Stoen Operator, m.st. Warszawa i NODES dla elastyczności rozproszonej
Stoen Operator wraz z Miastem Stołecznym Warszawą oraz firmą NODES podejmują działania w sprawie utworzenia rynku pilotażowego dla elastyczności rozproszonej.
Stoen Operator wraz z Miastem Stołecznym Warszawą oraz firmą NODES podpisał w ostatnich tygodniach list intencyjny w sprawie utworzenia rynku pilotażowego dla elastyczności rozproszonej. Sygnatariusze postanowili nawiązać ze sobą współpracę w celu analizy lub potencjalnego zorganizowania lokalnych rynków elastyczności w wybranych lokalizacjach sieci warszawskiego OSD.
Jedno z największych wyzwań transformacji systemu elektroenergetycznego wiąże się ze zwiększeniem jego elastyczności. Na poziomie operatorów systemów dystrybucyjnych jest ona kluczem do wyeliminowania ograniczeń przesyłowych, stworzenia możliwości przyłączenia dodatkowych odnawialnych źródeł energii oraz ograniczenia dodatkowych inwestycji w infrastrukturę ze strony operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych. Podpisując List Intencyjny Stoen Operator, Miasto Stołeczne Warszawa i firma NODES wyraziły zgodne stanowisko, że rynek elastyczności jest niezwykle ważnym elementem rozwoju rozproszonych zasobów elastyczności w Polsce.
Stoen Operator chętnie uczestniczy w realizacji innowacyjnych projektów, jakim jest „Utworzenia rynku pilotażowego dla elastyczności rozproszonej w Warszawie”. Wspólnie dążymy do tego, by sprostać wyzwaniom transformacji systemu elektroenergetycznego. Dlatego w pierwszej kolejności należy zmienić otocznie regulacyjne dla usług elastyczności, które pozwolą aktywnie zaangażować konsumentów w rynek energii elektrycznej – mówi Robert Stelmaszczyk, Prezes Zarządu Stoen Operator.
Rynek elastyczności to przestrzeń, w której wszyscy uczestnicy przyłączeni do systemu elektroenergetycznego aktywnie biorą udział w bilansowaniu lokalnym systemu. Prace nad takimi rozwiązaniami trwają już w wielu krajach europejskich i poprzez podpisany List intencyjny również Warszawa dołącza do ich grona. Zainicjowany przez Strony projekt wpisuje się w szereg inicjatyw, które mają na celu zwiększyć udział OZE w wolumenie energii elektrycznej stolicy oraz zredukować niską emisję poprzez elektryfikację transportu masowego miasta.
Miasto Stołeczne Warszawa planuje i wdraża szereg projektów mających na celu łagodzenie zmian klimatu i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. Współpraca z partnerami, takimi jak NODES i Stoen Operator może dać lokalnej administracji zestaw nowych inteligentnych narzędzi do rozwoju tych działań. Miasto Stołeczne Warszawa jest przekonane, że gminy będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w procesie transformacji energetycznej – wyjaśnia Robert Bański, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy.
Europejskie standardy, lokalne wdrożenia
Zorganizowanie pilotażu lokalnych rynków elastyczności będzie się wiązało z wykorzystaniem NODES, platformy elastyczności działającej obecnie na rynkach elastyczności w kilku krajach europejskich.
NODES z zadowoleniem nawiązuje współpracę z Miastem Stołecznym Warszawa i lokalnym OSD - Stoen Operator - w celu określenia, w jaki sposób rynek elastyczności może zostać wykorzystany do rozwiązania przyszłych ograniczeń w sieci elektroenergetycznej. Warszawa dołączy do wyjątkowego grona miast i gmin, które korzystają z platformy NODES, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na lokalne sieci elektroenergetyczne w miarę dążenia do dekarbonizacji naszego systemu energetycznego. Z kolei operator sieci za pośrednictwem platformy NODES będzie mógł uzyskać elastyczność od lokalnego przemysłu, próbując uniknąć ograniczeń i problemów z napięciem w sieci w miarę wzrostu elektryfikacji Warszawy - wyjaśnia Richard Sarti, CEO NODES.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.