Komunikaty PR

Wartość inwestycji Eesti Energia wzrosła do blisko pół miliarda euro w 2022 r.

2023-03-08  |  12:00
Biuro prasowe

Skorygowany zysk netto Eesti Energia, estońskiej państwowej grupy energetycznej, wyniósł w 2022 roku 128 mln euro, prawie trzykrotnie więcej niż w roku ubiegłym. To pozwoliło grupie na rekordowo wysokie inwestycje, których wartość w 2022 roku osiągnęła blisko pół miliarda euro, z czego większość została przeznaczona na rozwój odnawialnych źródeł energii. W ubiegłym roku Eesti Energia systematycznie zwiększała swój portfel klientów na wszystkich rynkach, na których grupa prowadzi działalność – w tym w Polsce, gdzie liczba klientów wzrosła aż o 89%.

W 2022 r. Eesti Energia zainwestowała 447 mln euro, najwięcej w historii grupy, i aż o 200 milionów euro więcej niż w 2021 r. Znaczna część tych środków została przeznaczona na budowę farm wiatrowych i fotowoltaicznych, podnoszenie niezawodności linii dystrybucyjnych w Estonii i podłączanie mikro-producentów do sieci.

– Dynamiczny wzrost na rynkach bałtyckich umożliwia nam inwestowanie rekordowych kwot w dalszy rozwój. Systematycznie zwiększamy portfolio naszych klientów, a także wolumeny produkowanej energii – komentuje Andri Avila, członek zarządu i dyrektor finansowy Eesti Energia.

Nakłady inwestycyjne zwiększył także Enefit Green, jeden z wiodących producentów energii odnawialnej w regionie. W raportowanym roku spółka zainwestowała 161 milionów euro, czyli czterokrotnie więcej niż w 2021 r. – Jednocześnie podjęliśmy kolejne sześć decyzji dotyczących inwestycji za pół miliarda euro, które w przyszłości pozwolą nam rozwinąć trzy lądowe farmy wiatrowe i trzy fotowoltaiczne. Pozwoli nam to produkować bardziej przystępną cenowo i przyjazną środowisku energię elektryczną. Pod koniec zeszłego roku Enefit Green budował sześć farm wiatrowych o łącznej mocy 546 MW energii i cztery farmy fotowoltaiczne, o mocy sięgającej 50 MW – dodaje Andri Avila.

Ponad 100 tys. nowych klientów

W 2022 roku o ponad jedną piątą wzrosła liczba klientów grupy w krajach bałtyckich, Finlandii i Polsce, do rekordowych 605 tysięcy. Największy udział w tym przyroście miało czterokrotne zwiększenie liczby klientów na Litwie. Liczba ta wzrosła również na pozostałych rynkach, na których grupa prowadzi działalność - na Łotwie o 71%, w Polsce o 89%, a w Finlandii o 24%.

W dobie kryzysu energetycznego, rosnąca liczba i satysfakcja naszych klientów są dla nas niezwykle ważnymi wskaźnikami, które pokazują, że pomimo trudności na światowych rynkach energetycznych, Enefit oferuje skuteczne rozwiązania – wskazuje Andri Avila.

Większość energii elektrycznej Eesti Energia sprzedała poza Estonią: w Finlandii, na Łotwie, Litwie i w Polsce. Grupa zajmuje obecnie drugie miejsce pod względem udziałów w rynkach na Łotwie i Litwie.

Przychody Eesti Energia ze sprzedaży wzrosły w 2022 roku o 69% i wyniosły 2,2 mld euro, a 56% tego zysku pochodziło ze sprzedaży na rynkach poza Estonią.

Działalność Eesti Energia w Polsce

Od 2016 roku w Polsce działa Enefit, należący do grupy Eesti Energia. Rok 2022 był rekordowy dla spółki pod względem kontraktacji. Najwyższe wyniki firma odnotowała w zakresie sprzedaży energii elektrycznej - wysoki wzrost dotyczył wszystkich kanałów, tj. dużych przedsiębiorstw (+140 proc.), agencyjnym (+90 proc.) i MŚP (+132 proc.). Na polskim rynku firma współpracuje z ponad 3000 klientami biznesowymi, oferując im inteligentne rozwiązania energetyczne i wpierając ich w dążeniu do neutralności emisyjnej.

Enefit konsekwentnie działa na rzecz rozwoju OZE w Polsce, m.in. oferując swoim klientom kontrakt Corporate Power Purchase Agreement (CPPA). Corporate PPA przyszłościowe rozwiązanie, które pozwala na dalszy rozwój energetyki odnawialnej, jednocześnie generując korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron. Przedsiębiorcy zyskują dostęp do zielonej energii w dobrej cenie i z gwarancją pochodzenia, natomiast deweloper ma zapewnione bezpieczeństwo odbioru oraz długoterminowy kontrakt na finansowanie źródła. Więcej o tej formie umowy prezes Zarządu Enefit Polska, Maciej Kowalski opowie 22 marca w trakcie najbliższej edycji Re-Source Poland.

Wyniki Eesti Energia w 2022 r.

Znormalizowana EBITDA grupy, z wyłączeniem skutków zmian wartości długoterminowych umów na zakup energii, wyniosła w 2022 roku 333 mln euro i wzrosła o 37% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Znormalizowany zysk netto Eesti Energia wyniósł 128,3 mln euro i był ponad trzykrotnie wyższy niż w ubiegłym roku.

 

 

 

2021

2022

   

Przychody ze sprzedaży

mln EUR

1 313,0

2 218,2

*EBITDA

mln EUR

243,0

333,0

Inwestycje

mln EUR

253,3

447,4

w tym inwestycje w rozwój energii odnawialnej

mln EUR

42,4

161,2

*Zysk netto

mln EUR

36,9

128,3

*Normalizacja wyników, która nie obejmuje aktualizacji wyceny instrumentów pochodnych

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja Biuro prasowe
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.