Komunikaty PR

Restauracje inwestują w szybkie stacje

2021-10-29  |  01:00
  • Hotele i restauracje to obiekty, przy których stacji ładowania pojazdów elektrycznych przybywa teraz wyjątkowo szybko.
  • 290 stacji już teraz znajduje się przy hotelach - to 17,5 proc. wszystkich w Polsce. Dla hoteli posiadanie takiej infrastruktury staje się istotnym czynnikiem zwiększającym atrakcyjność obiektu i przyciągającym nowych klientów.
  • Restauracje inwestują w szybkie stacje – stacja DC o mocy 25kW naładuje przeciętny pojazd o pojemności baterii 60kWh do 80 proc., dostarczając 48kWh energii w 2 godziny. Czyli tyle ile potrzeba na zjedzenie obiadu.

 

 

32 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce znajduje się na publicznych parkingach, 23 proc. w obrębie galerii handlowych, a 17,5 proc. na terenach hoteli. To oznacza około 290 hoteli z taką infrastrukturą (w przybliżeniu 580 punktów do ładowania, bo większość stacji ma przynajmniej dwa stanowiska)*. Te dane są zbieżne z popularną wyszukiwarką noclegów – Booking.com. W Polsce jest w niej 260 miejsc hotelowych oferujących możliwość ładowania pojazdów, nie wszystkie hotele są na niej dostępne.

 

Dla hoteli posiadanie infrastruktury do „tankowania elektryków” staje się istotnym czynnikiem przyciągającym specyficzną grupę nowych klientów – osoby, które raczej nie narzekają na brak pieniędzy. Wspiera to także wizerunek nowoczesnego, proekologicznego miejsca. Dlatego coraz więcej obiektów noclegowych chwali się takim instalacjami. Powoli staje się to wręcz standardem informacyjnym na stronach hoteli.

 

- Zauważamy rosnącą liczbę zapytań o warunki i koszty instalacji stacji ładowana ze strony hoteli i restauracji. Zazwyczaj przeradza się to w zlecenia na kompleksowe instalacje stacji, od konsultacji, audytu warunków energetycznych, prac budowlanych, instalacyjnych, uruchomieniowych po serwisowanie. Widoczny staje się trend, że wśród hoteli czy restauracji stacja ładowania to wyraźny atut względem pozostałych i zaczyna to być traktowane jako wymagany standard wśród gości – mówi Karol Kubiak inżynier pojazdów elektrycznych i hybrydowych ze SPIE Building Solutions – firmy montującej stacje ładowania w obiektach różnego typu.

 

 

Na obiad i ładowanie akumulatorów

 

W Polsce jest coraz więcej pojazdów elektrycznych – już prawie 30 tys. Na tę liczbę składają się pojazdy BEV, czyli z napędem wyłącznie elektrycznym, jak i pojazdy PHEV, czyli hybrydy składające się zarówno z silnika spalinowego jak i elektrycznego z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka (plug-in). Dla ich właścicieli, szukających noclegu, punkt ładowania może być czynnikiem decydującym o wyborze hotelu. Podobnie jak dla restauracji zlokalizowanych przy autostradach czy trasach szybkiego ruchu. Użytkownik samochodu elektrycznego planując trasę od punktu A do punktu B i wiedząc, że będzie potrzebował naładować pojazd, a także zjeść posiłek, będzie szukał obiektu, gdzie może to zrobić równocześnie.

 

Odpowiednią infrastrukturę mają już niektóre duże sieci gastronomiczne – zarówno typu fast food jak i oferujące posiłki wegetariańskie. Teraz w ślady międzynarodowych „sieciówek” idą lokalni przedsiębiorcy prowadzący restauracje. Dotyczy to nie tylko dużych miast.

 

- Ważną zasadą użytkowania stacji ładowania jest zajmowanie ich tylko tak długo, jak to jest konieczne do uzupełnienia energii akumulatorów. Nie powinno się blokować stanowisk dłużej niż jest to konieczne tzn., gdy już nasz pojazd został naładowany, udostępnijmy miejsce innym chętnym. Ta zasada świetnie współgra z korzystaniem z restauracji – zamawiamy, jemy, płacimy i wychodzimy – odjeżdżamy, zwalniając tym samym miejsce w stacji ładowania - mówi Karol Kubiak ze SPIE Building Solutions.

 

W hotelu taniej i dłużej, w restauracji szybko, choć trochę drożej

 

Wg eksperta modele ładowania w przypadku hotelu i restauracji są odmienne. Nie zawsze wyższa moc jest uzasadniona, należy ją dobrać na podstawie wcześniejszych założeń, m. in. jak długo pojazd może być ładowany.

W przypadku hoteli, gdy goście zostawiają swoje samochody na noc, do dyspozycji jest dłuższy czas ładowania, więc można stosować stacje AC (prądu zmiennego, np. o mocy 11kW). Uzasadnieniem stosowania infrastruktury mniejszej mocy jest wyraźna różnica w cenie – są nawet 10 krotnie tańsze niż stacje szybkie. Takie muszą jednak być stosowane w pobliżu restauracji, gdzie czasu na ładowanie jest znacznie mniej, więc zastosowanie szybkiego modelu ładowania jest konieczne.

