Podwyżki cen prądu zwiększą boom na fotowoltaikę
Wielu konsumentów i przedsiębiorców już dziś zastanawia się, jakie rachunki za prąd będą płacić od 2022 r. Z wielu informacji i prognoz wynika bowiem, że czekają nas duże podwyżki. Co więcej, ich końca nie widać. To powoduje, że perspektywa dla dalszego rozwoju branży fotowoltaicznej staje się jeszcze bardziej realna.
Kto uważnie śledzi zmiany jakie zachodzą w branży energetycznej, ten wie, że od podwyżek cen prądu wytwarzanego z węgla, nie ma odwrotu. Wynika to z unijnej polityki klimatycznej i polskiej transformacji energetycznej. Paradoksalnie te nieprzyjemne informacje dla konsumentów i przedsiębiorców, są jednocześnie szansą przed jaką stoi sektor OZE. Wraz z rosnącymi rachunkami za prąd, coraz bardziej opłaca się inwestycja w alternatywne źródła energii, w tym w instalacje fotowoltaiczne. Boom na nie widać w Polsce już od kilku lat, wszystko na to wskazuje, że dynamika inwestycji w tym zakresie utrzyma się również w kolejnym roku. Jak wskazują badania zrealizowane przez Alians OZE 60 proc. konsumentów decyduje się na inwestycje w instalację PV ze względu na oszczędności. Spośród nich 40 proc. zamierza to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Podwyżki o kilkadziesiąt procent?
Na początku września na polskim rynku energetycznych pojawiła wiadomość, że prezesi spółek energetycznych jesienią będą domagać się od rządu i URE podniesienia cen energii. Taki scenariusz potwierdził na niedawnym Forum Ekonomicznym w Karpaczu Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych. Nawet gdyby rząd ponownie chciał ratować sytuację rekompensatami dla konsumentów oraz firm, wzrost rachunków będzie odczuwalny. Jeszcze w sierpniu doszło nawet do tego, że Wojciech Dąbrowski, prezes PGE wprost opowiedział się za uwolnieniem cen prądu dla gospodarstw domowych.
– Mamy już stanowiska nie tylko prezesów spółek i polityków. Oficjalnie także prezes URE mówi, że podwyżki dla gospodarstw domowych będą znaczące lub wręcz taryfa G zostanie uwolniona, co może spowodować urynkowienie cen energii. Przypomnę, że taryfa G jest taryfikowana przez URE poniżej stawek jakie są oferowane klientom biznesowym. Najprawdopodobniej klienci biznesowi odnotują wzrost za energię czynną na poziomie kilkudziesięciu procent. A końca wzrostów nie widać – wskazuje Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.
Fotowoltaika na ratunek
Przedstawiona powyżej perspektywa dla konsumentów i przedsiębiorców będzie szansą dla tych, którzy zechcą poszukać tańszej alternatywy na energię. Najprostszą i najszybszą inwestycją jest instalacja fotowoltaiczna. Świadczy o tym rekordowy boom na instalacje PV, której dynamika inwestycji w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym. Zgodnie z danymi Polskiej Sieci Elektroenergetycznej, w połowie 2021 r. moc ta przekraczała już 5,2 GW. Tymczasem według Polityki Energetycznej Polski stan ten miał być osiągnięty dopiero w 2030 r.
- OZE jest i będzie panaceum na wzrosty cen energii elektrycznej. Nie tylko zresztą w Polsce. Widząc to, świadomy i racjonalny konsument, a także przedsiębiorca wręcz musi szukać nowych rozwiązań, zapewniających oszczędności w rachunkach za energię oraz jednocześnie nieszkodliwość dla środowiska naturalnego, co powoli staje się standardem – dodaje Jakub Jadziewicz.
Do inwestowania w fotowoltaikę nadal będą zachęcały państwowe dofinansowania. Rząd już zapowiedział kontynuowanie w 2022 r. popularnego Program Mój Prąd. Dodatkowo w ramach tzw. Nowego Ładu mają być uruchomione fundusze promujące magazynowanie energii oraz inteligentne systemy zarządzania energią w domu.
- Kolejnym impulsem wspierającym rozwój branży fotowoltaicznej jest ciągły wzrost elektromobilności w Polsce. Własny samochód elektryczny idzie w parze z instalacją PV oraz ładowarką domową - uzupełnia Jakub Jadziewicz.
Biznes jest na tak
Spodziewane wzrosty cen za energię elektryczną na pewno mocno uderzą po kieszeni przedsiębiorców. Problem ten będzie tym większy, że polska gospodarka rozwija się dynamicznie, i aby to utrzymać, co najmniej w najbliższej dekadzie będzie wymagała rekordowego zapotrzebowania na moc. Stąd już dziś wiele firm, zwłaszcza z sektorów: rolnych, spożywczych, mleczarskich i usługowo-handlowych stawia na instalacje fotowoltaiczne.
- Głównym czynnikiem motywującym firmy do ekoinwestycji jest dość szybki okres zwrotu z inwestycji, jaką jest PV oraz łatwa możliwości jej zainstalowania. Zazwyczaj firmy ze wskazanych sektorów dysponują sporą przestrzenią pod moduły. Dodatkowo widzimy coraz większą świadomość ekologiczną przedsiębiorców, którzy z roku na rok stawiają coraz mocniej na ochronę środowiska - przekonuje Jakub Jadziewicz.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.