmiany – na początku pojawią się problemy typu „od właściwie czego zacząć?”.
Najważniejszy jest plan działania, czyli zdefiniowanie problemów, przyjęcie określonych rozwiązań, a także dobór narzędzi. I tak, gdy np. podstawowym problemem firmy jest wzrost kosztów energii to rozwiązaniem będzie ograniczenie zużycia energii oraz własna produkcja energii. Aby obniżyć zużycie energii można w pierwszej kolejności wymienić oświetlenie na LED – podpowiada Zbigniew Prokopowicz.
Warto podkreślić, że zastosowanie technologii LED pozwala zredukować koszty energii na potrzeby oświetlenia aż o 70-80%.
Z kolei w przypadku produkcji własnej energii, może to być postawienie w firmie na fotowoltaikę lub kogenerację. W przypadku fotowoltaiki, instalacje dachowe i naziemne zaspokajające od 20–30% (duże przedsiębiorstwa) do 100% (małe przedsiębiorstwa) zapotrzebowania na energię. A kogeneracja to jednoczesne wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła (lub chłodu), dające spore korzyści finansowe i ekologiczne. Możliwości transformacji energetycznej w przedsiębiorstwie jest naprawdę sporo, a płynących z nich korzyści jeszcze więcej – dodaje na koniec Michał Kozłowski.
Najważniejsze biznesowe korzyści z transformacji energetycznej dla przedsiębiorstwa:
1.Obniżenie kosztów energii
2.Większa różnorodność źródeł pozyskiwania energii
3.Zgodność z przepisami dotyczącymi CO2
4.Większe zyski z prowadzonej działalności
5.Lepszy odbiór przez banki, konsumentów i akcjonariuszy
Link do filmu na temat transformacji energetycznej:
https://www.youtube.com/watch?v=4R0OEfvqHOQ
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.