 

- Przez szybki model rozumiemy ładowanie prądem stałym, czyli ze stacji DC. Takie instalacje, przeznaczone do ładowania samochodów osobowych, oferują zakres mocy od 25 do 350kW, choć w chwili obecnej najdroższe modele aut są w stanie przyjąć do ok. 270kW – wyjaśnia ekspert. - Można założyć w przybliżeniu, że każdy użytkownik potrzebuje naładować swój pojazd do 80 proc. pojemności akumulatora. Pojemność akumulatorów takich aut jest zróżnicowana, waha się od 40kWh do nawet 100kWh. Zazwyczaj jest to około 60kWh. Dla przykładu, jeśli mamy więc pojazd o takiej pojemności i potrzebujemy w nim uzupełnić 80 proc. baterii, należy dostarczyć 48kWh. Zajmie to dwie godziny, wg zasady: stacja 25kW dostarczy 25kWh w 1h (a stacja 350kW dostarczy 350kWh w godzinę). Wąskim gardłem są możliwości akumulatorów w aucie, które są w stanie przyjąć moc ładowania ze stacji DC, w przeciętnej klasie auta do ok. 100kW. Topowe modele premium mogą chwilowo przyjąć i do 270kW. Ładując zaś ze stacji AC ogranicza nas dodatkowo moc prostownika pokładowego równa zazwyczaj 11kW. Stąd wynika różnica w prędkości ładowania DC, a AC. – wyjaśnia Karol Kubiak ze SPIE Building Solutions.

 

 

Według Licznika Elektromobilności na koniec września 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 31 633 samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV i PHEV). Kierowcy e-pojazdów w Polsce mieli do dyspozycji 1675 ogólnodostępnych stacji ładowania (3 178 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Pozostałe 69 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego.

 

* Dane Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

 

 

 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku Biuro prasowe
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie
Energetyka Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
2024-12-19 | 04:00

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.

Holding specjalizujący się w innowacyjnych rozwiązaniach na rynku OZE - Eco Run (dawn. Supreme Global) uzyskał blisko 3,3 mln zł brutto przychodów ze sprzedaży komponentów OZE
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-12-19 | 01:00

Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł

18 grudnia br. Zeneris Projekty, spółka notowana na rynku NewConnect i dostawca kompleksowych rozwiązań w obszarze fotowoltaiki oraz hydrotechniki, podpisała dwie istotne umowy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Kontrakty opiewające łącznie na blisko 1,3 mln zł obejmują opracowanie dokumentacji projektowej. Ich realizacja to kolejny krok do zwiększenia przez spółkę skali pozyskiwania projektów hydrotechnicznych i wykorzystania potencjału tkwiącego w ogłoszonym przez NFOŚiGW programie dofinansowania małej i średniej retencji wody z budżetem 7 mld zł. Pierwsza z zawartych umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy wałów przeciwpowodziowych rzeki Szkarpawy. Z jej tytułu spółka otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe sięgające do ponad 0,85 mln zł brutto. Druga natomiast dotyczy opracowania dokumentacji projektowej dla zbiornika wodnego na Potoku Dębica w Elblągu i obejmuje wynagrodzenie ryczałtowe wynoszące łącznie niemal 0,42 mln zł brutto. - Zawarcie kolejnych umów z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie to dla nas dowód zaufania dla wiedzy i wieloletniego doświadczenia specjalistów z zespołu Zeneris Projekty. Cieszymy się, z możliwości  dalszego rozszerzania długoterminowej współpracy z tak ważnym partnerem w perspektywicznym obszarze hydrotechniki, w którym dostrzegamy rosnący potencjał biznesowy. Jestem przekonany, że realizacja tych projektów pozwoli nam w jeszcze większym stopniu wzmocnić naszą pozycję na rynku i długoterminowo budować większą wartość dla naszych Akcjonariuszy – mówi Mariusz Kostrzewa, Prezes Zeneris Projekty. Spółka przystąpiła już do realizacji nowych projektów. Jednocześnie kontynuuje realizację wcześniejszych istotnych kontraktów zawartych z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Tylko w okresie od lipca do listopada 2022 r. Zeneris Projekty S.A. zawarła z tym kontrahentem umowy, których łączna wartość przekroczyła 10 mln zł. Dotyczyły one m.in. zwiększenia zdolności retencyjnej zlewni rzek na terenie Zarządu Zlewni w Sokołowie Podlaskim, wykonania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych na terenie Zarządu Zlewni w Kaliszu oraz wykonania dokumentacji dla jednego z największych w Polsce projektów wałowych, czyli odbudowy prawego i lewego wału przeciwpowodziowego Wisły. Ze względu na specyfikę procedur towarzyszących realizacji projektów hydrotechnicznych dla PGW Wody Polskie, ich ukończnenie jest złożonym i długofalowym procesem, który nierzadko zajmuje co najmniej 2-3 lata. Planowane ukończenie kompletu dokumentacji projektowych na terenie Zarządu Zlewni w Kaliszu będzie miało miejsce w styczniu 2025 r., natomiast finalizacja dwóch pozostałych zestawów dokumentów nastąpi w późniejszym terminie.  

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.