Polski przemysł szuka paliwa. Czy gaz będzie w cenie?
Od końcówki lutego w Europie trwa rewolucja energetyczna. Jej driverem była przede wszystkim nagła potrzeba odejścia od współpracy z Rosją, ale również zmiany, do których przedsiębiorców zmuszają pakiety klimatyczne wdrażane przez Komisję Europejską, w tym Fit for 55. Jak sytuacja wygląda po kwartale od początku zmian?
Gaz - naturalna opcja w dekarbonizacji
Przed końcem lutego głównym driverem przechodzenia przedsiębiorstw na gaz była potrzeba dostosowania się do przepisów klimatycznych w drodze do neutralności, którą na 2050 r. planuje Komisja Europejska. Niższe emisje gazów (w tym CO2, SOx i NOx), stosunkowo łatwy dostęp czy choćby umiarkowane ceny w stosunku do innych paliw - to główne zalety tego paliwa. Gaz to naturalna opcja w dekarbonizacji przemysłu.
- Przed przedsiębiorcami z branży produkcyjnych na horyzoncie pojawiały się informacje dotyczące wymogu dostosowania zakładów do nowych przepisów klimatycznych. Gaz słusznie traktowano jako ważną alternatywę. Wybuch wojny na Ukrainie wywołał panikę na rynku, gdyż zakończenie współpracy z Rosją w zakresie dostaw gazu oznaczało zaburzenie ładu funkcjonującego od dziesięcioleci. Czy ta panika była słuszna? Okazuje się, że nie - mówi Krzysztof Kowalski, CEO DUON Dystrybucja, jednego z dostawców gazu w Polsce.
Gaz dziś - czas na dywersyfikację
Całkowite odejście od rosyjskiego gazu wywołało znaczny niepokój w Polsce, gdzie ponad połowa (ok. 55 proc.) tego paliwa pochodziła z Rosji. Kraje Unii Europejskiej (przed wybuchem wojny 47 proc. wolumenu z Rosji), w tym Polska, szybko zwróciły się w stronę LNG. Wsparcie USA, zabiegi dyplomatyczne polityków UE w Nigerii, Egipcie czy nawet zainteresowanie gazem z Australii i Iranu, ale też rozbudowana infrastruktura (37 działających terminali, 5 w budowie, 27 planowanych, co jest drugim wynikiem wśród kontynentów po Azji), pozwalają mieć pewność, że wszelkie potrzeby zostaną zaspokojone dzięki dywersyfikacji źródeł.
Co więcej, w ostatnich tygodniach ceny gazu na giełdzie holenderskiej spadają, oscylując w granicach 85 euro za megawatogodzinę, podczas gdy na początku marca wynosiły ponad 220 euro!
- Uzależnienie od jednego kraju i prowadzącego z niego gazociągu, a raczej kaprysu jednego człowieka mogłoby zachwiać stabilnością naszych przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Okazuje się jednak, że szybko przewartościowano myślenie i stosunkowo łatwo można znaleźć wyjście, szczególnie że aż 80 proc. rezerw gazu znajduje się poza Rosją. Rynek obecnie dąży do stabilności, wracając do cen sprzed wojny - dodaje Krzysztof Kowalski.
Nie jesteś eko? To płać!
Pakiet Fit for 55, w tym dyrektywa MCP zmusza europejskich przedsiębiorców do dostosowania instalacji tak, by spełniały nowe, rygorystyczne normy emisji gazów. To proces nieunikniony, a graniczne daty to lata 2025 i 2030 w zależności od wielkości instalacji. Najprostszym sposobem jest odejście od zasilania węglem, co wynika również z ekonomii. Po pierwsze uprawnienia do emisji CO2 kosztują dziś ponad 80 euro za tonę, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego wynosiły zaledwie 55 euro (wzrost o 45 proc.!).
Również ceny węgla do wykorzystania przemysłowego rosną. W styczniu cena za tonę wynosiła ok. 649 zł, a w maju już 1366 (wzrost o 110 proc.!)
- Ponadto ceny gazu dzięki kontraktom długoterminowym mogą być hedgowane, dzięki czemu możemy mówić nie tylko o stabilności biznesu opartego na gazie, ale też o dodatkowym czynniku, jakim jest bilans ekonomiczny. Gaz to pełnowartościowe źródło energii, a jednocześnie paliwo czystsze i łatwiejsze w obsłudze, co również wpływa na redukcję kosztów - podsumowuje ekspert DUON.
Źródła:
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
https://polskirynekwegla.pl/indeks-pscmi-1-kolejna-publikacja-w-dniu-1-czerwca-o-godzinie-1200
https://www.wnp.pl/gornictwo/notowania/ceny_wegla/?zakres=3
Kontakt dla mediów:
Karol Maćkowiak
PR Manager
karol.mackowiak@dotrelations.pl
tel. +48 690 033 116
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Zielona lekcja na farmie wiatrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.